در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه کنیم؟

در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه کنیم؟

در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه کنیم؟ آیا تا به حال در شرایطی قرار گرفته اید که تسمه دینام خودروی شما پاره شود؟ در این وضعیت چه کرده اید؟ پاره شدن تسمه دینام موجب بروز مشکلاتی در دینام، کولر، پمپ آب، شارژ باتری و در نهایت موتور می شود. ما در این مقاله می خواهیم درباره ی تسمه دینام سراتو ، علائم و دلایل پاره شدن آن صحبت کنیم. علاوه بر این، یکی از عرضه کنندگان تسمه دینام را در بازار بزرگ لوازم و قطعات یدکی خودرو به شما معرفی می کنیم تا در صورت پارگی تسمه دینام خودروی سراتوی خود بتوانید به راحتی قطعه ی اصل و با کیفیت را با قیمت مناسب خریداری کنید. با ما همراه باشید.

تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام که با نام های تسمه پروانه و تسمه مارپیچ در بین تعمیرکاران و رانندگان شناخته می شود، یکی از مهم ترین قطعات خودرو است. این قطعه نقش مهمی در انتقال انرژی چرخشی موتور به دینام ایفا می کند. البته تسمه دینام در بعضی از خودروها فقط وظیفه ی انتقال انرژی به دینام را بر عهده ندارد. بلکه انرژی دورانی را از میل لنگ موتور به همه ی سیستم های آن می رساند و به این ترتیب، بر عملکرد کمپرسور کولر، واتر پمپ و هیدرولیک فرمان هم تاثیر می گذارد.

در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه کنیم؟

اگر تسمه دینام سراتو پاره شود چه اتفاقی می افتد؟

تسمه دینام سراتو که جزء لوازم یدکی سراتو به شمار می رود، عمر طولانی مدت دارد. اما این قطعه هم مانند هر قطعه ی دیگری با گذشت زمان و در اثر استفاده زیاد دچار فرسایش ، خراشیدگی و در نهایت پارگی می شود. توجه داشته باشید که پاره شدن تسمه دینام باعث داغ شدن موتور خودرو و از کار افتادن آن می شود. علاوه بر این، به سایر قطعات مانند واتر پمپ، دینام، کمپرسور کولر و دور فولی سر میل لنگ که با تسمه دینام درگیر هستند هم آسیب وارد می کند. بنابراین باید در صورت پارگی تسمه دینام، فورا آن را تعویض نمایید. در غیر این صورت باید منتظر وارد شدن خسارت های زیادی به خودروی خود باشید.

بیشتر بخوانید  شایع ترین ایرادات خودروها

چطور بفهمیم که تسمه دینام سراتو پاره شده است؟

برای اینکه به موقع متوجه پارگی تسمه دینام سراتوی خود شوید، باید ابتدا با علائم پارگی و از کار افتادگی تسمه دینام آشنا شوید.

علائم پاره شدن تسمه دینام سراتو

اگر تسمه دینام سراتو شما پاره شود یا آسیب ببیند، مشکلاتی در عملکرد اتومبیل شما ایجاد می شوند. خودروی شما به صورت ناگهانی خاموش نمی شود بلکه علائمی در آن به وجود می آیند که به شما هشدار می دهند مسئله ای به وجود آمده است. اگر شما با علائم پاره شدن تسمه دینام سراتو آشنا باشید، متوجه مشکل می شوید و برای رفع آن اقدام می کنید. یکی از این علائم، روشن شدن چراغ باتری پشت آمپر است. با مشاهده ی این علامت متوجه می شوید که باتری خودروی شما شارژ نمی شود. این تنها علامت هشدار دهنده نیست بلکه جوش آوردن خودرو و داغ کردن موتور هم نشانه های دیگری هستند که به شما هشدار می دهند، واتر پمپ از کار افتاده است. این نتیجه پارگی تسمه دینام می باشد. زمانی که متوجه این علائم شدید، حتما وضعیت تسمه دینام را بررسی کنید.

دلایل پاره شدن تسمه دینام سراتو

تسمه دینام سراتو ممکن است به دلایل مختلفی پاره شود. برای مثال رانندگی بد و غیر اصولی می تواند باعث این اتفاق شود. علاوه بر این، اگر در مسیر سربالایی یا عبور از موانع، از دنده ی مناسب استفاده نکنید، فشار زیاد وارد شده به خودرو باعث پاره شدن تسمه دینام می شود. یکی دیگر از دلایل پارگی تسمه دینام سراتو، رانندگی در ترافیک های سنگین است. رانندگان در کلانشهرها مجبورند تا ساعت های طولانی در ترافیک رانندگی کنند. استفاده از دور بالای کولر در کنار گرمای هوا و ترافیک شدید، قدرت دینام را کاهش می دهند. به این ترتیب، برق کمتری تولید می شود. در این شرایط، فشار زیادی به دینام وارد می گردد و تسمه دینام پاره می شود.

از دیگر دلایل پارگی تسمه دینام می توان به خرابی تسمه سفت کن اشاره کرد. بعضی از افراد بر این باورند که تسمه سفت کن خودروهای کیا دارای ضعف می باشد. به همین علت است که تسمه دینام آنها زود به زود خراب می شود و صدای غیر عادی از موتور به گوش می رسد. سفت بستن تسمه و چرب شدن آن در اثر روغن ریزی سر میل لنگ هم می تواند منجر به پاره شدن تسمه دینام شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید استفاده نکردن طولانی مدت از خودرو هم یکی از دلایل آسیب دیدگی تسمه دینام است. به این نکته دقت داشته باشید که جنس تسمه دینام اهمیت زیادی دارد. بنابراین هنگام خرید تسمه دینام سراتو به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید. هر چقدر جنس تسمه دینام با کیفیت تر باشد، عمر طولانی تری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  چرا دیسک ترمز تاب بر میدارد؟

نشانه های شل شدن تسمه دینام سراتو

پاره شدن تسمه دینام سراتو تنها مشکلی نیست که برای این تسمه رخ می دهد. گاهی اوقات ممکن است تسمه دینام شل شده باشد. در این حالت، تسمه پاره نمی شود اما به تدریج دچار فرسایش می شود. با شل شدن تسمه دینام، این قطعه نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد. در نتیجه، کنترل فرمان خودرو سخت می شود. اگر متوجه بروز مشکل در سیستم تهویه ی اتومبیل خود شدید، حتما وضعیت تسمه دینام را چک کنید. چرا که با خراب شدن تسمه دینام، عملکرد سیستم تهویه مختل می شود. برخی مواقع هم ممکن است صداهای غیرعادی مانند جیرجیر از اتومبیل خود بشنوید. این مورد هم می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد.

در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه کنیم؟

اگر در هنگام رانندگی، تسمه دینام سراتو شما پاره شد، باید در کوتاه ترین زمان ممکن خودرو را به مکانیک برسانید. درست است که موتور خودروی شما فورا خاموش نمی شود اما کنترل فرمان، سخت و موتور اتومبیل شما داغ می شود. ادامه این روند می تواند به قسمت های مختلف خودرو آسیب وارد کند و هزینه های زیادی را به شما تحمیل نماید. بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات، سریعا به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه کنیم؟

آیا می توان از خرابی تسمه دینام سراتو جلوگیری کرد؟

شما می توانید با انجام یکسری کارها از خرابی تسمه دینام سراتو خود جلوگیری کنید. بهترین کار این است که در هنگام خرید تسمه دینام، یک قطعه با کیفیت را خریداری کنید. هر چقدر جنس این قطعه بهتر باشد، طول عمر بیشتری خواهد داشت. چنین قطعاتی بازدهی بیشتری دارند. در کنار این مسئله باید به نوع رانندگی، نوع خودرو و مقدار استفاده از خودرو هم توجه داشته باشید. برای اینکه تسمه دینام سراتو شما برای مدت بیشتری عمر کند، در فواصل زمانی مختلف، وضعیت تسمه دینام را چک کنید تا خیلی شل یا سفت نباشد. از بالا بردن دور فن کولر خودداری کنید. چون این کار موجب آسیب دیدن تسمه دینام می شود. یکی دیگر از کارهایی که در افزایش عمر تسمه دینام خودروی شما موثر می باشد، استفاده از باتری های با کیفیت و با ظرفیت بالاتر است.

بیشتر بخوانید  نکات مهم بعد از تعویض لنت ترمز

تسمه دینام سراتو چقدر عمر می کند؟

نمی توان گفت که یک تسمه دینام برای چه مدتی عمر می کند. چرا که عوامل مختلفی مانند جنس، برند، کیفیت و … در این امر تاثیرگذار هستند. تسمه های طراحی قدیمی در حدود 80000 کیلومتر عمر می کنند. اما از تسمه های جدید تا 150000 کیلومتر هم می توان استفاده کرد. چرا که این تسمه ها را از مواد EPDM می سازند. تسمه های EPDM استحکام بالایی دارند و مقاومت خوبی در برابر دماهای بالا از خود نشان می دهند. با این حال کارشناسان توصیه می کنند تا بعد از 5 سال یا پیمودن هر 50000 کیلومتر، وضعیت تسمه دینام خودرو را چک کنید. تسمه های کار نکرده دارای تاریخ انقضا هستند و عمر کوتاه تری (حدود 3 سال) دارند.

تشخیص زمان تعویض تسمه دینام سراتو

به طور کلی نمی توان زمان دقیقی را برای تعویض تسمه دینام سراتو مشخص کرد. همان طور که گفتیم بهتر است بعد از 5 سال یا پیمودن هر 50000 کیلومتر، وضعیت تسمه دینام خودرو را چک کنید. اما در صورت مشاهده ی ساییدگی، خراشیدگی، پارگی و خشک شدگی یا چرب شدن تسمه اقدام به تعویض آن نمایید. شنیده شدن صدای غیر عادی از موتور، کنترل سخت فرمان و کار نکردن کولر و تهویه مطبوع علائمی هشدار دهنده برای تعویض تسمه دینام هستند.

خرید تسمه دینام سراتو

همان طور که گفتیم تسمه دینام سراتو را باید از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید تا از اصل بودن آن مطمئن شوید. در حال حاضر فروشگاه های زیادی در زمینه عرضه و فروش لوازم و قطعات یدکی خودرو فعالیت می کنند. یکی از این فروشگاه ها که در بازار بزرگ لوازم و قطعات یدکی خودرو فعال است، فروشگاه کیا 110 می باشد. کالاهایی که در این مجموعه به فروش می رسند، اصل می باشند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

سخن پایانی

با مطالعه ی مقاله ی بالا اطلاعات مفیدی درباره ی تسمه دینام سراتو به دست می آورید. ممکن است این سوال که ” در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه کنیم؟” در ذهن شما ایجاد شده باشد یا اینکه اصلا در این موقعیت قرار گرفته باشید. بهترین کار در زمان پارگی تسمه دینام سراتو، مراجعه به تعمیرگاه و تعویض این قطعه می باشد. شما می توانید برای خرید قطعه ی اصل و با کیفیت به فروشگاه کیا 110 مراجعه نمایید یا از طریق شماره های موجود در سایت، سفارش خود را ثبت کنید.

4.5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =