دلیل بیرون زدگی تسمه دینام

دلیل بیرون زدگی تسمه دینام

تسمه دینام یکی از قطعات بسیار مهم و کاربردی در خودرو است. عملکرد این قطعه به طور مستقیم در عملکرد صحیح خودرو تاثیر می گذارد. اگر تسمه دینام به هر دلیلی دچار مشکل شود خودرو نمی تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. تسمه دینام ممکن است با مشکلات مختلفی مواجه شود که یکی از رایج ترین آنها بیرون زدگی است. به دلیل اهمیت بسیاری که این قطعه دارد تصمیم گرفتیم این مطلب را به بررسی دلیل بیرون زدگی تسمه دینام اختصاص دهیم.

تسمه دینام چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

تسمه دینام سراتو یکی از اجزاء حیاتی سیستم برق خودرو محسوب می شود که وظیفه اصلی آن انتقال حرکت از موتور به دینام در جهت تولید جریان است. عموما این قطعه را از جنس لاستیک مقاوم میسازند و مکان قرارگیری آن روی پولی های موتور و دینام است.

درست است که برق مورد نیاز بخش های الکتریکی خودرو به وسیله شارژ باتری آن تامین می گردد اما بدون وجود دینام، خودرو تنها به باتری متکی است و باتری تنها توانایی تأمین برق به مدت محدودی را دارد. به صورت کلی نگهداری و سرویس تسمه دینام کار راحتی است و با بازدیدهای دوره ای به سادگی میتوان نشانه‌های استهلاک آن را تشخیص داد.

بیشتر بخوانید  نمایندگی لوازم یدکی خودرو
تسمه دینام چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟
تسمه دینام چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

چرا سلامت تسمه دینام مهم است؟

پیش از آنکه به مبحث دلیل بیرون زدگی تسمه دینام بپردازیم قصد داریم اندکی در مورد اینکه چرا سلامت این قطعه تا این اندازه مهم است صحبت کنیم. ممکن است در نگاه اول این قطعه چندان مهم به نظر نرسد اما این تصور کاملا اشتباهی است. در واقع میتوان گفت وجود این قطعه نقش بسیار با اهمیتی در عملکرد بی عیب و نقص خودرو دارد.

تسمه دینام باید در فواصل زمانی مشخصی بررسی و در صورت نیاز تعویض شود. اگر به سلامت این قطعه اهمیت ندهید و در زمان نیاز آن را تعویض نکنید در آینده هزینه های بیشتری را برای شما در پی خواهد داشت. خرابی این قطعه می تواند روی عملکرد بخش های دیگر خودرو نیز تاثیر بگذارد به همین دلیل باید از سلامت کامل آن اطمینان حاصل کنید.

علت بیرون زدگی تسمه دینام چیست؟

مهم ترین دلیل بیرون زدگی تسمه دینام همتراز نبودن قرقره‌ها یا کشنده است. در این مواقع اگر تسمه به طور صحیحی روی قرقره‌ها قرار نگیرد این احتمال وجود دارد که به طور ناهموار فرسوده شده و از محل قرارگیری خود بیرون بزند.

با گذشت زمان تسمه دینام  همانند لنت ترمز جلو سراتو دچار فرسودگی می شود که در این شرایط نیز امکان بیرون زدگی آن وجود دارد. در واقع فرسودگی یکی از رایج ترین دلایل بیرون زدن تسمه دینام است. اگر تسمه دینام بیش از حد شل باشد در محل قرارگیری خود جا به جا می شود و منجر به عملکرد ضعیف لوازم جانبی موتور خواهد شد.

بیشتر بخوانید  بهترین برند لنت ترمز
علت بیرون زدگی تسمه دینام چیست؟
علت بیرون زدگی تسمه دینام چیست؟

مهم ترین دلایل خارج شدن تسمه دینام از روی پولی

خارج شدن تسمه دینام از روی پولی نیز ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • کیفیت پایین تسمه دینام
  • عدم هم راستا بودن پولی ها
  • چرب شدن تسمه
  • عدم تطبیق تسمه دینام و تعداد شیارهای پولی
  • وجود جسم خارجی میان تسمه دینام و پولی
  • خرابی تسمه سفت کن
  • محکم نبودن پیچ های نگهدارنده پولی

چگونه مشکل بیرون زدگی تسمه دینام خودرو را رفع کنیم؟

برای حل مشکل بیرون زدگی تسمه دینام خودرو  همانند قطعات دیگر مصرفی نظیر دیسک چرخ جلو سراتو در قدم اول باید اقدام به بررسی فرسودگی تسمه دینام نمایید. پس از انجام این کار مشکلاتی مانند شل بودن تسمه دینام یا خرابی قرقره‌های نگهدارنده تسمه را بررسی کنید.

توصیه ما به شما عزیزان این است که در صورت مشاهده بیرون زدگی تسمه دینام، حتما خودروی خود را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید. رانندگی بدون تسمه دینام می تواند مشکلات متعددی را برای شما ایجاد کند به همین دلیل سعی کنید در اسرع وقت مشکلات مربوط به آن را رفع نمایید.

سخن پایانی دلیل بیرون زدگی تسمه دینام

تسمه دینام یکی از مهم ترین بخش های هر خودرویی است که انرژی را به اجزاء حیاتی آن انتقال می دهد. یکی از مشکلات رایج در تسمه دینام بیرون زدگی آن است که در طول متن دلایل ایجاد آن را بررسی کردیم. تفاوتی ندارد علت به وجود آمدن این مشکل کدامیک از موارد ذکر شده در متن است در هر صورت برای رفع آن باید از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید. تعمیرکاران متخصص در قدم اول اقدام به عیب یابی این قطعه کرده و سپس در صورت نیاز آن را تعویض می کنند. به منظور خرید انواع لوازم یدکی اپتیما و سراتو در نمونه اصلی می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  نکات مهم بعد از تعویض لنت ترمز

سوالات متداول دلیل بیرون زدگی تسمه دینام

  1. آیا شنیدن صدای جیر جیر از زیر کاپوت جزء علائم خرابی تسمه دینام است؟

بله، به گوش رسیدن صدای جیر جیر از زیر کاپوت یکی از نشانه های وجود مشکل در این قطعه است.

  1. آیا وجود مشکل در تسمه دینام باعث داغ شدن سریع و جوش آوردن مداوم خودرو می شود؟

اگر عملکرد این قطعه دچار مشکل شود روی عملکرد واتر پمپ نیز تاثیر می گذارد. این موضوع باعث داغ شدن سریع و جوش آوردن مداوم خودرو می شود.

  1. آیا سرد نکردن کولر و اختلال در سیستم تهویه از نشانه های خرابی تسمه دینام است؟

بله، سرد نکردن کولر و اختلال در عملکرد سیستم تهویه مطبوع از علائم خرابی این قطعه به شمار میروند به دلیل اینکه کمپرسور این سیستم تحت کنترل این قطعه است و آسیب دیدگی آن منجر به از کار افتادن کمپرسور می گردد.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =