علت لبه دار شدن دیسک ترمز

علت لبه دار شدن دیسک ترمز

می خواهید بدانید علت لبه دار شدن دیسک ترمز چیست؟ و در چه مواردی این مشکل به وجود می آید؟ این قطعه  تحت تاثیر عوامل مختلفی خراب شده و با نشانه و علائم گوناگونی خرابی و آسیب خود را نشان می دهد. یکی از نشانه های خراب شدن این قطعه، لبه دار شدن آن می باشد. این دیسک چرخ جلو سراتو ها در فرآیند ترمز گیری نقش بسیار مهمی ایفا می کند و از این رو گاهی اوقات ممکن است خراب شده و اصطلاحا لبه دار شود.

دلایل لبه دار شدن دیسک ترمز

عوامل و فاکتور های زیادی را می توان به عنوان علت لبه دار شدن دیسک ترمز معرفی کرد. در حالت کلی کالیپر به این قطعه متصل شده و با هر بار ترمزگیری لنت ترمز را به قطعه متصل می کند. همین امر سبب می شود تا در طول زمان این قطعه آسیب دیده و لبه دار شود. شاید بخواهید بدانید منظور از لبه دار شدن این قطعه چیست؟ زمانی که این دیسک ها فرسوده می شوند، ناهمواری هایی در سطح داخلی و خارجی آن ایجاد می شود و همین امر سبب لبه دار شدن آن می شود.

در این شرایط لنت ترمز  جلو سراتو نیز دچار خوردگی شده و سیستم ترمز خودرو نمی تواند عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. زمانی که در مسیر های پر ترافیک شهری رانندگی می کنید، سیستم ترمز زیاد فعالیت کرده و از این قطعه در فواصل زمانی کوتاهی باید استفاده شود. از این رو این دیسک ها دچار خوردگی شده و لبه دار می شوند.

بیشتر بخوانید   علت مات شدن چراغ‌ های خودرو

از طرفی بارندگی، وجود رطوبت و … که عوامل ترمز گیری را برلی خودرو ها سخت تر می کنند، می توان در بروز این مشکل در دیسک ترمز ها بسیار موثر باشند. علاوه بر همه این ها لنت ترمزی که برلی خودرو خود انتخاب می کنید باید کاملا با این قطعه مطابقت داشته باشد. لنت ترمز ها باید کاملا بر روی سطح این قطعه از سیستم خودرو قرار گرفته تا بتوانند خودرو را متوقف کنند.

دلایل لبه دار شدن دیسک ترمز
دلایل لبه دار شدن دیسک ترمز

عوارض لبه دار شدن دیسک ترمز

حال که با علت لبه دار شدن دیسک ترمز آشنا شدیم، خوب است بدانید که این مشکل به عوارض و نشانه هایی برای خودرو همراه خواهد بود. زمانی که این مشکل برای دیسک ترمز پیش می آید، خودرو با مشکلاتی مواجه می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

عدم عملکرد درست ترمز ها

در این شرایط لنت ترمز نمی تواند به طور کامل بر روی سطح این قطعه قرار گرفته و در نتیجه عملیات ترمز گیری به درستی انجام نمی شود. همین امر سبب می شود تا زمان لازم برای توقف کامل خودرو افزایش یافته و در نتیجه احتمال بروز تصادفات بیش تر می شود.

لرزش فرمان

این مشکل می تواند باعث لرزش فرمان در زمان ترمزگیری شود و در نتیجه کار را برای راننده سخت تر کند.

لرزش پدال

پس از شناخت علت لبه دار شدن دیسک ترمز، باید بدانید که این مشکل با نشانه های خاصی همراه است. یکی دیگر از عوارض بروز این مشکل، ایجاد شدن لرزش در پدال در حین ترمز گیری می باشد که شرایط را برای رانندگی کردن سخت تر می کند.

بیشتر بخوانید  مقایسه قطعات یدکی کیا سراتو با سراتو سایپایی

ضربات شدید هنگام ترمز گرفتن

در صورت بروز این مشکل، هنگام ترمز گیری ضربات شدیدی در خودرو حس می شود که می تواند فرآیند رانندگی را برای افراد سخت تر کند.

آسیب لنت ترمز

یکی از مهم ترین عوارض بروز این مشکل، خراب شدن لنت ترمز جلو اپتیما می باشد. بنابراین بعد از شناخت علت لبه دار شدن دیسک ترمز، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که در صورت بروز این مشکل باید سریعا برای تعمیر و یا تعوض آن اقدام کنید تا از آسیب به لنت ترمز جلوگیری شود.

تعمیر دیسک ترمز

پس از آشنایی با علت لبه دار شدن دیسک ترمز، خوب است یک تعمیرگاه مناسب برای حل این مشکل انتخاب کنید. به طور کلی دیسک چرخ جلو سراتو یک قطعه مصرفی بوده که در صورت خرابی بایستی تعویض شود. اما اگر میزان خرابی کم باشد در برخی مواقع می توان آن را تعمیر کرد.

عوارض لبه دار شدن دیسک ترمز
عوارض لبه دار شدن دیسک ترمز

کلام آخر علت لبه دار شدن دیسک ترمز

موارد مختلفی را می توان به عنوان علت لبه دار شدن دیسک ترمز معرفی کرد. این مشکل معمولا در اثر نامناسب بودن لنت ترمز، ترمزگیری های مداوم و پشت سر هم و … ایجاد می شود.

سوالات متداول برای علت لبه دار شدن دیسک ترمز

  1. چرا دیسک ترمز شیشه ای می شود؟

این مشکل در اثر ترمزگیری های شدید و مکرر بروز کرده و باید سریعا برای تعمیر آن اقدام شود.

  1. علت خط افتادن روی دیسک ترمز چیست؟

این مشکل در اثر استفاده بیش از حد از ترمز، مواد ضعیف دیسک ترمز، خوردن شدن دیسک، نامرغوب بودن لنت و … اتفاق می افتد‌.

  1. آیا در همه موارد در صورت لبه دار شدن دیسک ترمز، باید برای تعویض آن اقدام کنیم؟
بیشتر بخوانید  علت باز نشدن درب صندوق عقب سراتو

خیر، برخی اوقات این مشکل با انجام یکسری اقدامات و تعمیر جزئی برطرف شده و نیازی به تعویض کلی آن وجود ندارد.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 2 =