دلایل صدای تسمه دینام سراتو و راه حل های آن

صدای تسمه دینام سراتو و راه حل های آن

دلیل صدای تسمه دینام سراتو و راه حل های آن ، تسمه دینام سراتو در جلوی موتور قرار می گیرد. این تسمه دور قرقره های متفاوت پیچیده شده است به همین دلیل به آن تسمه مارپیچی نیز گفته می شود. این قطعه بر عملکرد اجزایی همانند فن رادیاتور، دینام، پمپ آب و سیستم تهویه هوا تاثیر می گذارد. همانطور که می دانید وظیفه اصلی تسمه دینام سراتو انتقال انرژی چرخشی از موتور به دینام است. در واقع از تسمه برای انتقال انرژی بین دو یا چند شفت استفاده می شود. تسمه دینام سراتو ممکن است به دلایل مختلف دچار مشکل و خرابی بشود. تسمه دینام از مهم ترین لوازم یدکی کیا سراتو است که باید در زمان درستی تعویض شود.  در اینجا قصد داریم چند مورد از صدای تسمه دینام سراتو در مواقع خرابی و راه حل های آن را به شما معرفی بکنیم.

صدای قیژقیژ تسمه دینام سراتو هنگام شتابگیری با خودرو

معمولاً دلیل شنیدن این صدا از اتومبیل، شل بودن تسمه یا تسمه ها می باشد. البته در برخی موارد، از تنظیم خارج شدن پولی گرداننده دستگاه هایی مانند واترپمپ علت به گوش رسیدن این صدا است.

به هنگام شنیدن صدای تسمه دینام سراتو چه باید کرد؟

یکی از اذیت کننده ترین صداهایی که می تواند از داخل کابین خودرو شنیده شود، صدای جیرجیر است. به هنگام شنیدن این صدا می بایست ابتدا دنبال دلیل آن بگردیم و سپس مشکل را حل کنیم. این صدا دلایل مختلفی دارد اما در اکثر مواقع، علت خرابی یکی از اجزای تسمه دینام می باشد. معمولاً شنیدن صدای تسمه دینام سراتو به یکی از 4 مورد زیر مربوط می شود.

بیشتر بخوانید  علائم تمام شدن لنت ترمز

 

صدای تسمه دینام سراتو

خرابی خود تسمه

در ابتدای کار مطمئن شوید که صدای جیرجیر از تسمه می باشد. حتما با نام تسمه پروانه ای آشنا هستید. شکل تسمه های پروانه ای به صورت مارپیچ است. خودروهای قدیمی فقط یک مدل تسمه دارند که وظیفه آن خنک نگه داشتن رادیاتور است. اما امروزه خودروهای مدرن از تسمه های پروانه ای استفاده می کنند. اصولاً عمر مفید یک تسمه دینام 5 سال یا 80 هزار کیلومتر می باشد. پس از گذشت این زمان تسمه دچار پوسیدگی یا تغییر حالت می شود و زمان تعویض آن رسیده است. روی خود تسمه مقداری آب اسپری کنید و اگر صدای تسمه دینام خودرو شما قطع شد می توان نتیجه گرفت مشکل از خود تسمه است. در صورتی که خود شما قصد تعویض تسمه دینام را دارید اول از جنس آن اطمینان حاصل فرمایید. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید، درست قرار گرفتن جهت تسمه بر روی مدار چرخش می باشد. توصیه می شود این کار را به متخصصین شرکت خودروسازی خود بسپارید.

رفع صدای تسمه دینام سراتو با مایع ظرفشویی و گریس

اگر با اسپری کردن آب بر روی تسمه دینام صدای نویز آن قطع نشد. شما می توانید این روش را هم امتحان کنید. مایع ظرفشویی را با کمی آب مخلوط کرده و بر روی تسمه دینام اسپری کنید. برای رفع صدای تسمه دینام سراتو از اسپری کردن گریس هم می توانید استفاده کنید. در صورتی که صدای جیرجیر قطع شد دلیل اصلی خود تسمه است. توصیه می شود در اولین فرصت اتومبیل خود را به تعمیرگاه ببرید و تسمه دینام سراتو خود را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید  دلیل بالا رفتن آمپر خودرو

صدای تسمه دینام سراتو

خرابی یاتاقان فولی

اگر تسمه دینام شما به تازگی تعویض شده است. خرابی یاتاقان فولی یکی از اصلی ترین دلایل صدای تسمه دینام سراتو می باشد. در کاپوت ماشین خود را باز کنید و بر روی تسمه دینام اتومبیل خود آب اسپری کنید. در صورتی که از شر صدای جیرجیر تسمه خلاص شدید، تمام فولی های مرتبط سالم هستند. در غیر این صورت یکی از فولی ها دچار خرابی شده است و باید آن را تعویض کنید.

تنظیم نبودن میزان سفتی تسمه

همانند روش قبلی در کاپوت ماشین خود را باز کنید. بر روی تسمه دینام اتومبیل خود آب اسپری کنید. اگر صدای جیرجیر تسمه بیش تر از قبل شد، تسمه دینام خیلی سفت یا خیلی شل بسته شده است. در این حالت تسمه سفت کن زیر دینام یا خود تسمه خراب می باشد. در بسیاری از مواقع تسمه سفت کن با تمیزکاری درست می شود. اما توصیه می کنیم برای اطمینان از سلامت سیستم، آن را تعویض کنید.

تراز نبودن فولی ها

یکی دیگر از دلایل عمده صدای تسمه دینام سراتو، تراز نبودن فولی ها است. فولی ها توسط متخصصین از روی تسمه دینام جدا و بعد از تمیزکاری و روغن کاری های مناسب دوباره روی مدار نصب می شوند. در صورت تغییر فرم شیارهای فولی آن را با قطعه نو تعویض کنید. زیرا نصب دوباره آن باعث خارج شدن تسمه و جهت یاتاقان فولی از تراز اصلی می شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم دلایل اصلی صدای تسمه دینام سراتو و راه حل های پیشنهادی خود را به شما معرفی بکنیم. این نکته را در نظر بگیرید هر کدام از موارد بالا ممکن است برای مدت کوتاهی شما را از صدای آزاردهنده جیرجیر راحت کند. اما توصیه می شود به هنگام شنیدن صدای نویز(جیرجیر)، اتومبیل خود را به تعمیرگاه ببرید. و در صورت نیاز هر کدام از قطعات آسیب دیده تسمه دینام سراتو خود را تعویض کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 12 =