دلیل صدا دادن لنت ترمز نو پس از تعویض

دلیل صدا دادن لنت ترمز نو پس از تعویض

صدا دادن لنت ترمز نو پس از تعویض یکی از مشکلات رایج در خوردرو ها بوده که می تواند دلایل متعددی داشته باشد. در واقع زمانی که لنت ترمز را به تازگی تعویض کرده اید، ممکن است متوجه صدایی در خودرو شوید. به طور کلی می توان گفت که این صدا در روزهای اول تعویض لنت طبیعی است. اما در صورتی که ادامه دار باشد، قطعا در نصب لنت مشکلاتی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به شل بودن لنت یا ساییدگی دیسک چرخ جلو سراتو اشاره کرد. در ادامه به طور کامل دلیل صدا دادن لنت ترمز نو پس از تعویض را مورد بررسی قرار می دهیم.

مهم ترین دلایل صدا دادن لنت ترمز نو بعد از تعویض

مهم ترین دلایل صدا دادن لنت ترمز نو پس از تعویض شامل موارد زیر می شوند:

کیفیت روتور

یکی از عوامل موثر بر صدا دادن لنت ترمز نو بعد از تعویض کیفیت روتور است. اگر روتور بی کیفیت باشد پس از تعویض لنت ترمز جلو سراتو، صدای جیرجیر از آن به گوش می رسد. کالیپر ترمز، لنت ها را به سمت روتور فشار داده و باعث ایجاد اصطکاک می شود که در زمان چرخش، روتور را کند میسازد. چنانچه یک پد بسیار ساینده با صفحه ناهموار روتور تماس پیدا کند باعث ایجاد لرزش در آن می شود. بسیار مهم است که از کیفیت و عملکرد صحیح روتور اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید  علت باز نشدن درب صندوق عقب سراتو

شرایط آب و هوایی برای صدا دادن لنت ترمز نو پس از تعویض

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر صدا دادن لنت ترمز نو پس از تعویض شرایط آب و هوایی است. به عنوان مثال اگر بعد از تعویض لنت ترمز، خودرو در شرایط آب و هوایی مرطوب قرار بگیرد احتمال اینکه صدا از لنت در زمان ترمزگیری به گوش برسد زیاد است. رطوبت منجر به جذب گرد و غبار می شود و این گرد و غبار به روتور چسبیده و باعث ایجاد نویز می گردند. این اتفاق بیشتر زمانی رخ می دهد که روتور ناهموار باشد. این امکان وجود دارد که بعد از کارواش بردن خودرو پس از تعویض لنت نیز این اتفاق رخ دهد.

فرآیند نصب

ساختار لنت های جدید به شکلی است که حالتی ساینده دارند و گاهی اوقات با عناصر محافظ پوشانده می شوند. این موضوع می تواند باعث ایجاد سر و صدا شود که پس از مدتی استفاده از بین خواهد رفت. فرآیند نصب این قطعه باید به درستی صورت بگیرد و حتما یک فرد متخصص را برای انجام این کار انتخاب کنید. اگر پس از مدتی این صدا از بین نرفت حتما این موضوع را با یک مکانیک خبره در میان بگذارید.

مواد لنت ترمز

از دیگر دلایل صدا دادن لنت ترمز نو پس از تعویض مواد به کار رفته در ساخت آن است. لنت ترمز عموما از سیلیکون یا محصولات هیبریدی مثل گرد و غبار سیلیکون ترکیب شده با براده های فلزی ساخته می شود. این مسئله موجب می شود که لنت های جدید حالتی ساینده پیدا کنند. دقیقا به همین دلیل است که عموما توصیه می شود برای خرید لنت ترمز به سراغ برندهای معتبر بروید. این برندها در ساخت این قطعه از متریال با کیفیت و درجه یک استفاده می کنند. کیفیت ساخت این قطعه، ارتباط مستقیمی با نحوه عملکرد و بی صدا ترمز گرفتن دارد.

بیشتر بخوانید  قطعات قفل صندوق عقب سراتو

راهکارهای رفع صدای لنت ترمز خودرو

برای رفع صدای لنت ترمز نو پس از تعویض راهکارهای مختلفی وجود دارند که در ادامه آنها را با شما عزیزان به اشتراک می گذاریم:

چمفر و ایجاد شیار وسط لنت

زمانی که لنت ترمز تعویض می شود تا وقتی که با دیسک هماهنگ شود چند ساعتی زمان می برد و در این بازه زمانی صدای سوت کشیدن لنت به گوش می رسد. دلیل رخ دادن این اتفاق عدم توانایی کالیپر در چسباندن سطح لنت به دیسک ترمز است که موجب می شود فشار کمتری از پیستون کالیپر به حاشیه لنت وارد گردد و لنت سوت بکشد. برای توزیع مناسب فشار روی لنت میتوان از چمفر استفاده کرد. این فرآیند در خروج گرد و غبار و گاز لنت نیز تاثیر دارد و میزان ارتعاشات را کاهش می دهد.

 راهکارهای رفع صدای لنت ترمز خودرو
راهکارهای رفع صدای لنت ترمز خودرو

استفاده از ورقه‌های پشت لنت

یکی از راهکارهای رفع صدای لنت ترمز نو پس از تعویض استفاده از ورقه های پشت آن است. این صفحه‌ها چند لایه هستند و نقش بسزایی در جذب صدا و ارتعاشات تولید شده دارند. این ورقه ها در قسمت پشتی لنت واقع شده اند و همانند یک بالشتک عمل می کنند. در رفع صدای لنت ترمز بعد از تعویض حتما این مورد را مد نظر قرار دهید به دلیل اینکه اهمیت زیادی دارد.

استفاده از ورقه‌های پشت لنت
استفاده از ورقه‌های پشت لنت

بهره‌گیری از آهن جدید و رنگ کردن بخش پشتی لنت

یکی از تکنولوژی های نوینی که در ساخت برخی از لنت ها به کار میرود تکنولوژی NRS است. این تکنولوژی باعث چسبیدن بعضی مواد به آهن لنت می شود و مانع از ایجاد صدا می گردد. برجسته‌سازی رنگ پشت لنت‌ها در گرفتن ارتعاشات بین آهن و کالیپر نقش مهمی دارد و نویز را کاهش می دهد.به منظور آموزش های بیشتر و خرید انواع لوازم یدکی اپتیما می توانید به فروشگاه ما مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  انواع فیلتر در خودرو

سخن پایانی صدا دادن لنت ترمز نو پس از تعویض

در این مطلب دلایل صدا دادن لنت ترمز نو پس از تعویض را مورد بررسی قرار دادیم. شناسایی این عوامل و تلاش برای رفع آنها در زمان مناسب اهمیت زیادی دارد. اگر عیب یابی این قطعه به درستی انجام شود پس از رفع مشکل صدایی از آن به گوش نخواهد رسید. سرویس و تعویض به موقع لنت ها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نباید از آن غافل شوید. برای خرید یا تعویض لنت حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید تا احتمال ایجاد چنین مشکلاتی به حداقل برسد. برای خرید انواع دیسک و لنت سراتو و همچنین سایر لوازم یدکی سراتو می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید.

سوالات متداول صدا دادن لنت ترمز نو پس از تعویض

  1. آیا وجود جسم خارجی میان لنت و دیسک باعث صدا دادن آن می شود؟

یکی از دلایل بروز صدای لنت وجود جسمی خارجی مانند شن و سنگ ریزه در میان این قطعه و دیسک است. این مواد میان دیسک و لنت گیر کرده و در زمان ترمزگیری روی دیسک ها ساییده می شوند.

  1. آیا استفاده از لنت بی کیفیت احتمال آسیب به دیسک را افزایش می دهد؟

بله، در فرآیند تولید برخی از لنت ها متریال نامرغوب را به کار می برند که استفاده از آنها احتمال آسیب دیدگی دیسک را تا حد زیادی افزایش می دهد.

  1. آیا دیسک چرخ زنگ‌ زده نیز می تواند باعث ایجاد صدا در لنت شود؟

دیسک چرخ زنگ زده از دیگر دلایل ایجاد صدای لنت بعد از تعویض است. عدم استفاده از خودرو به مدت طولانی احتمال زنگ زدگی دیسک را افزایش می دهد و پروسه ترمز گیری را با مشکل مواجه میکند.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 5 =