علائم خرابی لنت ترمز سراتو + زمان تعویض لنت ترمز

علائم خرابی لنت ترمز سراتو + زمان تعویض لنت ترمز

علائم خرابی لنت ترمز سراتو + زمان تعویض لنت ترمز ، ترمز به عنوان یک سیستم حیاتی در هر خودرو شناخته می شود. چرا که این سیستم به صورت مستقیم با جان سرنشینان در ارتباط است. یعنی اگر سیستم ترمز به خوبی عمل نکند، خسارت های جانی و مالی سنگینی به فرد وارد می کند. به همین علت، نگهداری صحیح و سرویس به موقع این سیستم باید در اولویت قرار بگیرند. هر گونه نقص و مشکلی در این سیستم باید در سریع ترین زمان ممکن رفع شود. در ادامه بیشتر درباره ی لنت ترمز و علائم خرابی لنت ترمز سراتو صحبت می کنیم.

لنت ترمز سراتو

لنت ترمز سراتو یک قطعه ی حیاتی در سیستم ترمز است و جزء لوازم یدکی سراتو به شمار می رود. این قطعه نقش مهمی در ایمنی سرنشینان خودرو ایفا می کند. رانندگان باید با علائم تمام شدن و خرابی لنت ترمز آشنا باشند تا به موقع برای تعویض لنت ترمز اقدام نمایند. در غیر این صورت اگر عمر لنت به پایان برسد و یا اینکه خراب شود، می تواند خسارت های جانی و مالی زیادی را به وجود آورد.

محل قرارگیری لنت ترمز سراتو

اگر به چرخ خودرو و قسمت کناری دیسک دقت کنید، سیلندر ترمز را می بینید که لنت ترمز داخل آن قرار دارد.

سیستم ترمز خودرو از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

برای چرخ های جلو سراتو سایپایی (مونتاژی) از ترمز دیسکی و برای چرخ های عقب از ترمز کاسه ای استفاده شده است. یعنی کفشک هایی که برای چرخ های عقب ساخته شده اند، معمولا بر روی محور عقب و داخل یک کاسه قرار دارند. چرخ ها بر روی این محور سوار هستند. قطعات ریز موجود در ترمز کاسه ای بیشتر از ترمز دیسکی است. به همین علت تعمیر آن سخت تر می باشد. ترمزهای کاسه ای را به راحتی و با صرف هزینه کمتر می توان تولید کرد.
ترمز دیسکی از اجزای مختلفی مانند سیلندر ترمز، لنت، دیسک و کالیپر تشکیل شده است. سیلندر ترمز، بخش هیدرولیکی سیستم ترمز می باشد و با فشار روغن کار می کند. لنت ترمز هم یک قطعه ی فلزی است که نقش مهمی در ترمزگیری دارد. دیسک ترمز یک صفحه ی فلزی است که درگیری آن با لنت ها در حین ترمزگیری موجب توقف خودرو می گردد. لنت های ترمز در دو طرف این صفحه قرار دارند. کالیپر هم قاب نگهدارنده لنت می باشد. از دیگر قسمت های تشکیل دهنده ترمز دیسکی می توان به بوستر ترمز و مخزن روغن اشاره کرد. بوستر مسئول پمپاژ روغن ترمز به سیلندر می باشد و مخزن روغن هم محلی است که روغن ترمز در آن قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید  بهترین برند لنت ترمز

انواع لنت ترمز جلو سراتو سایپایی و وارداتی

لنت ترمز جلو سراتو سایپایی و وارداتی انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به لنت ترمز نیمه فلزی، ارگانیک و سرامیکی اشاره کرد.

لنت ترمز نیمه فلزی :

این نوع لنت ترمز را با استفاده از براده های فلزاتی مانند مس، فولاد، برنج و گرافیت همراه با رزین می سازند. معمولا از لنت ترمز نیمه فلزی برای خودروهای سنگین و وسایل نقلیه معمولی (رانندگی روزمره) استفاده می کنند. این لنت ها محکم هستند و برای مدت طولانی دوام می آورند. عملکرد خوب لنت های نیمه فلزی در کنار قیمت مناسب آنها باعث شده است تا بسیاری از رانندگان از این نوع لنت استفاده کنند. معمولا بهترین عملکرد لنت های نیمه فلزی زمانی است که کاملا گرم می شوند. به همین علت در حین ترمزگیری در هوای سرد، کمی تاخیر در عملکرد خودرو وجود دارد.

لنت ترمز نیمه فلزی | علائم خرابی لنت ترمز سراتو + زمان تعویض لنت ترمز

لنت ترمز ارگانیک :

در ساختار این لنت ها از مواد غیر فلزی مانند شیشه، لاستیک و کولار همراه با رزین استفاده شده است. به همین علت نرم تر از مدل قبلی هستند و عملکرد بهتری در دماهای بالا دارند. گرما موجب اتصال بیشتر اجزای این لنت می گردد. قبلا در ساختار این نوع لنت از آزبست هم استفاده می شد، اما این ماده در هنگام ترمزگیری، گردو غبار خطرناکی تولید می کرد. به همین علت، آزبست از ساختار این نوع لنت حذف شد. لنت های ترمز آلی غیر آزبستی دوام زیادی ندارند و با محیط زیست سازگار هستند. این لنت ها گرد و غبار زیادی تولید می کنند اما این گرد و غبار خطرناک نیست. لنت های ارگانیک برای خودروهای سواری و شرایط ترافیکی سبک مناسب هستند.

لنت ترمز ارگانیک | علائم خرابی لنت ترمز سراتو + زمان تعویض لنت ترمز

لنت ترمز سرامیکی :

این نوع لنت با استفاده از الیاف سرامیکی یا الیاف مسی و مواد پر کننده ساخته می شود. لنت ترمز سرامیکی بسیار بادوام است و به علت قیمت بالا، برای رانندگی روزمره مورد استفاده قرار نمی گیرد. این لنت ها دیر خراب می شوند و معمولا نیاز به تعویض ندارند. از لنت ترمز سرامیکی بیشتر برای خودروهای با عملکرد بالا و اتومبیل های مسابقه ای استفاده می کنند. محتوای سرامیکی این لنت ها باعث سبکی وزن و تولید گرد و غبار کمتر شده است.

بیشتر بخوانید  بررسی خودرو کیا سراتو 2017

لنت ترمز سرامیکی | علائم خرابی لنت ترمز سراتو + زمان تعویض لنت ترمز

روش های تشخیص تمام شدن لنت ترمز

لنت ترمز نقش مهمی در سیستم ترمز خودرو دارد. بنابراین همواره به سلامت آن اهمیت دهید و از تعویض به موقع آن غفلت نکنید. همیشه به علائمی که در خودرو مشاهده می کنید، توجه داشته باشید.

علائم خرابی لنت ترمز سراتو

استهلاک و تصادفات غیر منتظره باعث خرابی بسیاری از قطعات خودرو می شوند. لنت ترمز خودرو به تدریج تمام می شود و کارایی خود را از دست می دهد. عمر مفید لنت ترمز به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه به چندین مورد از مهم ترین علائم خرابی و تمام شدن لنت ترمز اشاره می کنیم.

1- لرزش و ضربه زدن پدال :

اولین علامتی که به شما هشدار می دهد که لنت ترمز تمام شده است، لرزش پدال می باشد. این علامت را می توانید در انواع لنت و خودروهای مختلف مشاهده کنید. اگر در ترمزگیری های معمولی، لرزش خاصی را زیر پای خود حس کردید، وضعیت لنت ترمز را چک کنید. البته این مورد را نباید با عملکرد سیستم ترمز abs اشتباه بگیرید. چرا که گاهی اوقات با فشردن محکم پدال ترمز، صدای خر خر می شنوید و پدال، کمی می لرزد. این مورد به عملکرد سیستم ABS مربوط می شود. لرزش کمی که احساس می کنید برای جلوگیری از لیز خوردن اتومبیل است.

2- شنیدن صدای سوت :

یکی از ناراحت کننده ترین علائم تمام شدن لنت ترمز، شنیدن صدای سوت است. اگر زمانی که لنت ترمز تمام شده است، پدال ترمز را فشار دهید، صدای سوت گوش خراشی را می شنوید. البته این علامت فقط مربوط به اتمام لنت ترمز نمی شود. چرا که اگر قطعات درگیر با لنت به درستی نصب نشوند هم می توانند موجب تولید صداهای غیر عادی شوند. بنابراین، زمانی که این صدا را شنیدید لنت ترمز خودرو را چک کنید و سپس به سراغ بررسی سایر قطعات بروید.

3- انحراف اتومبیل از جاده :

ناهمواری های موجود در جاده ها باعث می شوند تا لنت های ترمز راست و چپ خودرو از نظر میزان فرسودگی کمی با هم تفاوت داشته باشند. زمانی که لنت های سمت راست و چپ خودرو به یک اندازه فرسایش پیدا نمی کنند، عملکرد یکسانی هم نخواهند داشت. بنابراین، خودرو به یک سمت منحرف می شود. البته متعادل نبودن خودرو هم می تواند باعث بروز این مشکل گردد. با یک تنظیم ساده می توانید این مشکل را رفع کنید.

4- پایین رفتن پدال ترمز :

با گذشت زمان و ترمزگیری های پی در پی، لنت ترمز فرسایش پیدا می کند. در این حالت حجم لنت ترمز کاهش می یابد. بنابراین شما باید برای ایجاد اصطکاک با دیسک، نیروی بیشتری به پدال وارد کنید. به همین علت، پدال ترمز فشرده تر می شود.

5- روشن شدن چراغ ترمز :

گاهی اوقات در هنگام حرکت، چراغ ترمز دستی خودروی شما روشن می شود. علت این مورد، می تواند خرابی لنت ترمز باشد. هنگامی که سطح روغن ترمز به شدت کاهش پیدا می کند، حسگرهای مربوط به روغن ترمز موجب روشن شدن چراغ ترمز می شوند. در این حالت، ممکن است ضخامت لنت ترمز به شدت کاهش پیدا کرده باشد یا تمام شده باشد. پس باید اقدام به تعویض لنت نمایید. به یاد داشته باشید که اضافه کردن روغن در این شرایط کمکی نمی کند و تنظیمات را به هم می زند.

بیشتر بخوانید  لوازم یدکی سراتو 2015

6- ساییدگی لنت ترمز :

یکی از دلایل خرابی لنت ترمز سراتو ، ساییده شدن لنت ها می باشد. لنت ها از نظر جنس، کیفیت و نحوه ی استفاده با هم تفاوت دارند. به مرور زمان لنت ها ساییده می شوند و عمر مفید آنها به پایان می رسد. در این حالت، احتمال خرابی لنت افزایش پیدا می کند.

7- چرب شدن لنت ترمز :

برخی مواقع، نشت روغن بر روی لنت می تواند عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت بروز این مشکل، روغن را با استفاده از حلال بشویید. اگر امکان چنین کاری وجود نداشت، لنت را تعویض نمایید. هنگامی که لنت ترمز چرب باشد، عملیات ترمزگیری به خوبی انجام نمی شود. انحراف خودرو، مشاهده دود و استشمام بو از دیگر علائم چرب بودن لنت خودرو می باشند.

8- متوقف نشدن خودرو :

یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز این است که وقتی پدال ترمز را فشار می دهید، خودروی شما متوقف نمی شود. برای رفع این مشکل باید لنت ترمز را تعویض نمایید.

علائم خرابی لنت ترمز سراتو + زمان تعویض لنت ترمز

چه زمانی باید لنت ترمز را تعویض کرد؟

نمی توان زمان دقیقی را برای تعویض لنت ها مشخص کرد. با این حال، بهتر است بعد از طی 40000-35000 کیلومتر، وضعیت لنت های خودرو را بررسی نمایید. اگر 80% ضخامت لنت کاهش یافته باشد، باید لنت را تعویض کنید.

دلایل خورده شدن لنت ترمز

عمر لنت ترمز خودروی شما به سبک رانندگی، محل زندگی، وزن خودرو، جنس اجزای سیستم ترمز و سفتی پدال ترمز بستگی دارد. یعنی رانندگی با سرعت زیاد و ترمزگیری های پی در پی می توانند باعث خورده شدن لنت ترمز شوند. علاوه بر این، رانندگی در شهرهای شلوغ و پر ترافیک، میزان مصرف لنت را افزایش می دهد. هر چقدر جنس لنت ها محکم تر باشد، برای مدت طولانی تری دوام می آورند. هنگامی که این لنت ها گرم می شوند، بهترین عملکرد خود را نشان می دهند. یکی دیگر از مواردی که در خورده شدن لنت ترمز موثر می باشد، جنس اجزای سیستم ترمز است. یعنی جنس دیسک و لنت ترمز تاثیر بسزایی روی قدرت ترمز دارند.

نکات مهمی که در هنگام تعویض لنت ترمز سراتو باید رعایت کنید :

– از لنت های با کیفیت استفاده کنید.
– بهتر است همه ی لنت های خودرو را همزمان تعویض نمایید.
– فرایند تعویض لنت را به افراد متخصص بسپارید.
– در حین تعویض لنت، از مکانیک بخواهید تا وضعیت سیستم ترمز خودرو را چک کند.
– با توجه به اهمیت روغن ترمز، سطح و کیفیت آن را در هنگام تعویض لنت ترمز بررسی کنید.

سخن پایانی

لنت ترمز یکی از مهم ترین لوازم یدکی سراتو به شمار می رود و نقش حیاتی در سیستم ترمز خودرو ایفا می کند. به دلیل اهمیت لنت ترمز باید به موقع برای تعویض آن اقدام نمایید. برای خرید لنت ترمز سراتو با کیفیت و قیمت مناسب می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه نمایید یا کالای موردنظر خود را از طریق تلفن های موجود در سایت kia110.com سفارش دهید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هجده =