علت زنگ زدن شمع خودرو

علت زنگ زدن شمع خودرو

گاهی اوقات مشاهده می کنید که شمع خودرو کیفیت خود را از دست داده و خراب شده است. عوامل مختلفی را می توان به عنوان علت زنگ زدن شمع خودرو معرفی کرد. خراب شدن این قطعه در اثر فاکتور های گوناگونی بروز می کند و در این شرایط باید حتما برای تعویض شمع اقدام کنید.

شمع نقش مهمی را در خودرو ایفا کرده و در صورت خرابی به طور کلی فرآیند احتراق خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از خرابی های رایج شمع ماشین، زنگ زدن است که می تواند بنا به دلایل مختلفی رخ دهد. در ادامه به بررسی

5 علت زنگ زدن شمع خودرو

فاکتور های مختلفی را می توان به عنوان علت زنگ زدن شمع خودرو معرفی کرد. این قطعه پس از خراب شدن و زنگ زدن باید هر چه سریع تر تعویض شود، در غیر این صورت موتور نمی تواند عملکرد مناسبی از خود نشان دهد و خودرو شما با آسیب های جدی مواجه می شود. این قطعه از جمله قطعات مصرفی است که دارای طول عمر مشخصی می باشد و پس از مدت زمان تعیین شده باید حتما تعویض شود.

شمع های پلاتینیوم تا ۵۰ هزار کیلومتر، نمونه های استاندارد نیکل، بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر، نوع ایریدیوم آی ایکس ۸۰ هزار کیلومتر و نمونه ایریدیوم لیزر بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر طول عمر دارند. بنابراین پس از این بازه های کاری در حقیقت فاسد شده و باید تعویض شوند. زمانی که شمع خودرو خراب شده و زنگ می زند، با علائم و نشانه های خاصی همراه است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • بد کار کردن موتور خودرو
  • آلایندگی و تولید دود زیاد
  • خام سوزی و بوی بد اگزوز
  • مصرف سوخت بالا به دلیل خام سوزی
  • استهلاک زودتر از موعد قطعات موتور
بیشتر بخوانید  خطرات خرابی طبق چیست؟

شما با مشاهده این علائم باید شمع را باز کرده و آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر متوجه شدید که این قطعه خراب شده و یا این که زنگ زده است، باید سریعا برای تعویض آن اقدام کنید. برای بررسی این قطعه و تشخیص خرابی آن می توانید از مجموعه تعمیرگاهی کیا ۱۱۰ نیز کمک بگیرید. این مجموعه با در اختیار داشتن نیرو های ماهر و حرفه ای، شمع را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز برای تعویض آن اقدام می کند.

انواع خرابی شمع خودرو

برای آن که با علت زنگ زدن شمع خودرو آشنا شوید، خوب است بدانید که این قطعه تحت تاثیر عوامل مختلفی خراب شده و زنگ می زند. مهم ترین نمونه از این عوامل عبارتند از:

  • وجود دوده در سر شمع

گاهی اوقات وجود دوده می تواند سبب خراب شدن این قطعه شود. برای اطمینان از وجود این مشکل کافیست که بر روی رزوه شمع دست بکشید، اگر دستان شما سیاه شدند این مشکل بروز کرده است. معمولا خرابی فیلتر هوا و یا غلظت زیاد بنزین سبب بروز این مشکل می شود.

در این شرایط باید فیلتر هوا را تعویض کرده و کاربراتور را نیز مورد بررسی قرار دهید. اگر شمع نیز زنگ زده و خراب شده است، باید برای تعویض آن نیز اقدام کنید.

  • وجود خاکستر روی شمع

اگر از بنزین و مکمل نامناسب و بی کیفیتی استفاده کنید، دوده خاکستری بر روی این قطعه می نشیند. در این شرایط نیز عملکرد شمع با اختلال مواجه شده و جرقه به صورت ناقص زده می شود.

  • خیس بودن و یا وجود بنزین روی شمع
بیشتر بخوانید  چرا سراتو روشن نمیشه؟

اگر این قطعه خیس شده باشد و یا این که روغن بر روی سطح آن ریخته باشد، احتمال زنگ زدن آن زیاد است. در این شرایط باید ابتدا سیستم برق و انژکتور را مورد بررسی قرار دهید و در نهایت نیز سیستم سوخت و هوا را چک کنید.

  • خورده شدن الکترود ها

اگر متوجه شدید که الکترود های موجود در این قطعه زنگ زده و دچار خوردگی شده اند، باید حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

  • ذوب شدن الکترود ها

گاهی اوقات سیستم خنک کاری موتور به درستی کار نمی کند و یا این که شمع ها بیش از حد جرقه می زنند. در این شرایط الکترود ها گرمای زیادی را تحمل کرده و ذوب می شوند. در این صورت باید برای تعویض شمع ها اقدام کنید.

انواع خرابی شمع خودرو
انواع خرابی شمع خودرو

انتخاب شمع مناسب برای خودرو

حال که با علت زنگ زدن شمع خودرو آشنا شدید، خوب است بدانید که این قطعه تحت هر شرایطی که خراب شده باشد باید حتما تعویض شود. اگر حتی هیچ یک از این علائم و خرابی ها را نداشته باشد، باید پس از آن که طول عمر مفید آن به پایان رسید، حتما برای تعویض آن اقدام کنید. برای خرید بهترین مدل های شمع سراتو سایپا و اپتیما می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید.

اگر نیاز باشد شمع را خارج کرده و یک نمونه شمع با کیفیت و مرغوب نیز برای خودرو شما جایگزین می کند. توجه داشته باشید که برند های زیادی در سراسر دنیا به تولید این محصولات مشغول هستند اما متاسفانه همه آن ها در این زمینه موفق ظاهر نشده اند. مجموعه کیا ۱۱۰ با کیفیت ترین و مرغوب ترین نمونه از این قطعات را فراهم کرده و در کم ترین قیمت ها در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

بیشتر بخوانید  دلایل صدای تسمه دینام سراتو و راه حل های آن
انتخاب شمع مناسب برای خودرو
انتخاب شمع مناسب برای خودرو

کلام آخر علت زنگ زدن شمع خودرو

عوامل زیادی را می توان به عنوان علت زنگ زدن شمع خودرو معرفی کرد. این قطعه تحت تاثیر مشکلات مختلفی که در خودرو بروز می کند، زنگ زده و خراب می شود. اگر قادر به عیب یابی خودرو نیستید و نمی توانید برای تعویض شمع اقدام کنید. اگر شمع خودرو سراتو یا دیگر لوازم یدکی سراتو دچار مشکل شده و نیاز به تعویض دارد، می توانید برای خرید این قطعات و همچنین لوازم یدکی اپتیما به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید.

سوالات متداول برای علت زنگ زدن شمع خودرو

  1. هزینه تعویض شمع خودرو چقدر است؟

هزینه این کار با توجه به عوامل مختلفی مانند نوع شع، جنس و میزان کیفیت آن، برند سازنده و … تعیین می شود و نمی توان مبلغ ثابتی برای آن در نظر گرفت.

  1. قبل از تعویض شمع باید حتما خودرو را عیب یابی کنیم؟

بله، در غیر این صورت بعد از تعویض شمع نیز دوباره همان مشکل بروز کرده و شمع جدید نیز زنگ زده و خراب می شود.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =