علت روغن کم کردن خودرو

علت روغن کم کردن خودرو

روغن کم کردن خودرو شامل موارد مختلفی شده و یکی یکی از مشکلات جدی برای ماشین است. برخی افراد فکر می کنند این موضوع، امری طبیعی است؛ اما در واقع این مشکل برای ماشین شما بسیار جدی است و در پی مشکلات فنی خودروی شما، روغن موتورآن کم می شود. بنابراین رانندگان دائم نگران کم شدن روغن موتور خود هستند. در ادامه مقاله به بررسی علت روغن کم کردن خودرو می پردازیم. گاهی پیش می آید که روغن موتور خود را تازه عوض کرده اید؛ اما هر روز از مقدار آن کم می شود این موضوع می تواند خرابی های دیگری را برای شما، به بار بیاورد به علاوه هزینه تعویض روغن را روی دست شما می گذارد.

معمولا این مشکل به علت روغن سوزی موتور ماشین است و مربوط به ترکیب نامناسب هوا و سوخت، فرسودگی رینگ های پیستون یا گرمای بیش از حد موتور است. اگر خودروی شما روغن کم می کند اما دود نمی کند، باید سریعا آن را مورد بررسی قرار دهید. گاهی شما هیچ نشتی مشاهده نمی کنید، اما سطح روغن شما کم می شود در این صورت باید خودرو شما، چکاپ کامل شود.

روغن موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

روغن موتور بسته به نوع آن 80 تا 90 درصد آن از مواد نفتی تشکیل شده است. روغن موتور در کارکرد مناسب خودرو شما تاثیر بسزایی داشته و در واقع بدون وجود روغن موتور، حرکت خودرو امکان پذیر نمی باشد. بنابراین علت روغن کم کردن خودرو بسیار مهم است. این مایع در حقیقت وظیفه کاهش اصطکاک قطعات موتور خودرو را بر عهده دارد و در خنک کنندگی موتور نیز نقش دارد. قطعه ای در موتور وجود دارد که، روغن موتور را خنک کرده و به عملکرد بهتر پمپ کمک می کند.

بیشتر بخوانید   علت مات شدن چراغ‌ های خودرو

از طرفی خنک شدن موتور هم در کیفیت روغن تاثیر می گذارد. اغلب خودرو های ایرانی این قطعه خنک کننده را ندارند؛ اما خودرو هایی مانند سمند ای اف سون، دارای این قطعه مهم می باشد. روغن موتور ها به سه دسته مینرال، سنتتیک و نیمه سنتتیک تقسیم می شوند که نوع سنتتیک و نیمه سنتتیک آن پیشرفته و مینرال ساده ترین روغن موتور محسوب می شود.

ّلازم به ذکر است که برخی از کارشناسان علت روغن کم کردن خودرو را نداشتن قطعه خنک کننده می دانند. در صورتی که ماشین شما روغن کم کند و یا به موقع روغن آن تعویض نشود؛ به شکل لخته درآمده و کارایی مناسب را نداشته و هنگامی که روغن لخته شده وارد قسمتی از موتور شده و گیر می کند و فنر ها را می شکند که در پی آن ماشین یاتاقان می زند. تعویض به موقع روغن در بهبود عملکرد خودرو شما تاثیری بسزایی دارد.

در واقع اگر روغن موتور شما کم باشد و به تعویض به موقع آن توجه نکنید، هزینه های هنگفتی را متحمل می شوید که شامل تعویض یاتاقان، تعویض پیستون و تعویض موتور می باشد. در نتیجه به علت روغن کم کردن و تعویض به موقع آن حساس باشید.

روغن موتور چیست و چه کاربردی دارد؟
روغن موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

دلایل کم شدن روغن موتور

کم شدن حجم روغن موتور شما، به عوامل مختلفی بستگی دارد. که در بیشتر خودرو ها نشان دهنده نقصی فنی در سیستم ماشین می باشد که موجب روغن سوزی یا نشت روغن در خودرو شده است. بنابراین علت روغن کم کردن خودرو را باید پیدا کنید. چراکه ممکن است هزینه های سنگینی روی دست شما بگذارد. از دلایل دیگر کم شدن روغن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نشتی روغن موتور
  • تبخیر روغن موتور در دمای بالا
  • بروز آسیب در دریچه پی وی سی
  • فرسودگی رینگ پیستون ها
  • خرابی واشر سر سیلندر
  • استفاده از روغن موتور با گرانروی نامناسب
  • روغن سوزی در موتور
  • بالارفتن بیش از حد دمای موتور
  • رانندگی با دور موتور بالا
بیشتر بخوانید  علائم کثیفی پمپ بنزین  خودرو

مواردی که گفته شد از علت روغن کم کردن خودروی شما است. البته باید گفت که بخشی ازروغن کم کردن خودروی شما طبیعی است و هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. معمولا گفته می شود به ازای هر 1000 کیلومتر چیزی حدود 200 تا 250 سی سی روغن موتور خودرو کم می شود البته در بعضی خودرو ها این عدد ممکن است تا نیم لیتر هم افزایش پیدا کند.

پیشنهاد هایی برای جلوگیری از کاهش روغن موتور

برای جلوگیری از کاهش روغن موتور خودروی خود باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن می پردازیم:

  • زمانی که دور موتور شما بالا می رود از رانندگی طولانی مدت بپرهیزید.
  • از روغن موتور های با کیفیت و استاندارد استفاده کنید.
  • سطح روغن موتور را مرتبا چک کنید.
  • در زمان های تعیین شده که یادداشت کرده اید، نسبت به تعویض روغن موتور خود اقدام نمایید.
  • بعد از تعمیرات اساسی موتور، اضافه مصرف روغن موتور خود را در نظر داشته باشید.

علاوه بر علت روغن کم کردن خودرو که موضوعی مهم است و باید به آن توجه کرد، رعایت نکات گفته شده در سلامت موتور شما تاثیر دارد.

علائم کم شدن روغن خودرو 
علائم کم شدن روغن خودرو

علائم کم شدن روغن خودرو

حال سوال پیش میاید که از کجا متوجه روغن کم کردن خودرو شویم. در ادامه به برخی از این علائم می پردازیم:

کاهش شتاب خودرو

یکی از بارز ترین نشانه های کم شدن روغن موتور، کم شدن شتاب خودرو است. البته مشکلات دیگری نظیر خرابی کمک جلو سراتو نیز باعث کاهش شتاب خودرو می شود. زمانی که شما از روغن مناسب استفاده می کنید، راندمان خودروی شما بالا می رود. در صورتی که سطح روغن کم شود، قطعات دچار اصطکاک شده و قدرت شتاب گیری کاسته می شود.

بیشتر بخوانید  راهنمای جامع زمان تعویض قطعات سراتو

تولید صدا در موتور

در صورتی که به موقع روغن موتور خود را تعویض نکنید. پس از مدتی شاهد صداهایی ناهنجار در موتور ماشین خود خواهید بود. بنابراین علاوه بر توجه به علت روغن کم کردن خودرو، به این نشانه ها نیز دقت کنید. همچنین بهتر است بخش هایی نظیر تسمه دینام سراتو را نیز بررسی کنید.

نتیجه گیری علت روغن کم کردن خودرو

خودرو ها، پخشی جدا نشدنی از زندگی ما هستند که کار را برای ما خیلی راحت کردند و بدیهی است که سلامت آنها بسیار مهم است. همانطور که گفته شد روغن موتور در صورتی که کم شود نشان از مشکلات فنی خودرو است که می تواند تبعات جدی داشته باشد. بنابراین به علت روغن کم کردن خودرو و علائم آن دقت کنید. به منظور خرید کلیه لوازم یدکی سراتو و لوازم یدکی اپتیما می توانید به فروشگاه کیا110 مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد علت روغن کم کردن خودرو

کم شدن طبیعی روغن چه مقدار می باشد؟در صورتی که خودرو هر 1000 کیلومتر چیزی حدود 200 تا 250 سی سی روغن کم کند طبیعی است.
از علائم روغن سوزی به چه مواردی می توان اشاره کرد؟ تولید صدا در موتور و اشکال در شتاب گیری ماشین از علائم روغن سوزی است.
مهم ترین علت روغن کم کردن خودرو چیست؟ رانندگی با دور موتور بالا و روغن سوزی در موتور از مهم ترین دلایل کاهش روغن می باشد.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 16 =