علت کم شدن آب خودرو

علت کم شدن آب خودرو

کم شدن آب ماشین، یکی از دغدغه های رانندگان است. دلایل مختلفی وجود دارد برای اینکه سطح مایع درون رادیاتور شما کاهش پیدا می کند و نمیشه همیشه حتی کم شدن آب خودرو را نشت دانست. البته که مقداری از کم شدن آب طبیعی است که در ادامه مقاله به طور مفصل به این نکات اشاره می کنیم. در صورتی که خودروی شما نشتی داشته باشد، گاهی ممکن است این نشتی و محل خروج آب را ببینید اما در مواقعی نیز این نشتی، مشخص نمیباشد و تنها متخصصان این امر می توانند آن را بیابند.

یکی از آسیب های شایع در بین خودرو های مجهز به سیستم درون سوز، گرم شدن بیش از حد اجزای موتور می باشد که در صورتی که به درستی خنک نشوند می تواند خسارت های جبران ناپذیر را در پی داشته باشد که انفجار موتور از این موارد می باشد. به همین جهت سیستم خنک کننده یکی از حیاتی ترین سیستم های خودرو می باشد. سیستم خنک کننده، اجزای متعددی دارد که مهم ترین آن رادیاتور است که قلب این سیستم مهم می باشد و در صورت اختلال در عملکرد آن، کل سیستم خنک کننده دچار مشکل می شود.

چرا آب رادیاتور کم می شود؟

همانطور که پیش تر توضیح دادیم سیستم خنک کننده ماشین، بسیار مهم و حساس می باشد و در پی آسیب به آن مشکلات جبران ناپذیری به وجود می آید که گاهی راننده ها نسبت به آن توجه کافی را ندارند. یکی از موارد مهمی که سیستم خنک کننده را تحت تاثیر قرار می دهد،

بیشتر بخوانید  مقایسه قطعات یدکی کیا سراتو با سراتو سایپایی

علت کم شدن آب خودرو

است. در صورتی که آب ماشین کم شود، موتور آنچنان که باید خنک نمی شود و در پی آن ممکن است سرسیلندر ها نیز آسیب ببینند که تعمیر و تعویض آن برای شما هزینه زیادی را ایجاد می کند. اگر بخواهیم به طور خلاصه به علت کم شدن آب ماشین بپردازیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • سوراخ شدن رادیاتور
  • ورود آب به سیلندر
  • نشت آب از منبع انبساط
  • نشتی آب از بخاری
  • نشتی از دررادیاتور
  • خرابی فن
  • نقص فنی ترموستات
  • نداشتن ضد یخ و رسوب گیر
  • خراب شدت واتر پمپ

مواردی که گفته شد از مهم ترین علت کم شدن آب خودرو می باشد. در واقع مشکل در هر یک از لوازم یدکی اپتیما یا لوازم یدکی سراتو باعث این مشکل می شود.

افزودن آب به رادیاتور

اگر به هردلیلی آب رادیاتور شما کاسته شده باشد شما باید به آن آب اضافه کنید تا از آسیب موتور و خودرو جلوگیری نمایید. پس از پیدا کردن دلیل کم شدن آب رادیاتور و حل این مشکل به ترتیب زیر، آب به رادیاتور اضافه کنید.

  1. خودرو را در جایی صاف پارک کنید.
  2. خودرو را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. اگر مدت زمان رانندگی شما طولانی بوده است حداقل یک ساعت اجازه دهید تا خودرو خنک شود.
  3. میزان مایع داخل منبع را چک کنید.
  4. آب مقطر و ضد یخ را قاطی کرده و باهم مخلوط کنید. در صورتی که در دفترچه راهنما میزان مخلوط شدن این دو ماده ذکر نشده به صورت نصف نصف باهم مخلوط کنید.
  5. در صورتی که ماشین خنک شده است، درب رادیاتور را باز کرده و مخلوط را به آن اضافه نمایید. اگر موتور خنک نشده باشد ممکن است آب بپاشد و باعث سوختگی شما شود.
  6. موتور را روشن کنید و اجازه دهید کمی روشن بماند.
  7. بار دیگر اتصالات را چک کرده تا مطمئن شوید کم شدن آب خودرو اتفاق نمی افتد.
بیشتر بخوانید  چرا ترمز ماشین خالی میکند؟

به صورت منظم سطح آب داخل ماشین را چک کنید و در صورتی که بیش از مقدار طبیعی خودروی شما آب کم کرد؛ سیستم خنک کننده آن را مورد بررسی قرار دهید.

مقدار طبیعی کم شدن آب رادیاتور

حتما برای شما هم سوال شده است که چه میزان از کم شدن آب خودرو طبیعی است؟در پاسخ به این سوال باید گفت که حتی در خودرو هایی که  سیستم خنک کننده  آنها سلامت کامل دارد، در صورت کارکرد بالا شاهد کم شدن آب ماشین هستیم. در واقع گفته می شود مقدار طبیعی کم شدن آب ماشین در هر سه ماه باید چیزی حدود 1 تا 3 سانتی متر باشد. مقدار کم شدن آب طبیعی رادیاتور، به سلامت پخش های مختلف سیستم خنک کننده بستگی دارد. مقدار کم شدن آب خودرو در زمستان و تابستان هم متفاوت بوده و بدیهی است که در تابستان بیشتر می باشد.

جلوگیری از کم شدن آب رادیاتور

آب رادیاتور مایع حیاتی برای خودرو ها بوده و از جوش آوردن ماشین جلوگیری می کند. همانطور که کم شدن خون در بدن ما مشکلات جدی را در پی دارد کم شدن آب خودرو نیز مشکلات جدی را به وجود می آورد. با رعایت برخی نکات مهم می توانید از این اتفاق پیشگیری کنید که در ادامه به آنها می پردازیم.

چک کردن مرتب سطح آب ماشین

بهتر است هر هفته حداقل یکبار و قبل از سفر ها و مسافت های طولانی سطح آب درون رادیاتور را چک کنید. سطح آب باید بین حداکثر و حداقل مقدار آب مورد نیاز قرار بگیرد. در صورت مشاهده کم شدن قابل توجه آب، ماشین را بررسی کرده و یا از متخصصان این امر کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید  اپتیما چند لیتر روغن می گیرد؟

دقت به نشتی های خودرو

سیستم خنک کننده مجموعه ای از لوله ها می باشد که به دلایل مختلف می تواند دچار نشتی شود. این نشتی ها نیز باعث کم شدن آب خودرو می شود. بنابراین مرتبا اتصالات و لوله ها را مورد بررسی قرار دهید.

 مایع رادیاتور مرغوب

آب معمولی حاوی املاحی است که برای رادیاتور ضرر دارد و بهتر است از مایع خنک کننده مناسب استفاده کنید.

کلام پایانی علت کم شدن آب خودرو

همانطور که می دانید خودرو ها بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما هستند و سلامت خودرو تاثیر مستقیم در زندگی ما دارد. بنابراین باید به مواردی که در سلامت ماشین تاثیرگذار هستند دقت کنید. آب رادیاتور ارتباط مستقیمی با سیستم خنک کننده خودرو شما دارد که باید نسبت به آن حساس باشید و در وصورت مشاهده کم شدن آب خودرو به دنبال علت آن بگردید و آن را رفع کنید. برای آموزش های بیشتر و خرید مهم ترین لوازم کیا اعم از لنت ترمز جلو سراتو، صافی بنزین، کمک جلو سراتو و…. می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد علت کم شدن آب خودرو

  1. اگر آب رادیاتور چه مدت یکبار عوض کنیم؟ برای حفظ سلامت خودرو خود بهتراست هر سال یکبار آب رادیاتور خود را عوض کنید.
  2. از چه آبی برای رادیاتور استفاده کنیم؟ ازاز مخلوط آب مقطر و ضدیخ استفاده کنید.
  3. چرا خودرو آب را پس می زند؟ اگر پس از پر کردن رادیاتور، خودروی شما حالتی شبیه به جوش آوردن دارد، واشر سرسیلندر نیم سوز شده است.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 1 =