خرابی دیسک ترمز سراتو + علت ها و علائم آن

خرابی دیسک ترمز سراتو

خرابی دیسک ترمز سراتو + علت ها و علائم آن، یکی از مهم ترین قطعات سیستم ترمز، دیسک ترمز سراتو می باشد. سلامت دیسک ترمز سراتو باعث می شود تا امنیت شما و سرنشینان خودرو حفظ شود. اما اگر دیسک ترمز خراب شود یا به هر علتی عملکرد مناسبی نداشته باشد، شما در حین رانندگی با مشکلاتی روبه رو می شوید. با توجه به اهمیت دیسک ترمز و نقش مهم آن در امنیت شما و سرنشینان و برای پیشگیری از وقوع حوادث بهتر است با علائم خرابی دیسک ترمز آشنا شوید. در این صورت می توانید با تعویض به موقع آن، سلامت خود و سایر افراد را تضمین نمایید.

دیسک ترمز سراتو و کاربرد آن

دیسک ترمز جزء لوازم یدکی سراتو به شمار می رود و نقش مهمی را در سیستم ترمز خودرو ایفا می کند. این قطعه که بر روی بلبرینگ چرخ ها سوار می شود، به چرخ های خودرو وابسته است یعنی با چرخش آن ها می چرخد و با توقف خود باعث می شود تا چرخ های خودرو هم از حرکت بایستند.

دیسک ترمز سراتو | از کجا بفهمیم دیسک ترمز سراتو خراب است؟

دیسک ترمز سراتو چگونه عمل می کند؟

دیسک ترمز سراتو یک قطعه ی دایره ای شکل است که باعث توقف خودروی شما در هنگام ترمزگیری می شود. با فشردن پدال ترمز، لنت ها و دیسک ترمز با هم درگیر می شوند. در نتیجه سرعت چرخش دیسک کاهش پیدا می کند و با تاثیر روی چرخ ها، باعث توقف چرخش آن ها می شود. عملکرد دیسک ترمز بر روی چرخ های خودرو تاثیر می گذارد. بنابراین اگر دیسک ترمز خودروی شما به خوبی کار نکند، خودروی شما نمی تواند عملکرد مناسبی در هنگام ترمزگیری از خود نشان دهد.

بیشتر بخوانید  راهنمای جامع زمان تعویض قطعات سراتو

علت های خرابی دیسک ترمز سراتو

گفتیم که لنت و دیسک ترمز در هنگام ترمزگیری با هم درگیر می شوند. بنابراین اگر مشکلی برای لنت ترمز ایجاد شود، می تواند به خرابی دیسک ترمز سراتو منجر گردد. مهم ترین و رایج ترین دلیل خرابی دیسک ترمز سراتو به تغییرات دمایی زیاد دیسک و سیستم ترمز دیسکی خودرو مربوط می شود. یعنی سرد و گرم شدن بیش از اندازه ی دیسک موجب خرابی آن می گردد. زمانی که شما ترمز می گیرید، دیسک ترمز داغ می شود. ترمزگیری های پی در پی و سرد شدن ناگهانی دیسک ترمز موجب تاب برداشتن آن و بروز مشکلاتی برای راننده می گردد. در این وضعیت، ترمز به خوبی عمل نمی کند و سر و صدای زیادی ایجاد می شود. علاوه بر این، اتومبیل شما در هنگام ترمزگیری به شدت می لرزد و کنترل آن برای شما سخت می گردد.

خرابی دیسک ترمز سراتو

علائم خرابی دیسک ترمز سراتو

برای پاسخ به این سوال که ” از کجا بفهمیم دیسک ترمز سراتو خراب است؟ ” باید با علائم خرابی دیسک ترمز سراتو آشنا باشید. در این صورت با مشاهده ی این علائم، زودتر برای رفع آن اقدام و از مشکلات آینده پیشگیری می کنید. اگر کنترل خودرو برای شما سخت شده است و متوجه می شوید که خودرو و فرمان در هنگام ترمزگیری به یک سمت کشیده می شوند، باید وضعیت دیسک ترمز را چک کنید. ممکن است صدای سوت از چرخ ها بشنوید، این علامت هم می تواند نشانه ای از خرابی دیسک های ترمز باشد.

 

البته خرابی دیسک ترمز سراتو به این چند مورد محدود نمی شود. سفت شدن پدال ترمز و کاهش قدرت ترمزگیری، لرزش زیاد فرمان خودرو و پدال ترمز در زمان ترمز گرفتن، کاهش ضخامت دیسک ترمز و تاب برداشتن آن، ایجاد شیار و فرورفتگی در سطح دیسک و شکستگی دیسک هم از جمله نشانه های هشدار دهنده ای هستند که در صورت مشاهده ی آنها باید سلامت دیسک ترمز خودروی خود را بررسی نمایید.
یکی از علائم رایج خرابی دیسک ترمز، نازکی و کاهش ضخامت دیسک ترمز است. هنگامی که لنت و دیسک ترمز خودروی شما کیفیت خوبی نداشته باشند، این مشکل به وجود می آید. سختی بیش از حد لنت ترمز موجب می شود تا دیسک ترمز به جای لنت ساییده شود. در نتیجه ضخامت دیسک کاهش می یابد و نازک می شود. علت دیگر نازکی دیسک ترمز، استفاده ی طولانی مدت از خودرو و دیسک است. این امر موجب از بین رفتن لایه روی دیسک، کاهش ضخامت آن و بروز مشکل در ترمزگیری می شود. باید توجه داشته باشید که مشکل نازکی دیسک ترمز قابل تعمیر نیست. در صورت بروز این مشکل باید حتما دیسک ترمز را تعویض نمایید.

بیشتر بخوانید  معنی اعداد روی روغن موتور

 

گاهی اوقات شیارهایی بر روی دیسک ترمز ایجاد می شوند. تشخیص این شیارها کار ساده ای نیست. این شیارها به مرور زمان و در اثر تماس با لنت ترمز ایجاد می شوند. وجود آنها مشکلاتی را برای کاهش سرعت خودرو به وجود می آورد. علاوه بر این، باعث ایجاد لرزش و ارتعاش در پدال ترمز می شوند. دیسک های شیاردار را باید تعویض نمود.شکستگی دیسک ترمز یکی دیگر از مشکلاتی است که برای این قطعه ایجاد می شود. استفاده نامناسب و طولانی مدت از دیسک ترمز موجب فرسودگی و کاهش طول عمر آن می گردد. این امر زمینه شکستن دیسک ترمز را فراهم می کند.
رانندگی در جاده های ناهموار و ترمزگیری پی در پی هم می توانند منجر به شکستگی دیسک شوند. برای جلوگیری از این اتفاق و آسیب دیدگی قطعات دیگر خودرو بهتر است تا دیسک ترمز را به موقع تعویض نمایید.اگر خرابی دیسک ترمز به گونه ای نبود که بتوان آن را تعمیر کرد و تراش دادن سطح دیسک هم مشکل را برطرف نکرد، باید دیسک ترمز اتومبیل خود را فورا تعویض نمایید.

خرابی دیسک ترمز سراتو

چه زمانی باید دیسک ترمز سراتو را تعویض نمود؟

با مشاهده ی هر یک از علائم بالا بهتر است هر چه سریع تر برای تعویض دیسک ترمز اتومبیل خود اقدام کنید. به طور کلی مناسب ترین زمان برای تعویض دیسک ترمز سراتو، هنگامی است که دو سمت دیسک جلو به اندازه ی حدود 1 میلی متر و دیسک عقب به اندازه ی 0.75-0.5 میلی متر فرسوده شده باشند. برای خرید دیسک ترمز سراتو به اینجا مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  لوازم یدکی سراتو 2008

نکات مهم برای افزایش طول عمر دیسک ترمز

برای افزایش طول عمر دیسک ترمز خودروی خود باید از وارد آوردن فشار بیش از حد به آن خودداری نمایید. به یاد داشته باشید که ترمزگیری های پی در پی و شدید، رانندگی با سرعت زیاد در روزهای بارانی و مسیرهای آب گرفته موجب کاهش طول عمر دیسک ترمز می شوند. بنابراین برای کاهش سرعت از دنده معکوس استفاده نمایید. یکی دیگر از نکاتی که بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند این است که بعد از یک رانندگی طولانی مدت، خودروی خود را به کارواش نبرید و از شستن آن پرهیز کنید. در شرایط بارانی با سرعت کم رانندگی کنید. در غیر این صورت، دیسک ترمز خودروی شما بر اثر تغییرات ناگهانی دما و گل و لای دچار مشکل می شود. در نتیجه ترمزگیری به خوبی صورت نمی گیرد.

سخن پایانی

دیسک ترمز سراتو یکی از لوازم یدکی مهم این خودرو می باشد که نقش مهمی در سیستم ترمز ایفا می کند. بنابراین همواره باید به سلامت این قطعه اهمیت داد. در غیر این صورت ترمز خودرو به خوبی عمل نمی کند و رانندگی شما دچار اختلال می گردد. در این مقاله به برخی از علائم خرابی دیسک ترمز سراتو اشاره کردیم. به شما توصیه می کنیم در صورت مواجه شدن با هر یک از این علائم، حتما سلامت دیسک ترمز را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را تعویض نمایید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + چهارده =