دلیل پایین نیامدن ترمز دستی

دلیل پایین نیامدن ترمز دستی

تصور اینکه ترمز دستی خراب شده باشد برای بسیاری از راننده ها ترسناک است. خرابی ترمز دستی موضوع ساده ای نیست که بخواهیم آن را نادیده بگیریم و ممکن است عدم توجه به آن مشکلات بسیاری را ایجاد کند. ترمز دستی یکی از مهم ترین بخش های خودرو بوده و ایمنی کلی خودرو تا حد بسیار زیادی به این بخش بستگی دارد.  در این مطلب قصد داریم در مورد دلیل پایین نیامدن ترمز دستی با شما عزیزان صحبت کنیم. اگر با این مشکل مواجه شده اید این مطلب مخصوص شماست.

ترمز دستی چیست و چه وظیفه ای در خودرو بر عهده دارد؟

پیش از آنکه به بررسی دلیل پایین نیامدن ترمز دستی بپردازیم بد نیست کمی در مورد این قطعه و وظیفه آن در خودرو صحبت کنیم. در واقع ترمز دستی یک سیستم ترمز جانبی در خودرو به شمار میرود که در جهت قفل کردن یا تثبیت خودرو در موقعیت ثابت استفاده می شود. وظیفه اصلی این قطعه جلوگیری از حرکت خودرو در هنگام توقف یا پارک کردن است به همین دلیل وجود آن در خودرو اهمیت زیادی دارد. می توان گفت این قطعه همانند لنت ترمز جلو سراتو اهمیت بسیار ویژه ای دارد.

کنترل ترمز دستی عموما با یک دسته یا دکمه واقع در محل قرار گیری دست راننده صورت می گیرد. زمانی که ترمز دستی فعال می شود به سیستم ترمز فشاری وارد می گردد این فشار باعث تثبیت ترمز روی چرخ‌های خودرو خواهد شد. این فرایند موجب می شود که خودرو در موقعیت مورد نظر ثابت بماند و مانع از حرکت ناخواسته آن می گردد.

بیشتر بخوانید  انواع قطعات سراتو
ترمز دستی چیست و چه وظیفه ای در خودرو بر عهده دارد؟
ترمز دستی چیست و چه وظیفه ای در خودرو بر عهده دارد؟

علت پایین نیامدن ترمز دستی چیست؟

دلایل مختلفی باعث قفل شدن و پایین نیامدن ترمز دستی می شوند. از میان این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوردگی و زنگ زدگی: هنگامی که کابل های ترمز دستی دچار خوردگی می شوند امکان از بین رفتن مکانیزم ها و اتصالات وجود دارد. این موضوع باعث می شود که در عملکرد ترمز دستی اختلال ایجاد گردد و در نهایت منجر به قفل شدن آن شود.
  • اعمال نیروی بیش از حد برای کشیدن ترمز دستی: چنانچه شما برای کشیدن ترمز دستی نیروی زیای به آن وارد کنید امکان دارد کابل های ترمز دستی دچار کشیدگی شوند. این کشیدگی در نهایت موجب قفل شدن و پایین نیامدن ترمز دستی می شود.
  • شرایط آب و هوایی بسیار سرد: اگر خودرو را برای مدت طولانی در هوای سرد پارک کرده باشید و ترمز دستی فعال باشد نیز امکان قفل شدن آن وجود دارد.

چه دلایلی باعث کار نکردن ترمز دستی می شوند؟

کار نکردن ترمز دستی ممکن است به دلایل مختلفی رخ داده باشد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • کمبود روغن ترمز

چنانچه سطح روغن ترمز در مخزن ترمز کم باشد می تواند روی عملکرد ترمز دستی تاثیر بگذارد. در این شرایط لازم است مایع ترمز را چک کنید.

  • وجود مشکل در کابل ترمز دستی

اگر مشکلی در کابل ترمز دستی وجود داشته باشد مانع از عملکرد صحیح آن می شود. در این صورت باید در اسرع وقت این کابل را بررسی کنید و در صورت لزوم اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمایید.

  • خرابی در مکانیزم ترمز دستی
بیشتر بخوانید  آشنایی با لوازم مصرفی سراتو

هنگامی که قطعات مکانیکی ترمز دستی خراب می شوند می توانند در کار نکردن آن تاثیر بگذارند. در این صورت بهترین اقدام تعمیر یا تعویض قطعات خراب است.

  • بلاکه شدن مکانیزم ترمز دستی

بلاکه شدن مکانیزم ترمز دستی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. این دلایل شامل مواردی مانند خاک، گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها می شوند که در نهایت مانع از کار کردن ترمز دستی خواهند شد.

چه دلایلی باعث کار نکردن ترمز دستی می شوند؟
چه دلایلی باعث کار نکردن ترمز دستی می شوند؟

نکات کلیدی برای استفاده صحیح از ترمز دستی

در این بخش از مطلب قصد داریم نکات کلیدی برای استفاده صحیح از ترمز دستی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

  • در برخی مواقع ممکن است ترمز دستی را بیش از حد بالا بکشیم. این موضوع باعث می شود که در زمان پایین دادن آن با مشکل مواجه شویم. در این شرایط بهتر است در ابتدا ترمز دستی را کمی به سمت بالا بکشید و سپس دکمه آن را فشار دهید. با انجام این کار ترمز دستی به سادگی پایین میرود.
  • گاهی اوقات ترمز دستی را به طور کامل پایین نمیکشیم. این موضوع در طولانی مدت باعث آسیب دیدگی این قطعه و افزایش مصرف سوخت می شود.
  • اگر برای مدت زمان طولانی از ترمز دستی استفاده نکنیم امکان دارد در برخی مواقع گیر کند. توصیه میکنیم هر چند وقت یکبار ترمز دستی خودروی خود را فعال و غیر فعال کنید تا مانع از وقوع این مشکل شود.

برای آموزش های بیشتر و خرید لوازم یدکی سراتو می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید.

سخن پایانی دلیل پایین نیامدن ترمز دستی

در این مطلب دلیل پایین نیامدن ترمز دستی را مورد بررسی قرار دادیم. توصیه میکنیم ترمز دستی را به صورت منظم بررسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه مشکلی در آن در اسرع وقت به یک تعمیرکار متخصص مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید  دلیل صدا دادن کمک فنر

اگر تخصصی در این زمینه ندارید هیچ اقدامی انجام ندهید به دلیل اینکه ممکن است مشکلات بیشتری در خودرو ایجاد شوند. به دلیل اهمیت زیادی که این قطعه در امنیت خودرو دارد باید فرایند عیب یابی و تعمیر آن توسط افراد متخصص انجام شود.

سوالات متداول دلیل پایین نیامدن ترمز دستی

  1. چه مواقعی میتوان از ترمز دستی استفاده کرد؟

عموما برای متوقف ساختن خودرو در سطوح شیب‌دار، پارک کردن، کاهش سرعت خودرو در مواقع اضطراری و انجام حرکات نمایشی از ترمز دستی استفاده می کنند.

  1. چرا استفاده طولانی مدت از ترمز دستی خطرناک است؟

استفاده طولانی مدت از ترمز دستی به دلیل ایجاد اصطکاک خطرناک است. اصطکاک طولانی گرمای زیادی تولید میکند و ممکن است به فلزات و لنت آسیب بزند.

  1. منظور از ترمز دستی اهرمی چیست؟

ترمزدستی اهرمی روی خودروهای قدیمی و معمولی بسته می‌شود و به صورت یک اهرم دستی در کنار صندلی راننده یا پدال قرار می‌گیرد.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =