زمان تعویض شمع خودروی سراتو چه موقع است؟

تعویض شمع خودروی سراتو

تعویض شمع خودروی سراتو باید در زمان درستی انجام شود. شمع یکی از مهم ترین لوازم یدکی سراتو به شما می رود. اگر خودروی سراتوی شما به خوبی استارت می زند و روان کار می کند، به این معنی است که شما آن را به خوبی نگه داشته اید. همچنین این حالت بیان می کند که شمع سراتو سایپا و موتور خودروی شما سالم است و به خوبی در محفظه سیلندرها مخلوط هوا و سوخت مشتعل می شود.

شمع سراتو و هر خودروی دیگری داخل سیلندرها تعبیه شده تا به کمک آن مخلوط سوخت و هوا سریعا احتراق پیدا نماید. اما در اثر احتراق و سایش هر چند وقت یکبار شما موظف هستید تا شمع خودرو، فیلتر روغن و هوا را تعویض کنید تا اتومبیل به خوبی کار کند و در هنگام  فعالیت دچار آسیب نشود.

بیشتر بخوانید: زمان تعویض تسمه تایم خودروی سراتو

شمع  خودرو سراتو چیست؟

شمع دستگاه کوچکی است که به موتور و به طور خاص به سیلندر متصل می شود تا جرقه احتراق را از طریق مجرای اتصال باتری به شمع فراهم کند. یک موتور مصرفی خانگی معمولاً به تعداد سیلندرها شمع دارد، بنابراین یک موتور چهارگانه چهار شمع و یک V8 دارای هشت شمع است. با این حال، برخی از خودروها برای احتراق دقیق تر، دارای دو شمع در هر سیلندر هستند. شمع ها از قطعات کوچک تشکیل شده اند که عمدتا جنس آنها شامل مس، نیکل، ایریدیوم و پلاتین و غیره است. شرکت های خودروسازی معمولا برای محافظت و عایق کاری، شمع ها به خصوص شمع سراتو سایپا از ترکیبات سرامیک یا پلیمری استفاده می کنند.

شمع چه کاری انجام می دهد؟

شمع سراتو yd در واقع  یک رشته کوچک از الکتریسیته با ولتاژ بالا در یک شکاف اندازه‌گیری شده بین یک الکترود مرکزی و یک الکترود زمین ایجاد می‌کند. شمع ها در سرسیلندر رزوه می شوند، به طوری که نوک پایینی شمع به داخل محفظه احتراق بیرون زده است.

یک سیم پیچ احتراق را می توان درست روی شمع (کویل روی شمع) قرار داد یا مانند این عکس از طریق سیم های شمع به شمع ها متصل شد. در یک موتور بنزینی چهار زمانه، پیستون در حین حرکت تراکمی، مخلوط هوا و سوخت را در یک سیلندر فشرده می کند. همانطور که پیستون به بالا نزدیک می شود، کامپیوتر موتور سیم پیچ احتراق از قبل روشن شده را فعال می کند.

سیم پیچ احتراق یک ضربه ولتاژ بالا ایجاد می کند که جرقه ای بین مرکز و الکترودهای L شکل شمع ایجاد می کند. این جرقه در داخل سیلندر رخ می دهد و مخلوط هوا و سوخت را مشتعل نموده و در نتیجه این انفجار پیستون را به سمت پایین سیلندر می راند.

بیشتر بخوانید  انواع قطعات سراتو

علائم شمع های معیوب

شمع ها برای روشن شدن موتور و عملکرد روان و کارآمد ماشین شما ضروری هستند. شمع‌های قدیمی یا فرسوده می‌توانند باعث کوبیدن و از کار افتادن موتور شما شوند و در نتیجه عواقب فاجعه‌بار و پرهزینه‌ای به دنبال داشته باشند. اگر شمع‌های خودرو آلوده، شکاف نادرست یا مرده باشند، ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را نشان دهند:

  • ماشین روشن نمی شود یا برای روشن شدن مشکل دارد.
  • موتور ماشین ضعیف است.
  • صدای کوبیدن یا صدای پینگ از موتور ماشین به گوش می رسد.
  • مصرف سوخت بیشتر از حد معمول است
  • رنج عملکرد موتور خودرو بسیار کاهش یافته است.
  • چراغ چک موتور روشن است و سیستم عیب یاب داخلی خودرو دچار اشتباه می شود.
  • ماشین شما شتاب خوبی ندارد بعه طوری که خودرو برای افزایش سرعت به نیروی زیادی نیاز دارد.
  • اگر ماشین هنگام شتاب گرفتن یا بالا رفتن از تپه تکان می‌خورد یا به لکنت می‌افتد.
  • شمع های شما بخشی از سیستم جرقه زنی خودرو شما هستند. اگر کلید را بچرخانید و دوشاخه ها جرقه نزنند، موتور شما روشن نمی شود. صرف نظر از علت، وقت آن است که مکانیک شما مرده باشد.

چرا شمع های خودرو سراتو باید تعویض شوند؟

برای اینکه یک شمع بتواند دقیقاً مقدار مناسبی از انرژی الکتریسیته را در زمان مناسب تحویل دهد، باید به درستی شکاف داده شود. شکاف های شمع را می توان با ابزار شکاف شمع بررسی و نگهداری کرد. اگر پیچ زنگ زده، قطعه موتور در موقعیت صحیح قرار ندارد، یا نشت روغن وجود دارد و فیلتر بنزین سراتو معیوب است باید به سرعت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

با اینکه شمع سراتو و صافی بنزین سراتو جزو  قطعات کوچک خودرو محسوب می شوند اما بخش مهمی از عملکرد موتور خودرو به سلامت آنها بستگی دارد. بنابراین باید مرتباً بررسی شوند تا در صورت لزوم آنها را تمیز یا تعویض کنید. با گذشت زمان شمع موتور خودروی شما فرسوده و پوشیده از رسوبات می شود و در نهایت عملکرد اتومبیل را دچار اختلال می نماید.

امروزه در بازار به طور کلی دو نوع شمع معمولی و عمر طولانی وجود دارد. برای تعویض شمع های معمولی باید خودروی شما حداقل 90 هزار کیلومتر طی کرده باشد ولی برای تعویض شمع های با عمر طولانی (با نوک ایریدیوم یا پلاتین) بسته به نوع خودرو باید حداقل 120هزار کیلومتر را با اتومبیل خود رانندگی کنید.

آیا می توان وضعیت شمع ها را بررسی کرد؟

شمع‌ها معمولاً در صورت کار نکردن صحیح موتور، بازرسی می‌شوند تا فرسودگی و خرابی آنها خسارات سنگینی را به موتور خودرو وارد نکند. اگر یک شمع با رسوبات روغنی سیاه آلوده شود، نشان دهنده وجود روغن در محفظه احتراق است. این اتفاق  اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که فیلتر بنزین سراتو یا صافی بنزین به درستی انجام نشده یا  تعویض روغن اتومبیل در فواصل طولانی صورت می گیرد، بنابراین موتور فرصتی برای گرم شدن کامل ندارد. اگر یکی از شمع ها رسوب کرد در حالی که بقیه عادی به نظر می رسند، به این معنی است که مشکل فقط در آن سیلندر وجود دارد.

یکی از علائم خرابی شمع‌ها زمانی است که موتور در هنگام دور آرام یا سرد شروع به کار می‌کند، مردد و پاشیده می‌شود و به سختی کار می‌کند، اما پس از چرخش دور یا پس از رانندگی در بزرگراه، از بین می‌رود. شمع های رسوب شده باید تعویض شوند، اما در صورت بازگشت همان مشکل، ابتدا باید مشکل موتور اصلاح شود.

بیشتر بخوانید  راهنمای جامع زمان تعویض قطعات سراتو

اگر شمع علائمی همچون گرم شدن یا ذوب شدن بیش از حد را نشان می دهد، به این معنی است که سیلندر داغ استیا مشکلی در سیستم خنک کننده یا مخلوط نمودن چربی هوا و سوخت یا انفجار وجود دارد. در یک موتور با کار کرد خوب، یک شمع قدیمی هیچ آسیبی از گرمای بیش از حد را نشان نمی دهد و دارای حداقل رسوبات است.

 

کاربرد قطعات سراتو

هزینه تعویض شمع خودروی سراتو 

شمع های معمولی خیلی گران نیستند؛ چرا که این قطعات در داخل کشور تولید شده و به راحتی در دسترس مشتریان قرار می گیرد. به طوری که شما برای خرید شمع سراتو سایپا می توانید حداقل 250 هزار تومان پرداخت کنید.

اما شمع های پلاتین یا ایریدیوم قیمت بیشتری دارند و اغلب بر روی ماشین های وارداتی نصب می شوند که  هزینه های کار این شمع ها معمولا به طراحی موتور بستگی دارد. یک تعمیرگاه ممکن است برای تعویض شمع ها در یک موتور 4 سیلندر معمولی یک ساعت صرف نماید  که کار نسبتاً ساده ای است.

آیا همه شمع ها باید همزمان تعویض شوند؟

در حالی که صنعت خودروسازی در همین لحظه به سمت خودروهای کاملاً الکتریکی می رود، موتورهای احتراق داخلی در تمام مدت متکی به اعتصاب برق بوده اند. شمع مسئول ایجاد جرقه بسیار مهم خودرو برای مشتعل کردن مخلوط گاز و سوخت است و اگر آسیب ببیند یا به درستی تنظیم نشده باشد، می تواند منجر به خرابی یا خاموش شدن یک ماشین شود.

شمع ها نیاز به تعمیر و نگهداری و تعویض دارند، اما قانون خاصی در مورد زمان تعویص یا سرویس این قطعه در موتور وجود ندارد. این به شما، مالک، بستگی دارد که به طور منظم دوشاخه های خود را چک کنید و علائم خرابی دوشاخه را تشخیص دهد.

شمع های خودرو به دلیل اینکه در احتراق سوخت و تامین انرژی لازم برای حرکت ماشین نقش مهمی دارند معمولا به صورت ست تعویض می شوند. شما باید در هنگام تعویض این قطعات از لوازم یدکی اصل و معتبر استفاده کنید، زیرا شمع های اشتباه یا تقلبی ممکن است باعث ایجاد مشکلات خطرناک و هزینه دار در قسمت موتور خودرو شوند. همچنین بررسی دقیق شمع های جدید قبل از نصب بسیار مهم است، اگر یک شمع جدید روی یک کف سخت افتاده باشد، ممکن است عایق ترک خورده باشد در نتیجه ترک های عایق با بررسی دقیق قابل مشاهده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: روش های تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی

آیا در صورت خرابی سیم پیچ احتراق، نیاز به تعویض شمع خودروی سراتو است؟

اگر یکی از کویل های احتراق از کار افتاد و شمع ها برای مدتی تعویض نشدند، بهتر است برای احتیاط همه آنها را عوض کنید. اگر شمع ها نسبتاً نو هستند، تعویض یک شمع در سیلندر آسیب دیده ممکن است کافی باشد.

اما  معمولا مکانیک های حرفه ای توصیه می کنند که سیم های شمع قدیمی شکننده را همزمان با خود شمع تعویض نمایید. زیرا این سیم ها حالت فرسوده داشته و تمایل به ترک خوردن دارند.

آیا شمع ها را می توان تمیز کرد؟ در اتومبیل های قدیمی، تمیز کردن شمع ها و تنظیم شکاف بین الکترودها یک کار تعمیر و نگهداری معمول بود. اما در خودروهای مدرن، شمع های با عمر بالا قابل تعمیر نیستند و به سادگی تعویض می شوند.

بیشتر بخوانید  روش های صداگیری خودرو

یک موتور خودرو به گاز، هوا و جرقه نیاز دارد تا اجزای داخلی آن بدون هیچ گونه مشکلی با همدیگر هماهنگ شده و فعالیت نمایند در غیر اینصورت  موتور لنگ می‌زند و شما نمی توانید  از آن تپه بالا بروید. بنابراین تعمیر و نگهداری شمع‌ها و تعویض آن‌ها قبل از اینکه عملکرد خودروی شما را به خطر بیندازند، یک راه عالی برای حفظ عملکرد خوب خودرو و اطمینان از اینکه در نهایت سرگردان نخواهید شد.

نشانه های فرسودگی شمع ها چیست؟

در برخی خودروها ممکن است موتور به راحتی قبل روشن نمی شود یا در هنگام شتاب گیری، به خصوص زمانی که هوا سرد است، موتور کمی خشنونت راه می رود.  دلیل این امر ممکن است به خاطر شمع های قدیمی، فرسوده یا آلوده باشد که  باعث می شود موتور خاموش شود.

شمع های فرسوده و  فیلتر بنزین سراتو نامرغوب موجب آسیب دیدن سیلندر می شود به طوری که  به سختی روشن شده و کار می‌کند. در اغلب اوقات یک شمع فرسوده می تواند باعث از کار افتادن کویل احتراق شود، چرا که سیم پیچ احتراق بخشی است که تکانه های ولتاژ بالا را برای ایجاد جرقه الکتریکی ایجاد می کند.

بنابراین برای احتیاط باید وضعیت شمع ها را هر چند وقت یکبار چک نمود و بعد از طی نمودن مسافت مشخهص شده شمع های آن را تعویض کرد. شمع‌های ایریدیوم با اینکه دوام بیشتری دارند اما در مسافت طولانی تر احتمال دارد باعث خرابی کویل احتراق شوند. شمع های با عمر طولانی الکترودهای بادوام تری دارند، اما اغلب به دلیل تجمع رسوبات کربن روی الکترودها، مانند عکس بالا، از کار می افتند.

پس هزینه تعویض شمع چقدر است؟

برای وسایل نقلیه معمولی ، یک شمع منفرد معمولاً حدود یک میلیون تومان هزینه دارد اما اگر از خودرو های خارجی همچون شمع سراتو yd استفاده می کنید باید بدانید که برای تعویض شمع سراتو، فیلتر بنزین سراتو و صافی بنزین سراتو به قیمت دلار نیز توجه داشته باشید.

پس هر چند وقت یک بار باید شمع ها را تعویض کرد؟

اگر می خواهید بدانید که به طور کلی چه زمانی  برای تعویض شمع ها مناسب است باید حواستان به کیلو متر شمار باشد تا بعد از طی مسافت 90 هزار کیلومتر شمع های خودرو را تعویض نمایید. با این حال، ممکن است زودتر این زمان شمع ها فرسوده شده با بشکنند.

آیا باید همه شمع ها را یکجا تعویض کنید؟

بله، به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است همه دوشاخه ها را به طور همزمان تعویض کنید تا از سطح عملکرد ثابتی اطمینان حاصل کنید.

اگر شمع های خود را عوض نکنید چه اتفاقی می افتد؟

رانندگی با شمع‌های بد می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف، مصرف سوخت ضعیف، احتراق ناقص یا حتی روشن نشدن خودرو شود. در بدترین حالت، آنها می توانند باعث سایش بیشتر موتور شما شوند.

اگر شمع های خود را خالی نکنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر شکاف روی شمع شما روی مشخصات صحیح تنظیم نشده باشد، ممکن است دچار اشتباه آتش زدن یا ضربه خوردن شوید یا شاهد تجمع کربن یا سوخت اضافی باشید. بنابراین همیشه بررسی کنید که آیا شکاف درست است یا خیر.

جمع بندی

تعویض به موقع شمع سراتو سایپا بسیار مهم بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور کلی توجه به سلامت و عملکرد انواع لوازم یدکی سراتو، لوازم یدکی اپتیما و کلیه خودروهای خارجی ضروری است. چرا که ممکن است خرابی هر یک از قطعات سبب خرابی سایر بخش های خودرو شود. چنانچه به دنبال خرید قطعات اصلی سراتو سایپایی و وارداتی هستید، می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید. در فروشگاه ما انواع لوازم یدکی خودرو سراتو نظیر لنت ترمز جلو سراتو ، قفل صندوق عقب سراتو، کمک جلو سراتو و…. در نمونه های اصلی با قیمت مناسب موجود است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =