مهم ترین عوامل زنگ زدگی دیسک چرخ

مهم ترین عوامل زنگ زدگی دیسک چرخ

زنگ زدگی دیسک چرخ از جمله مشکلات رایج در این قطعه است. دیسک ترمز یا همان دیسک چرخ از قطعات مهم خودرو می باشد. خرابی و زنگ زدگی دیسک ترمز اتفاقی است که پس از مدتی استفاده از خودرو و ماشین سنگین ممکن است رخ دهد.  می توان گفت در چنین شرایطی می توان زنگ زدگی دیسک را با روش های مختلفی رفع کرد. اما در برخی شرایط نیز بهتر است این قطعه را تعویض کرد. برای دانستن عوامل زنگ زدگی دیسک چرخ مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.

دیسک چرخ چیست و چه وظیفه ای دارد؟

بهتر است قبل از بررسی عوامل زنگ زدگی دیسک چرخ  ابتدا بدانید دیسک چرخ چیست و چه کاربردی  دارد؟ دیسک چرخ یا همان دیسک ترمز نقش اصلی در متوقف ساختن خودرو دارد. این قعطه دوار درست همراه با چرخ می چرخد و اگر از چرخش بیفتد، چرخ را نیز از حرکت باز می دارد.

با توجه به اتصال قطعه دیسک به بلبرینگ چرخ ها به کمک دو پیچ و مهره مرکزی، می توان آن را یکی از قطعات متحرک ساختار چرخ نیز در نظر گرفت. این قطعه از جنس چدن و سرامیک می باشد تا در برابر اصطکاک آسیب نبیند. در واقع دیسک چرخ به روی بلبرینگ چرخ ها سوار و به گونه ای جزئی از قطعات متحرک چرخ به حساب می آید.

بیشتر بخوانید  معایب کیا اپتیما

4 عامل زنگ زدگی دیسک چرخ

زنگ زدگی نیز از جمله خرابی هایی است که دلایل متعددی دارد. از جمله مهم ترین عوامل زنگ زدگی دیسک چرخ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بارندگی
  • رطوبت و نمک ها موجود در جاده
  • وجود گرد و غبار
  • جنس قطعه مورد

اگر این زنگ زدگی در ضخامت کم باشد قابل زدودن است. در غیر این صورت نیاز به تعویض این قطعه می باشد. در ادامه به طور کامل در مورد این عوامل توضیح می دهیم.

4 عامل زنگ زدگی دیسک چرخ
4 عامل زنگ زدگی دیسک چرخ

رطوبت در زنگ زدگی دیسک چرخ

دیسک ها چرخ تحت رطوبت ممکن است دچار واکنش با اکسیژن شوند. این مسئله در سرتاسر روتور اتفاق می افتد. به دلیل این که عمل ترمز،سطح اصطکاک را از بین می برد؛ انباشه شدن خوردگی معمولا در اطراف لبه ها بیرونی و سطح داخلی دیسک مشاهده می شود.  در آب و هوای  مرطوب قطعات سیستم ترمز بیشتر از همیشه در معرض زنگ زدگی قرار می گیرد.

مواد روتور ترمز

انواع مختلفی از دیسک ترمز در بازار ها قابل خریداری است ؛ روتور با کیفیت پایین ، بیشتر از سایر مواد با کیفیت مورد اکسایش قرار می گیرد.

نمک در سطح جاده ها

در شرایط جوی سنگین مثل بارش ها برف سنگین ، برای سهولت در تردد خودروها ،در سطح جاده ها نمک می پاشند.نمک می تواند این زنگ زدگی را تسریع کند بنابراین نمک یکی از مهم ترین عوامل زنگ زدگی دیسک چرخ جلو سراتو، شما می باشد.اگر خودرو شما مرتبا در این شرایط قرار می گیرد، بهتراست در دوره های منظم دیسک چرخ خود را چک کرده و در صورت لزوم آن را تعویض نمایید.

بیشتر بخوانید  دلیل صدا دادن لنت ترمز نو پس از تعویض

نحوه رانندگی یکی از عوامل زنگ زدگی دیسک چرخ

رانندگی با سرعت بالا می تواند یکی از عوامل زنگ زدگی دیسک چرخ باشد.در سرعت ها بالا ترمز کردن نیاز به ایجاد حرارت بیشتری دارد؛ این حرارت به گرم شدن زیاد دیسک چرخ و در نهایت به زنگ زدگی منجر می شود.

جلوگیری از زنگ زدگی دیسک چرخ

به دلیل اینکه جنس دیسک چرخ جلو اپتیما از چدن می باشد به راحتی در معرض زنگ زدگی قرار می گیرد.هر چند چدن یک ماده بادوام به حساب می آید. اما زنگ می زند بنابراین لازم است اقداماتی انجام دهید تا زنگ زدگی این قطعه را به تاخیر بیندازید.این کارها سرعت زنگ زدگی را کاهش می دهد.اگر قصد رنگ کردن روتور ترمز دارید ،طبق دستور العمل ها پیش بروید . رنگ هایی مانند سیاه و نقره ای می تواند به کاهش آلاینده ها کمک کند.هرگز چیزی جز تمیز کننده مخصوص دیسک ترمز برای کاهش زنگ زدگی آن استفاده نکنید.

در برخی شرایط رنگ کردن می تواند مفید باشد. روش هایی مانند برس ها سیمی و فولادی ضد زنگ ، برای حذف گریس و یا سایر آلاینده ها مناسب می باشد. استفاده از ترمز ها موثر و با عملکرد بهینه می تواند از زنگ زدگی دیسک شما جلوگیری کند.روش هایی مانند رانندگی ایمن و حفظ فاصله طولی با خودرو ها دیگر، کاهش سرعت در مواقع لازم و استفاده از تکنیک ها ترمز مناسب نیز می تواند مفید باشد.

جلوگیری از زنگ زدگی دیسک چرخ
جلوگیری از زنگ زدگی دیسک چرخ

علائم خرابی دیسک چرخ

پس از بررسی عوامل زنگ زدگی دیسک چرخ بهتر است در مورد نشانه های خرابی این قطعه نیز توضیحاتی را بیان کنینم. شناخت علائم خرابی  دیسک ترمز و جلوگیری از خطرات و انجام به موقع اقدامات لازم ضروری است. در زیر برخی از نشانه ها خرابی دیسک چرخ می پردازیم:

بیشتر بخوانید  دلیل کم نور شدن چراغ‌ جلوی خودرو

لرزش پدال ترمز

یکی از نشانه ها خرابی دیسک لرزش و تکان ها پدال ترمز هنگام عمل ترمز می باشد.این لرزش و بلند شدن صدای سوت از لنت ترمز براثر تاب برداشتن دیسک چرخ شما می باشد.به مرور زمان ممکن است در سطح دیسک برآمدگی ها ایجاد شود که عملکرد سیستم ترمز را مختل کند.

سفت شدن پدال ترمز

یکی دیگر از نشانه ها خرابی دیسک سفت شدن پدال است که باید آن را جدی بگیرید و به تعمیرگاه مراجعه کنید.

صدای سوت کشیدن

هرنوع صدایی که از خودرو به گوش می رسد بسته به زمان و موقعیت ممکن است از نشانه ها خرابی دیسک باشد.اگر صدای سوت بلند و ممتد هم زمان با حرکت و هم عمل ترمزگیری می شنوید، می تواند به دلیل تمام شدن لنت باشد اما اگر لنت را به تازگی عوض کردید و باز هم این صدا را می شنوید به تعمیرکار مراجعه نمایید.

انحراف خودرو در زنگ زدن دیسک چرخ

دیسک ترمز همانند لنت ترمز جلو سراتو از مهم ترین قطعات برای کاهش سرعت می باشد و در صورت وجود کوچک ترین مشکل در این سیستم  کنترل سرعت ماشین و حرکت خودرو نیز دچار مشکل می شود و ممکن است به انحراف ماشین ختم شود.

علائم خرابی دیسک چرخ
علائم خرابی دیسک چرخ

کلام آخر عوامل زنگ زدگی دیسک چرخ

دیسک های چرخ از مهم ترین اجزای سیستم ترمز خودرو ها می باشد که در تامین ایمنی رانندگی نقش بسیار مهمی دارد. زنگ زدگی دیسک چرخ می تواند عملکرد این سیستم مهم را مختل کرد و کارایی آن را کاهش دهد و باعث ایجاد خطرات بسیاری برای راننده گردد.

برای پیشگیری و رفع زنگ زدگی دیسک چرخ  نگهداری و بررسی منظم، روش های رانندگی ایمن به شما پیشنهاد می شود. درصورت بروز زنگ زدگی، تعمیر وبازسازی دیسک ترمز به کمک روش هایی مانند تعویض دیسک و استفاده از روش های حرارتی و …امکان پذیر است. اما توجه به نکات پیشگیری  مناسب می تواند به بهبود عملکرد سیستم شما کمک شایانی کند. برای خرید انواع لوازم یدکی سراتو و لوازم یدکی اپتیما می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =