علت چشمک زدن چراغ دینام

علت چشمک زدن چراغ دینام

علت چشمک زدن چراغ دینام  شامل موارد مختلفی می شود. یکی ازانواع چراغ‌های خودرو که بسیار کاربردی هم می‌باشد، چراغ باتری ماشین است. ممکن است، زمانی که شما در حال رانندگی با ماشین هستید؛ متوجه شوید چراغ باتری ماشین روشن است. با روشن شدن چراغ باتری ماشین نگرانی‌های برای شما اتفاق می‌افتد. چه دلیلی باعث چشمک زدن چراغ باتری ماشین شده است؟

می دانید که عملکرد باتری و دینام به هم وابسته هستند و زمانی که چراغ دینام روشن می شود مشکلی در توزیع برق وجود دارد که علت عمده مشکل مربوط  به تسمه دینام ویا مشکل در باتری است.

چراغ دینام چیست؟

بر روی صفحه کلید تمامی خودروها چراغ های هشدار دهنده ای وجود دارد، یکی از آن چراغ ها مربوط به باتری یا دینام است که علامت آن شبیه به باتری می باشد و با عبارت “ALT” یا “GEN” را نشان داده می شود که هر دوی آن ها به معنای دینام است. تقریبا همه افراد وقتی این چراغ روشن می شود فکرمی کنند مشکلی در باتری خودرو ایجاد شده است و اهمیتی نمی دهند یا رسیدگی را به زمان های بعد موکول می کنند.

اما تنها دلیل روشن شدن این چراغ باتری نیست و می تواند دلایل دیگری داشته باشد، چراغ ها به کامپیوتر مرکزی خودرو متصل هستند و با کمک سنسور هایی که دارد ولتاژ دینام را بررسی می کند و در مواقعی که ولتاژ بالا و یا پایین شود.

بیشتر بخوانید  نحوه تمیز کردن چراغ ماشین

این سیستم فعال می شود و چراغ دینام روشن می شود؛ البته در برخی خودروها بی دلیل روشن است و مربوط به خرابی نیست. گاها ممکن است بخاطر لوازم برقی مانند چراغ ها، برف پاک کن، سیستم پخش، رادیو، گرم کن و سرد کن صندلی و… را روشن می کنید فشار بیشتری به دینام وارد می شود و برای تامین کردن برق مورد نیاز این قطعات بیشتر کار می کند. یک لحظه روشن شود در این صورت لوازم برقی را خاموش کرده و به راهتان ادامه دهید.

چراغ دینام چیست؟
چراغ دینام چیست؟

4 علت چشمک زدن چراغ دینام

علت چشمک زدن چراغ دینام چیست؟ در تایم های اول، وقتی که دینام یا باتری به مشکل برمی خورد این چراغ هشدار درحال چشمک زدن می باشد والبته برای چند لحظه روشن است بعد خاموش می شود اما اگر به آن توجهی نشود.

چراغ به صورت ثابت روشن می ماند فقط در اوایل خرابی موقتا چشمک می زند. در ادامه دلایل عمده چشمک زدن چراغ را  برای شما بیان می کنیم.

اشکال در باتری

همانطور که گفته شد فعالیت باتری و دینام به هم مرتبط هستند و نقص در یکی از آنها بر دیگری تاثیر می گذارد؛ پس از روشن شدن چراغ دینام اولین قطعی که باید چک شود باتری ماشین است. به طور کلی باتری های ماشین عمری حدود 2 الی 5 سال دارند و پس از این مدت بهتر است بررسی ودر صورت نیاز تعویض گردد.

اشکال در دینام

اگر از سالم بودن باتری مطمئن شدید و مشکل چشمک زدن چراغ دینام رفع نشد؛ باید به سراغ دینام بروید. در صورتی که مشکلی در این قطعه باشد نمی تواند به طور مناسبی فعالیت کند.

بیشتر بخوانید  چرا ماشینم دود سفید میکنه؟

برای تست سلامت این قطعه باید از تست ولتاژ کمک بگیرید به این صورت که اگر ولتاژ بین 6/13تا 6/14 بود دینام سالم است. اما اگر ولتاژ کمتر از 12 باشد و چراغ دینام نیز روشن باشد باید دینام را تعویض کرد.

خرابی تسمه دینام

یکی از قطعات مهم دینام، تسمه دینام سراتو آن می باشد که اگر به علت استفاده طولانی یا کیفیت نامناسب پاره شود، دینام نمی تواند عملکرد مناسب داشته باشد. گاهی به دلیل شل شدگی این تسمه نیز، ماشین دچار مشکل می شود. پس اگر از موتور صدای غیر معمولی شنیدید، تسمه را چک کنید.بنابراین خرابی تسمه نیز از علت چشمک زدن چراغ دینام محسوب می شود.

علل روشن شدن چراغ دینام در سربالایی ها

در بعضی مواقع پیش می آید که چراغ دینام تنها زمانی که ماشین از سربالایی بالا می رود روشن می شود. به علت چشمک زدن چراغ دینام در سربالایی ها به طور مختصر می پردازیم.

مشکل در پایانه ها باتری

از دیگر دلایل، روشن شدن چراغ دینام خوردگی کابل های متصل به باتری است. خوردگی و سایش این قطعات به کم شدن جریان الکتریسیته منجر می شود و در پی آن در عملکرد باتری و دینام شاهد نقص می باشیم. در صورتی که دچار این مشکل شدید نکات ایمنی را رعایت کنید چراکه محلولی درون باتری وجود دارد که اسیدی است.

استفاده پیش از حد از لوازم برقی

زمانی که شما از باتری زیاد برق می گیرید و به صورت افراطی از وسایل برقی خودرو استفاده می کنید؛ باتری توان تامین تمام این انرژی را ندارد و به دنبال آن افت توان باتری و نقص در عملکرد دینام را مشاهده می کنید.

بیشتر بخوانید  چرا ترمز ماشین خالی میکند؟

بنابراین اگر از سیستم های صوتی پیشرفته مانند ساب و یا وسایلی از این قبیل استفاده می کنید بهتر است از باتری هایی با ولتاژ بیشتر استفاده نمایید.

شل بودن کابل باتری

گاهی اوقات پیش می آید که کابل ها به طور صحیحی در جای خود قرار نگرفته اند و در نتیجه آن باتری نیز فعالیت درستی ندارد؛ همچنین عملکرد دینام نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. در صورتی که متوجه شل بودن کابل ها شدید با آچار مخصوص آنها را سفت نمایید؛ البته به اندازه چرا که اگر آنها را زیادی سفت کنید در طول عمر مفید آنها تاثیر دارد. بنابراین یکی دیگر از علت چشمک زدن چراغ دینام می تواند این مورد باشد.

علل روشن شدن چراغ دینام در سربالایی ها
علل روشن شدن چراغ دینام در سربالایی ها

کلام پایانی علت چشمک زدن چراغ دینام

دینام یکی از مهم ترین قطعات خودرو است که در برق رسانی نقش بسزایی دارد و هدایت جریان برق را برعهده دارد. باتری برق را بخش کرده اما برق مورد نیاز را دینام تامین می کند. بنابراین اهمیت این قطعه آشکار است و روشن شدن چراغ آن نشان دهنده ایرادی در این قطعه مهم است.

علت چشمک زدن دینام را که ممکن است پیش بیاید بیان کردیم؛ در صورتی که با چک کردن این نکات همچنان چراغ دینام شما چشمک زد به متخصصان این امر مراجعه نمایید. برای آموزش های بیشتر و خرید لوازم یدکی اپتیما و لوازم یدکی سراتو می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد علت چشمک زدن چراغ دینام

  1. اگر هنگام حرکت، ناگهان چراغ دینام روشن شد چه کنیم؟ بهتر این کار این است بدون از دست دادن وقت ماشین را به مکانیکی نشان دهید.
  2. هنگامی که سرعت ماشین بالاتر از حد خاصی می رود چراغ باتری چشمک می زند؛ علت چشمک زدن چراغ دینام چیست؟ احتمالا مشکلی در تامین برق خودرو وجود دارد بهتر است ماشین را به متخصص نشان دهید.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =