علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن

علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن

یکی از مشکلاتی که حداقل یکبار برای هر راننده ای در شرایطی مانند سربالایی، هنگام گاز دادن یا حرکت اولیه پیش می آید، کم آوردن ماشین است. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بسته به خودرو شما می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال می تواند مشکل در سیستم سوخت رسانی، سیستم برق یا الکتریکی، سیستم احتراق باشد. البته علت این مشکل به موقعیتی هم که این اتفاق می افتد، بستگی دارد. در ادامه مقاله به طور مفصل به علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن می پردازیم.

بررسی سیستم سوخت ماشین

همانطور که گفت شد یکی از علت کم آوردن ماشین مربوط به اختلال در سیستم سوخت رسانی خودرو است که در ادامه به طور مختصر به آن می پردازیم.

  1. پمپ ضعیف: در صورتی که پمپ شما ضعیف باشد نمی تواند به طور مناسبی فعالیت کند و فشار لازم برای سوخت رساندن به موتور را تامین کند.
  2. انژکتور آلوده: انژکتور آلوده و مسدود شده می تواند در سوخت رسانی اختلال ایجاد کند و در پی آن عملکرد موتور دچار مشکل شود.
  3. فیلتر سوخت آلوده: فیلتر سوخت، آلودگی های بنزین را به خود می گیرد. در صورتی که این فیلتر آلوده باشد جریان سوختی که به موتور می رود کاهش پیدا می کند و حتی ناخالصی ها هم عبور می کنند و موتور سوخت بهینه دریافت نمی کند. پس این مورد نیز یکی از علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن است.
بیشتر بخوانید  چرا سراتو روشن نمیشه؟

سیستم های دارای اختلال

به غیر از سیستم سوخت رسانی که مهم ترین علت کم آوردن ماشین هنگام گازدادن است، سیستم هایی دیگری در ماشین وجود دارد که در صورت اختلال در آنها احتمال خفگی ماشین وجود دارد که در ادامه آنها را شرح می دهیم.

سیستم جرقه زنی برای علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن

در این سیستم، در صورت مشکل در شمع ها، جرقه مناسب ایجاد نمی شود و احتراق به درستی انجام نمی شود. گاهی هم پیش می آید که کوئل جرقه ضعیف است و نمی تواند ولتاژ کافی برای ایجاد جرقه را فراهم کند. پس اشکال در این سیستم نیز یکی از علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن می باشد.

سیستم هوا

در صورتی که فیلتر هوا آلوده باشد جریان هوا به درستی وارد موتور نمی شود و در پی آن شاهد احتراق ناقص می باشیم. گاهی هم ممکن است سنسور های جریان هوا به درستی کار نکند و اطلاعات غلط به مرکز موتور فرستاده و مخلوط سوخت و هوا نامناسب باشد.

اختلال برقی

اگر باتری شما ضعیف باشد، ضعف در تامین برق برای سیستم های گوناگون ماشین دارد و ممکن است یکی از علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن همین موضوع باشد. در کنار باتری ضعیف، دینام خراب نیز که نتواند به درستی باتری را شارژ نماید، در مشکلات برقی نقش ایفا می کند.

سیستم اگزوز

اگر سیستم کاتالیستی شما خراب باشد، راه خروجی گازها از اگزوز را محدود می کند و باعث افت فعالیت موتور می شود.

مشکل فنی برای علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن

مشکل فنی، مثل کمپرس سیلندر ها نیز به دلیل ساییدگی رینگ های پیستون یا سوپاپ معیوب می تواند بر بازده مفید موتور تاثیر بگذارد

بیشتر بخوانید  بررسی خودرو کیا سراتو 2017

.علت خفگی ماشین در تعویض دنده

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که زمانی که می خواهید دنده عوض کنید و یا در دنده دو، ماشین کم می آورد. علت کم آوردن ماشین هنگام تعویض دنده، مشکلاتی همچون خرابی دیسک و صفحه، خرابی گیربکس، خرابی پمپ بنزین و یا آلودگی فیلتر بنزین سراتو می باشد. همچنین گاهی ممکن است این مشکل مربوط به روغن موتور و روغن گیربکس بی کیفیت باشد چراکه روغن هایی که مرغوب نیستند نقش بسزایی در کم آوردن ماشین دارند. معمولا ماشین اگر در دنده های پایین، کم بیاورد بهتر است یک چکاپ کامل شود.

تا علت کاهش قدرت و شتاب مشخص شود. اما دلایل عمده کم آوردن ماشین در دنده های یک و دوم، خرابی فیلتر هوا،خرابی دیسک چرخ جلو سراتو و صفحه،خرابی سنسور اکسیژن، خرابی انژکتور های سوخت، اشکال در سیستم انتقال قدرت و نقص در سیستم احتراق می باشد.

مشکل فنی برای علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن
مشکل فنی برای علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن

علت کم آوردن ماشین در حرکت اولیه

علت کم آوردن ماشین در حرکات اولیه، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آلودگی فیلتر هوا: فیلتر هوا، تصفیه هوا قبل از ورود به موتور را انجام می دهد. اگر این فیلتر مسدود شود، هوای کافی به موتور نمی رسد و در نتیجه ماشین خفه می کند.
  • خرابی سنسور اکسیژن: این سنسور میزان اکسیژن موجود در گاز های خروجی موتور را اندازه گیری می کند. اگر این سنسور خراب باشد؛ نسبت مخلوط سوخت و هوا نامناسب خواهد بود و در نتیجه موتور قدرت کافی ندارد. بنابراین این مورد نیز یکی از علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن و حرکت اولیه محسوب می شود.
بیشتر بخوانید  فیلتر هوا چیست و چگونه تعویض می شود؟

علت کم آوردن ماشین هنگام کولر روشن کردن

اگر برای شما هم سوال پیش آمده است که چرا زمانی که کولر ماشین روشن است، ماشین کم می آورد؟ باید گفت که علت این موضوع کم شدن قدرت موتور است. در واقع اگر موتور شما 100 اسب بخار قدرت داشته باشد با روشن کردن کولر، 5 تا 10 اسب بخار آن کاهش پیدا می کند.به علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن و یا روشن بودن کولر در ادامه می پردازیم.

خرابی تسمه

اگر زمانی که کولر روشن می کنید، شتاب ماشین شما کم می شود؛ باید به خرابی تسمه  یا تسمه دینام سراتو کمپرسور شک کنید. حتی فرسودگی این قطعه نیز باعث افت شتاب ماشین شما می شود. اگر این قطعه آسیب ببیند، می لغزد و به موتور فشار وارد می کند.

گاز کولر علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن

سطح مبرد کولر نیز باید چک شود. اگر مقدار گاز کولر کم باشد می توان بر قدرت موتور تاثیر بگذارد.

علت کم آوردن ماشین هنگام کولر روشن کردن
علت کم آوردن ماشین هنگام کولر روشن کردن

کلام پایانی علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن

قطعا کم آوردن ماشین در شرایط مختلف یکی از دغدغه های رانندگان است که علت های مختلفی هم دارد و با رفع آنها می توانید به قدرت موتور خود و شتاب گیری مناسب ماشین کمک کنید. در این مقاله به علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن پرداختیم. البته می توانید از متخصصان این امر نیز کمک بگیرید. برای خرید انواع لوازم یدکی سراتو و  لوازم یدکی اپتیما می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد علت کم آوردن ماشین هنگام گاز دادن

  1. علت کم آوردن ماشین هنگام کولر گرفتن چیست؟کم بودن گاز کولر و یا فرسودگی و خرابی تسمه.
  2. اگر ماشین در دنده های یک تا چهار کم آورد، چه کنیم؟ بهتر از در این صورت ماشین چکاپ کامل شود.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 4 =