علت زود خراب شدن شمع خودرو

علت زود خراب شدن شمع خودرو

به طور کلی علت زود خراب شدن شمع خودرو شامل مواردی مختلفی است که لازم است هر یک از آن ها را بررسی کنید. شمع قطعه کوچک است که  روی سلیندر خودرو نصب می شود. انتهای شمع در داخل محفظه احتراق قرار می گیرد. برق با ولتاژ بالا از قسمت ترمینال یا سر شمع توسط وایر شمع وارد شمع شده و از قسمت دیگر شمع با تبدیل شدن به جرقه خارج می شود. این انفجار نیروی لازم برای حرکت پیستون رو به پایین، گردش میل لنگ و درنهایت روشن شدن  موتور را فراهم می کند.

علائم خرابی شمع خودرو

به طور معمول خرابی شمع با نشانه هایی همراه است. از این روش بهتر است پیش از علت زود خراب شدن شمع خودرو به بررسی این نشانه ها بپردازیم. مهم ترین علائم خرابی شمع سراتو سایپا عبارتند از:

احتراق ناقص موتور

اگر شمع عملکردی صحیح نداشته باشد یعنی نتواند جرقه لازم را بزند، مخطوط سوخت به طور کامل سوزانده نمی شود. این موضوع باعث افزایش آلاینده ماشین می شود که در بین تعمیرکاران به آن خام سوزی گفته می شود. که یعنی از دلایل آن می تواند خراب بودن شمع خودرو باشد.

استارت خودرو با مشکل

زمانی که شمع خودرو شما خراب باشد. خودرو بد استارت می خورد و یا روشن نمی شود. بنابراین اگر در یک صبح زمستانی سرد ماشین شما بد استارت خورد بهتر است شمع ها خودرو را چک نمایید.

بیشتر بخوانید  دلیل باز نشدن درب خودرو هم از بیرون هم از داخل

شتاب گیری خودرو با مشکل

در صورتی که خودرو شما شتاب همیشگی را ندارد ممکن است شمع ها شما فرسوده شده باشد این موضوع به این دلیل می باشد که به علت خام سوزی زیاد ،انرژی مورد نیاز خودرو فراهم نمی شود و شتاب گیری با مشکل مواجه می شود.

روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ چک دلایل متفاوتی دارد که یکی از آن ها می تواند خرابی شمع باشد. البته اگر اوضاع شمع وخیم باشد چراغ چک روشن می شود.

لرزش در ماشین

در صورتی که لرزش خودرو خود را احساس می کنید می توانید به خرابی شمع ها شک کنید البته ممکن است این موضوع به درستی قابل تشخیص نباشد. البته لرزش ماشین می تواند به دلایل دیگری همانند خرابی تسمه دینام سراتو نیز باشد.

تغییر رنگ در قسمت ها مختلف شمع

یکی دیگر از علائم خرابی شمع تغییر رنگ آن است البته این موضوع زمانی قابل تشخیص است که شمع باز شود.هر مدل تغییر رنگ به یک دلیل است و باید بررسی و رفع شود.انواع تغییر رنگ شمع شامل :سفید گچی،دودی سیاه ،روغنی و سیاه شدن ،قهوه ای شدن می باشد. در ادامه به بررسی علت زود خراب شدن شمع خودرو می پردازیم.

علائم خرابی شمع خودرو
علائم خرابی شمع خودرو

6 علت زود خراب شدن شمع خودرو

همانطور که گفته شد، علت زود خراب شدن شمع خودرو می تواند شامل موارد مختلفی شود که 6 مهم مورد از مهم ترین آن ها عبارتند از:

افزایش دما بیش از حد موتور

اگر سیستم خنک کننده موتور به درستی عمل نکند، صفحه الکترودی شمع که در محدود مشخصی فعالیت می کند آسیب می بیند در این حالت به دلیل  افزایش بیش  از حد دما، محفظه احتراق ممکن است علاوه بر شمع قطعات داخلی موتور نیز دچار آسیب شوند.

بیشتر بخوانید  چرا گاز ماشین گیر میکنه؟

نشت روغن روی شمع خودرو

مهم ترین دلیل خرابی شمع نشت روغن روی آن می باشد.نشت روغن به درون محفظه احتراق روی کم و کیفیت جرقه شمع تاثیر منفی می گذارد. علاوه بر نشت روغن، به روغن سوزی نیز توجه کنید چراکه در دراز مدت موجب داغ شدن خودرو و آسیب دیدن قطعات آن می شود.

کیفیت پایین سوخت

زمانی که کیفیت سوخت پایین است آلاینده ها و رسوبات بیشتری به جا می ماند و این موضوع روی سلامت قطعات داخلی خودرو تاثیر نامطلوبی می گذارد و یکی از قطعات که احتمال خراب شدن آن به دلیل کیفیت پایین سوخت وجود دارد شمع می باشد.

وارد شدن ضربه به شمع

وارد شدن ضربه به شمع در اثر تصادف می تواند باعث خرابی این قطعه مهم شود . بنابراین لازم است بعد از تصادف این قطعه بررسی شود.

تجمع دوده سیاه در سطح شمع ماشین

از دیگر علت زود خراب شدن شمع خودرو می توان به دود سیاه در سطح ماشین اشاره کرد. دوده سیاه چیزی جز کربن نیست که یکی از دلایل خرابی شمع می باشد.اگر فیلتر هوا  و سوخت را به موقع تعویض نکنید احتمال دارد که گرفتگی آن ها باعث انتقال بخشی از کربن رسوب کرده در سطح آن ها، به درون محفظه احتراق و تماس پیداکردن با سر شمع خودرو شود.

خرابی وایر خودرو

وایر وظیفه انتقال جریان الکتریکی از باتری به شمع را به عهده دارد. در صورت وجود مشکل برای این کابل ممکن است شمع نیز دچار آسیب شود. البته احتمال اتفاق افتادن این مورد پایین است.

بیشتر بخوانید  دلیل بوی سوختگی لنت ترمز

راه پیشگیری از خرابی شمع

در خصوص بررسی علت زود خراب شدن شمع خودرو باید گفت نکاتی در ارتباط  با شمع خودرو توضیح می دهیم که می تواند در پیشگیری خرابی آن موثر باشد:

  • در حال حاضر شمع ها مختلفی  با ویژگی ها  مختلف در بازار وجود دارد از جمله :شمع گرم ،شمع سرد،شمع نیکلی،شمع پلاتینیومی، شمع ایریدیومی و شمع چند الکترودی  که شمع چند الکترودی با داشتن چند الکترود منفی دارای طول عمر بالاتری نسبت به سایر شمع ها می باشد.
  • برقی که به شمع می رسد تا انرژی مورد نیاز جرقه را تامین کند از طریق کویل تامین می شود و خرابی کویل می تواند به مرور به خراب شدن شمع نیز منجر شود. بنابراین نسبت به خرابی کویل حساس باشید.
  • گفته می شود که بهتر است هر 15 یا 20 هزار کیلومتر شمع خود را تعویض نمایید. البته این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد اما برای سلامت خودرو خود بهتر است حداکثر هر دوسال یکبار شمع ها خود را تعویض نمایید.
  • درصورت مشاهده علائم خرابی خودرو وقت را از دست ندهید و خودرو را جهت تعویض شمع ها به متخصص بسپارید. طولانی شدن خرابی شمع ها در دراز مدت مشکلات باعث مشکلات دیگر می شود به همین دلیل باید زود نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
راه پیشگیری از خرابی شمع
راه پیشگیری از خرابی شمع

سخن پایانی علت زود خراب شدن شمع خودرو

در این مطلب به بررسی علت زود خراب شدن شمع خودرو پرداخته شد. همانطور که گفته شد شمع وسیله کوچک اما مهم و ضروری برای خودرو شما می باشد و در صورت خرابی آن مشکلاتی برای شما به وجود می آورد و ممکن است باعث آسیب دیدن قطعات دیگر خودرو شود و هزینه بیشتری را روی دست شما می گذارد.

بهتر است با رعایت مطالب گفته شده حداکثر از خرابی آن جلوگیر کنید اما در صورت مشاهده علائم خرابی آن  نسبت به تعویض آن اقدام کنید. شمع قطعه ای به نسبت ارزان است و هزینه تعویض آن خیلی زیاد نیست. امید است با مطالب این مقاله  اطلاعات لازم را به دست آورده باشید و این مطالب برای شما مفید باشد. برای خرید انواع لوازم یدکی سراتو و آموزش های بیشتر می توانید به سایت کیا 110 مراجعه کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 11 =