چرا ترمز ماشین خالی میکند؟

چرا ترمز ماشین خالی میکند؟

ممکن است در حال رانندگی باشید و به یکباره متوجه شوید که ترمز خودرو کار نمیکند. در این لحظه قطعا استرس زیادی به شما وارد می شود. متاسفانه این وضعیت بسیار خطرناک است و می تواند باعث ایجاد حوادث جبران ناپذیری شود. یکی از سوالات پرتکرار بسیاری از افراد این است که چرا ترمز ماشین خالی میکند؟ اگر به دنبال پاسخ جامعی برای این سوال هستید در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

مهم ترین دلایل خالی کردن ترمز

در پاسخ به این این سوال که چرا ترمز ماشین خالی میکند؟ باید گفت این مشکل علل متعددی دارد. مهم ترین دلایل خالی کردن ترمز شامل موارد زیر می شوند:

هوا گرفتن ترمز

یکی از رایج ترین دلایلی که می تواند در خالی شدن ترمز نقش داشته باشد وجود هوا در سیستم ترمز است. چنانچه هوا به خطوط ترمز وارد شود از جریان صحیح روغن ترمز جلوگیری میکند و منجر به نرم شدن پدال ترمز می گردد. سیستم ترمز باید عاری از هوا باشد تا بتواند به درستی عمل کند. تخلیه و شستشوی روغن ترمز تنها راهکاری است که می تواند باعث حذف هوا از آن شود.

آسیب دیدگی کالیپرهای ترمز

از جمله دیگر دلایل این که چرا ترمز ماشین خالی میکند؟ می توان به خرابی کالیپرهای ترمز آسیب دیدگی کالیپرهای ترمز از دیگر دلایل خالی شدن آن به شمار میرود. اگر کالیپرهای ترمز دچار خوردگی شوند باعث نشت مایع ترمز خواهند شد. آسیب دیدگی کالیپر ترمز موجب می شود که پدال ترمز پایین بیاید و فرایند ترمزگیری به درستی انجام نشود.

بیشتر بخوانید  دلیل باز نشدن درب خودرو هم از بیرون هم از داخل

نشتی مایع ترمز

یکی از دلایلی که باعث می شود ترمز ماشین خالی کند نشتی مایع ترمز است. عموما این نشتی به علت زنگ زدگی اتصالات قطعات سیستم ترمز رخ می دهد. در صورت مشاهده مایع یا روغن ترمز در قسمت زیرین خودرو بهتر است در اسرع وقت برای رفع نشتی روغن اقدام کنید. اگر با وجود نشتی مایع ترمز، پدال را فشار دهید روغن ترمز بیرون ریخته و هنگامی که پا را از روی پدال برمی دارید به درون سیستم ترمز به جای روغن هوا وارد می شود. این موضوع باعث می شود که ترمز نتواند به عملکرد صحیح خود ادامه دهد.

فرسودگی سیلندر اصلی

سیلندر اصلی را به عنوان قلب سیستم ترمز می شناسند. این قطعه مایع ترمز را نگه داشته و باعث ایجاد فشار هیدرولیک می شود. در ادامه این فشار را به ترمزهای جلو و عقب اعمال میکند. اگر سیلندر اصلی به هر دلیلی دچار فرسودگی شود می تواند باعث ایجاد نشتی روغن ترمز گردد. نشتی باعث کاهش فشار هیدرولیک به ترمزها می شود و در نهایت ترمز خالی میکند.

مهم ترین دلایل خالی کردن ترمز
مهم ترین دلایل خالی کردن ترمز

راهکارهای تشخیص علت اصلی خرابی سیستم ترمز

پس از بررسی علل این که چرا ترمز ماشین خالی میکند؟ بهتر است با راه حل های این مشکل نیز آشنا شوید. برای تشخیص علت اصلی خرابی سیستم ترمز خودرو می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • بررسی سطح روغن ترمز

یکی از بهترین اقدامات این است که سطح روغن ترمز را بررسی کنید. اگر روغن بیش از حد کاهش پیدا کرده بود نباید از خودرو استفاده کنید. در این شرایط بهترین اقدام انتقال خودرو به یک تعمیرگاه یا درخواست تعمیرات سیار است.

  • بررسی نشتی سیستم ترمز
بیشتر بخوانید  نکات مهم برای خرید لوازم یدکی اصلی خودروهای خارجی

بازرسی کامل برای نشتی سیستم ترمز  و لنت ترمز جلو سراتو در زمانی که سطح روغن ترمز خودروی شما پایین است امری ضروری به شمار میرود. عموما یافتن علت نشتی هایی از این قبیل کار خیلی سختی نیست و می توانید هر خط ترمز را با دست دنبال کرده و به کالیپرهای ترمز، سیلندر اصلی و سیلندر چرخ دقت نمایید.

بعد از خالی کردن ترمز چه اقدامی باید انجام دهیم؟

اگر در زمان رانندگی به یکباره ترمز خالی شود بسیار خطرناک است. این اتفاق در مواقعی که در مسیرهای کوهستانی و پیچ‌ها قرار گرفته اید می تواند خطرناک تر نیز باشد. چنانچه در موقع رانندگی احساس کردید که ترمز خالی کرده است در قدم اول باید خونسردی خود را حفظ کنید و با معکوس کردن دنده ها ماشین را متوقف نمایید.

به عنوان مثال اگر در زمان خالی کردن ترمز، خودروی شما در دنده سه قرار داشت باید دنده ها را کم کرده تا به دنده یک برسید. اگر گیربکس خودروی شما اتوماتیک است باید با فعال کردن حالت تیپ ترونیک اقدام به استفاده از دنده دستی کنید. لازم به ذکر است که این امکان وجود دارد که ترمزهای عقب خودرو کار کنند. در این شرایط بهتر است در هنگام معکوس کردن دنده ها اقدام به فشردن پدال ترمز کنید تا سرعت خودرو تا حدی کاهش پیدا کند.

بعد از آنکه سرعت خودرو را تا پایین ترین حد ممکن کاهش دادید می توانید از ترمز دستی استفاده کنید. توجه داشته باشید که نباید ترمز دستی را به سرعت و یکباره بالا بکشید. در ابتدا بهتر است دکمه ترمز دستی را فشار داده و آن را تا نیمه به سمت بالا بکشید. همزمان با کاهش سرعت ترمز دستی را چندین مرتبه به آهستگی  بالا و پایین ببرید تا در این شرایط بتوانید خودرو را متوقف کنید. چنانچه ترمز دستی خودروی شما برقی است لازم است مسافت بیشتری را برای انجام دادن این کار طی کنید.

بیشتر بخوانید  استارت نخوردن ماشین و صدای تق
بعد از خالی کردن ترمز چه اقدامی باید انجام دهیم؟
بعد از خالی کردن ترمز چه اقدامی باید انجام دهیم؟

سخن آخر چرا ترمز ماشین خالی میکند؟

برای یک راننده چیزی ترسناک تر از تلاش های بی ثمر برای توقف خودرو نیست. عدم ترمزگیری صحیح خودرو می تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. حقیقت این است که عملکرد صحیح ترمز یکی از مهم ترین آیتم ها برای حفظ ایمنی خودرو است و نباید به هیچ وجه از آن غافل شوید. در این مطلب مهم ترین دلایلی که باعث خالی شدن ترمز می شوند را با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم. توجه به این موارد می تواند در پیشگیری از حوادث احتمالی و افزایش امنیت خودرو تاثیر بسیاری داشته باشد. برای خرید انواع لوازم یدکی اپتیما و سراتو در مدل های مصرفی و موتوری می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد چرا ترمز ماشین خالی میکند؟

  1. مایع ترمز چه نقشی در عملکرد صحیح آن دارد؟

مایع ترمز فشار هیدرولیکی را از پدال به سیلندرهای ترمز واقع در چرخ ها منتقل میکند. مایع ترمز باید در فواصل زمانی مشخص تعویض شود تا عملکرد ترمز دچار اختلال نشود.

  1. آیا فرسوده شدن لنت ها نیز می تواند باعث خالی شدن ترمز شود؟

اگر لنت ها فرسوده شوند ضخامت آنها کاهش پیدا کرده و اصطکاک لازم ایجاد نمی شود. این موضوع باعث می شود که برای ایجاد نیروی لازم به فشار بیشتری روی پدال ترمز نیاز باشد که این کار باعث نرم شدن پدال می شود. نرم شدن پدال نیز در نهایت باعث خالی شدن ترمز خواهد شد.

  1. دلایل خالی شدن ترمز abs چیست؟

علاوه بر موارد ذکر شده در متن عواملی مانند خراب شدن سنسور های سرعت چرخ و ماژول abs نیز می توانند باعث خالی شدن ترمز abs شوند.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + چهار =