نحوه تست خرابی کمک فنر سراتو

از کجا بفهمیم کمک فنر سراتو خراب شده است؟

کمک فنر یکی از قطعات مهم در سیستم تعلیق خودرو است. این قطعه نوسانات و ضربات وارد شده به خودرو را جذب میکند و مانع از آسیب دیدن آن می شود. به دلیل دست اندازهای زیادی که در جاده ها وجود دارند ضربات بسیاری به خودرو وارد می شوند. این موضوع بیانگر اهمیت وجود این قطعه در خودرو است. این قطعه نیز مانند سایر قطعات خودرو ممکن است به دلایل مختلفی آسیب ببیند. در این مطلب قصد داریم به بررسی نحوه تست خرابی کمک فنر سراتو بپردازیم.

از کجا بفهمیم کمک فنر سراتو خراب شده است؟

پیش از توضیح در مورد نحوه تست خرابی کمک فنر سراتو بهتر است در مورد خرابی کمک فنر سراتو توضیح دهیم. زمانی که کمک فتر سراتو خراب می شود با علائمی همراه است. در ادامه این علائم را بررسی میکنیم.

  • کشیده شدن خودرو به یک جهت

اگر در زمان رانندگی احساس کردید که خودروی شما به یک سمت کشیده می شود به احتمال زیاد کمک فنر با مشکل مواجه شده است.

  • تکان های غیر عادی خودرو

از دیگر علائم خرابی کمک فنر سراتو تکان های غیر عادی آن است. چنانچه در زمان عبور از دست اندازها احساس کردید که خودروی شما حرکات غیر عادی دارد کمک فنر مشکل پیدا کرده است.

  • سخت شدن کنترل خودرو در پیچ ها
بیشتر بخوانید  سفت شدن ترمز بعد از تعویض لنت

این قطعه بخشی از سیستم تعلیق به شمار میرود و نقش مهمی را در کنترل خودرو ایفا میکند. خرابی کمک فنر سراتو باعث می شود که کنترل آن در پیچ ها بسیار سخت شود. حتی این موضوع می تواند منجر به چپ شدن خودرو نیز بشود.

  • نشتی روغن از کمک فنرها

از دیگر نشانه های خرابی کمک فنر سراتو نشتی روغن از آن است. در صورت بروز این مشکل باید در کوتاهترین زمان اقدام به تعویض این قطعه نمایید.

  • ساییدگی لاستیک ها

ساییدگی لاستیک ها در یک سمت یا در تمام بخش ها بیانگر این است که کمک فنرها دچار مشکل شده اند. با بررسی ساییدگی و پوسیدگی لاستیک ها میتوان به خراب بودن این قطعه پی برد.

  • به گوش رسیدن صدای تقه مانند در زمان عبور از دست انداز

از دیگر نشانه ها خرابی کمک فنر سراتو به گوش رسیدن صدای تقه مانند در زمان عبور از دست اندازها است. این صدا ممکن است به علت شل شدن پیچ نگهدارنده کمک فنر ایجاد شده باشد.

از کجا بفهمیم کمک فنر سراتو خراب شده است؟
از کجا بفهمیم کمک فنر سراتو خراب شده است؟

نحوه تست کمک فنر سراتو به چه صورت است؟

شما می توانید پیش از مراجعه به تعمیرگاه اقدام به انجام تست کمک فنر سراتو کنید. تست کمک جلو سراتو سایپا به صورت کلی به سه روش انجام می شود. این روش ها شامل موارد زیر می شوند:

  • خودروی خود را روی یک سطح بدون شیب و صاف پارک نمایید. چنانچه احساس کردید که ارتفاع خودروی شما با همیشه تفاوت دارد به احتمال زیاد مشکل از کمک فنرها است.
  • روش دیگر تست خرابی کمک فنر سراتو این است که ظاهر آن را بررسی کنید. وقتی این قطعه دچار فرسودگی می شود ظاهر آن تغییر شکل می دهد.
  • راهکار دیگر این است که دستان خود را روی گلگیر قرار دهید و تا جایی که می توانید به سمت پایین فشار وارد کنید. چنانچه پس از متوقف کردن فشار خودروی شما به سادگی به سمت بالا نیامد یا با نوسانات زیادی همراه بود به احتمال زیاد این قطعه با مشکل مواجه شده است.
بیشتر بخوانید  سفت شدن ترمز بعد از تعویض لنت

 

راهکار

نحوه تست کمک فنر سراتو به چه صورت است؟
نحوه تست کمک فنر سراتو به چه صورت است؟

های افزایش طول عمر کمک فنر سراتو

راهکارهایی وجود دارند که می توانند تاثیر زیادی در افزایش طول عمر کمک فنر سراتو داشته باشند. در ادامه به بررسی این راهکارها می پردازیم.

  1. رانندگی صحیح و اصولی

رانندگی صحیح و اصولی تاثیر زیادی در افزایش طول عمر این قطعه دارد. اگر در زمان رانندگی خودرو را در دست اندازها می اندازید احتمال خرابی کمک فنر را افزایش می دهید. در زمان رانندگی از گرفتن ترمزهای شدید خودداری کنید.

  1. تنظیم کردن جلوبندی

جلوبندی خودرو رابطه مستقیمی با کنترل آن دارد. اگر این قسمت دچار مشکل شود کمک فنر تحت فشار قرار می گیرد. توصیه میکنیم هر چند وقت یکبار جلوبندی خودروی همانند بخش هایی نظیر دیسک چرخ جلو سراتو  خود را بررسی کنید و اگر مشکلی در آن وجود داشت اقدام به رفع آن نمایید.

  1. بررسی شرایط لاستیک ها

از دیگر راهکارهای افزایش طول عمر کمک فنر سراتو این است که به صورت منظم شرایط لاستیک ها را بررسی کنید. چنانچه لاستیک‎‌های خودرو دچار ساییدگی شوند روی کمک فنرها تاثیر منفی می گذراند و در نهایت منجر به خرابی آن ها می شوند.

زمان تعویض کمک فنر سراتو

بر اساس توصیه های متخصصین خودرو بهتر است پس از هر ۸۰ هزار کیلومتر رانندگی این قطعه را تعویض نمایید. لازم به ذکر است که عوامل مختلفی می توانند در این زمینه تاثیر داشته باشند. به عنوان مثال نحوه رانندگی، روش نگهداری از خودرو و شرایط جاده ها می توانند در کاهش یا افزایش این عدد تاثیر داشته باشند.

اگر از خودروی خود به درستی مراقبت کرده و از دست اندازها به آرامی عبور کنید می توانید با افزایش طول عمر این قطعه این بازه زمانی را طولانی تر نمایید.

بیشتر بخوانید  سفت شدن ترمز بعد از تعویض لنت

سخن آخر نحوه تست خرابی کمک فنر سراتو

نحوه تست خرابی کمک فنر سراتو موضوعی است که همه مالکان این خودرو باید با آن آشنا باشند. کسب اطلاعات در این زمینه باعث می شود که به موقع متوجه خرابی این قطعه شوید و برای تعویض آن اقدام کنید. کمک فنر قطعه مهمی در خودرو است و عملکرد صحیح آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. عدم توجه به این موضوع ممکن است مشکلات متعددی را برای خودروی شما ایجاد کند.

سوالات متداول نحوه تست خرابی کمک فنر سراتو

  1. آیا کمک فنر قابل تعمیر است؟

چنانچه مشکل این قطعه شدید نباشد امکان تعمیر آن وجود دارد. به صورت کلی بهتر است در صورت خرابی، این قطعه را تعویض کنید.

  1. هزینه تعویض کمک فنر سراتو چقدر است؟

برای هزینه تعویض این قطعه نمیتوان عدد ثابتی را مشخص کرد. هزینه تعویض کمک فنر در هر تعمیرگاهی ممکن است متفاوت باشد.

  1. آیا خرابی کمک فنر سراتو می تواند تعادل آن را تحت تاثیر قرار دهد؟

بله، خرابی این قطعه به طور مستقیم روی تعادل خودرو تاثیر می گذارد و کنترل آن را به ویژه در پیچ ها سخت میکند.

  1. آیا سنگینی خودرو می تواند در خراب شدن کمک فنر تاثیر داشته باشد؟

بله، یکی از مهم ترین دلایلی که باعث خرابی این قطعه می شود سنگین کردن بیش از اندازه خودرو است. هرگز خودرو را بیش از ظرفیت آن سنگین نکنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + هجده =