نحوه تعویض تسمه دینام سراتو

نحوه تعویض تسمه دینام سراتو

نحوه تعویض تسمه دینام سراتو ، آیا تا به حال در شرایطی قرار گرفته اید که ناچار به تعویض تسمه دینام باشید؟ این کار را به تنهایی انجام داده اید یا از یک مکانیک کمک گرفته اید؟ یکی از مسائلی که رانندگان خودروهای مختلف از جمله سراتو ممکن است با آن مواجه شوند، پارگی تسمه دینام است. البته گاهی اوقات شل شدن تسمه دینام باعث مشکلاتی می شود. فرقی نمی کند علت خرابی تسمه دینام چه باشد. در هر صورت وقتی این تسمه خراب شود، کارایی لازم را نخواهد داشت. در نتیجه مشکلاتی برای خودرو و رانندگی شما پیش می آید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است با علائم خرابی و نحوه تعویض تسمه دینام آشنا باشید. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی در مورد نحوه تعویض تسمه دینام سراتو و علائم خرابی این تسمه به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

تسمه دینام سراتو چیست؟

تسمه دینام سراتو جزء لوازم یدکی سراتو محسوب می شود که در قسمت جلوی موتور قرار دارد. این قطعه نقش مهمی در کنترل بخش های مختلف مانند پمپ آب، دینام، سیستم تهویه و فن رادیاتور دارد. این تسمه به دور چندین قرقره پیچیده می شود. به همین علت، آن را با نام تسمه مارپیچ هم می شناسند.

نحوه تعویض تسمه دینام سراتو | تسمه دینام سراتو

علت تعویض تسمه دینام سراتو چیست؟

تسمه دینام یا تسمه مارپیچ سراتو با هر بار روشن شدن خودرو، دچار ساییدگی می شود. استفاده مداوم از خودرو موجب ساییدگی بیشتر و در نتیجه خرابی تسمه می گردد. علاوه بر این، گرمای موتور این تسمه را در معرض فرسایش قرار می دهد. بنابراین طبیعی است که تسمه دینام سراتو به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهد و نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد. این مسئله بر روی عملکرد تمام قطعاتی که با تسمه دینام در ارتباط هستند، تاثیر می گذارد و باعث اختلال در کارکرد کلی خودرو می شود.

بیشتر بخوانید  تعویض لنت خودرو کیا + زمان تعویض لنت خودروهای کیا

علائم خرابی تسمه دینام سراتو

تسمه دینام سراتو ممکن است با گذشت زمان دچار پارگی و خراشیدگی شود یا اینکه شل شود. در این صورت از طریق علائمی به شما هشدار می دهد.

علائم پاره شدن تسمه دینام سراتو

معمولا پاره شدن تسمه دینام سراتو موجب روشن شدن چراغ باتری می شود. این چراغ در پشت آمپر قرار دارد. این علامت نشان دهنده ی عدم شارژ باتری است. در صورت پاره شدن تسمه دینام، واتر پمپ خودرو هم از کار می افتد و موتور جوش می آورد. اگر واتر پمپ کار نکند، جریان آب در موتور گردش پیدا نمی کند. در نتیجه دمای موتور بالا می رود و داغ می کند. پارگی تسمه دینام سراتو بر روی کولر، دینام و شارژ باتری تاثیر می گذارد. در نهایت باعث خاموش شدن موتور و از کار افتادن خودرو می شود.

علائم شل شدن تسمه دینام سراتو

یکی از مشکلاتی که برای تسمه دینام سراتو اتفاق می افتد، شل شدن تسمه است. استفاده مداوم از تسمه دینام باعث فرسایش آن می شود. در این وضعیت تسمه نمی تواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد. شل شدن تسمه دینام می تواند با علائمی مانند صدای جیرجیر، سفت شدن فرمان، بالا رفتن دور موتور و … بروز کند. اگر با چنین علائمی مواجه شدید، توصیه می کنیم که حتما وضعیت تسمه دینام اتومبیل خود را بررسی کنید.

زمان تعویض تسمه دینام سراتو

یکی از سوالاتی رانندگان این است که هر چند وقت یکبار باید تسمه دینام خودرو را تعویض کنیم؟ در پاسخ باید گفت که نمی توان زمان دقیقی را برای تعویض تسمه دینام سراتو مشخص کرد. بهترین کار این است زمانی که برای تعویض روغن موتور و فیلتر روغن یا سرویس رادیاتور و سیستم خنک کننده به تعمیرگاه مراجعه می کنید، وضعیت تسمه دینام را هم چک کنید.

بیشتر بخوانید  اپتیما چند لیتر روغن می گیرد؟

نحوه تعویض تسمه دینام سراتو | زمان تعویض تسمه دینام سراتو

پیامدهای خرابی تسمه دینام سراتو

اگر تسمه دینام خودروی شما خراب شود، عملکرد خوبی ندارد و رانندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. در شرایط خرابی تسمه دینام سراتو ، پمپ هیدرولیک، سیستم تهویه و دینام خودرو هم دچار مشکل می شوند و به خوبی کار نمی کنند. کار نکردن پمپ آب دمای موتور را بالا می برد و این امر به موتور آسیب وارد می کند. از طرف دیگر دمای روغن موتور و روغن گیربکس هم در اثر بالا رفتن دمای آب، افزایش پیدا می کنند. این افزایش دما می تواند به اجزای موتور صدمه وارد کند. یکی دیگر از مشکلاتی که در اثر خرابی تسمه دینام سراتو ایجاد می شود، سفت شدن فرمان خودرو است. با از کار افتادن پمپ هیدرولیک، فرمان خودروی شما سفت می شود و شما به سختی می توانید آن را بچرخانید. علاوه بر این دینام خودرو از کار می افتد و باتری شارژ نمی شود. در نتیجه خودرو حرکت نمی کند.

نحوه تعویض تسمه دینام سراتو

تعویض تسمه دینام سراتو را می توانید خودتان انجام دهید یا اینکه به یک مکانیک بسپارید. اگر تصمیم دارید که شخصا این کار را انجام دهید، بهتر است در ابتدا یک نقشه کار تهیه نمایید. یعنی قبل از اینکه تسمه قدیمی را باز کنید، مسیر قرار گیری تسمه، نحوه ی عبور تسمه از روی غلطک ها و سایر اجزا را روی کاغذ بکشید. این نقشه به شما کمک می کند تا در زمان جاگذاری تسمه مرتکب اشتباه نشوید. به طور معمول، در همه خودروهای کیا 3/4 تسمه به شکل نیم دایره به دور پولی سر میل لنگ قرار می گیرد. سپس به دلیل اینکه قدرت اصلی توسط پولی ایجاد می شود، باید ادامه تسمه شکسته و بازگردد. در هنگام تعویض تسمه حتما از هر دو دست خود کمک بگیرید. زمانی که خودرو شما خنک است اقدام به تعویض تسمه دینام کنید. در غیر این صورت، دست های شما آسیب می بینند. تسمه را بر روی سر میل لنگ قرار دهید به طوری که سر دیگر آن روی کولر نشسته باشد. حالا باید نیم دایره را اجرا کنید. با توجه به نقشه ای که در ابتدا کشیدید، تسمه را از اطراف غلطک ها، کولر و دینام عبور دهید. برای اینکه تسمه به راحتی جا بیفتد، تسمه هرزگرد را آزاد کنید. در انتهای کار، همه مسیر را چک کنید و برای پشت تسمه از یک رینگی 17-16 استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید  آیا خرید لوازم یدکی سراتو استوک خوبه؟

نحوه تعویض تسمه دینام سراتو

سخن پایانی ..

تسمه دینام سراتو یک قطعه مهم و کاربردی است که برخی از رانندگان به آن اهمیت نمی دهند. این قطعه کوچک نقش مهمی را در خودرو دارد. اگر به هر علت خراب یا پاره شود، عملکرد کلی خودرو دچار اختلال می گردد. بنابراین هرگز از وضعیت تسمه دینام غافل نشوید. در صورت مواجه شدن با علائمی مانند شنیده شدن صداهای غیر عادی از موتور، حرکت بیش از اندازه تسمه، توقف های پی در پی اتومبیل، سنگینی فرمان، مشکلات اگزوزی، ترک خوردگی و فرسایش تسمه و … حتما وضعیت این تسمه را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که تسمه دینام قیمت چندانی ندارد اما خرابی آن می تواند عملکرد قسمت های مختلف خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین برای جلوگیری از بروز خسارت و تحمیل هزینه های بیشتر، تسمه دینام را به موقع تعویض نمایید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =