انواع فیلتر در خودرو

انواع فیلتر در خودرو

همانطور که میدانید خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است. اگر هر یک از این بخش ها به درستی کار نکنند در عملکرد خودرو اختلال ایجاد می شود. یکی از مهم ترین قسمت های هر خودرویی فیلترها هستند که در انواع مختلفی وجود دارند. هر یک از این فیلترها وظیفه خاصی را دارد. در ادامه انواع فیلتر در خودرو را مورد بررسی قرار میدهیم.

عملکرد انواع فیلتر در خودرو

هر خودرو متشکل از بخش های متفاوتی است که نیاز به نگهداری دارند. موتور مهم ترین قسمت هر خودرویی به شمار میرود که نیازمند تمیز کاری مناسب است. این فرایند توسط فیلترها انجام می شود.

وجود این قطعات برای خودرو ضروری است زیرا از موتور در برابر ورود ذرات و آلاینده ها محافظت می کنند. این مسئله باعث می شود که خودرو عملکرد صحیحی داشته باشد.

مطالب مرتبط: تعمیر قفل صندوق عقب سراتو 

معرفی انواع فیلتر در خودرو

در هر یک از بخش های خودرو از فیلتر های مختلفی استفاده می شوند که هر یک کاربرد مختص به خود را دارند. این فیلتر ها عبارتند از:

  • فیلتر هوا

یکی از انواع لوازم یدکی سراتو و سایر خودرو ها فیلتر در خودرو فیلتر هوا است. این فیلتر باعث می شود که هوای موتور کاملا تمیز بماند و عاری از هر آلودگی باشد. اگر مشاهده کردید که دود سیاه از اگزوز شما خارج می شود بیانگر کثیف شدن فیلتر هوا است. فیلتر هوا عملکرد ساده ای دارد اما نقش مهمی را در خورو ایفا میکند. این فیلتر دارای انواع مختلفی است که باید در زمان خرید نوع مناسب با خودرویتان را انتخاب نمایید.

  • فیلتر کابین
بیشتر بخوانید  خرابی دیسک ترمز سراتو + علت ها و علائم آن

فیلتر کابین به شکلی ساخته شده است که باعث دور نگه داشتن ذرات گرد و غبار و آلاینده ها از هوای داخل خودرو می شود. این فیلتر را میتوان یکی از با اهمیت ترین قسمت های سیستم تهویه خودرو دانست. فیلتر کابین با دور نگه داشتن ذرات و آلاینده ها از خودرو مانع از گرفتگی سیستم کولر می شود. مکان قرار گیری این فیلتر در زیر داشبورد یا زیر کاپوت است. اگر این قطعه به هر دلیلی آسیب ببیند تهویه هوا در خودرو بسیار ضعیف می شود.

  • فیلتر روغن

فیلتر روغن از دیگر انواع فیلتر در خودرو است که جز مهم ترین لوازم یدکی اپتیما و سایر خودروها به حساب می آید و که باعث تمیز نگه داشتن روغن موتور می شود. روغن موتور یکی از آیتم های بسیار مهم برای خودرو محسوب می شود که وجود آن برای موتور ضروری است. کار اصلی این فیلتر حذف آلودگی ها  از روغن موتور است. در زمانی که اقدام به تعویض روغن خودرو می کنید بهتر است این فیلتر را نیز عوض نمایید.

  • فیلتر بنزین

فیلتر بنزین سراتو  بخش جدایی ناپذیر سیستم سوخت خودرو به شمار میرود. وظیفه این فیلتر صاف کردن آلاینده ها و ناخالصی هایی است که می توانند در عملکرد خودرو تاثیرات منفی داشته باشند. این فیلتر موجب می شود که خودروی شما همیشه از سوخت تمیز استفاده کند. استفاده از فیلتر بنزین اپتیما  مزایای بسیاری دارد که از میان آن ها میتوان به جلوگیری از سایش موتور، گرم شدن بیش از حد موتور و کاهش عملکرد آن اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  علائم تمام شدن لنت ترمز

مطالب مرتبط: زمان تعویض شمع سراتو سایپا

از کجا بفهمیم فیلترهای خودرو نیاز به تعویض دارند؟

اگر فیلترها در زمان مناسب تعویض شوند باعث عملکرد بهتر خودرو خواهند شد. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که از کجا بفهمیم فیلترهای خودرو نیاز به تعویض دارند؟ در ادامه مواردی که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند را بیان میکنیم.

  • توجه به نشانگر فیلتر هوا

بیشتر خودروها از نشانگر فیلتر هوا برخوردار هستند. وظیفه این نشانگرها نمایش وضعیت فیلتر هوا است. اگر رنگ نشانگر به قرمز تغییر پیدا کند بیانگر این است که فیلتر هوای خودرو نیاز به تعویض دارد.

  • به مشام رسیدن بوی نامطبوع در داخل خودرو

ممکن است در برخی مواقع بوی نامطبوعی را در فضای داخل خودرو احساس کنید. در این شرایط به احتمال زیاد فیلتر هوای کابین نیاز به تعویض دارد.

  • کاهش کارایی خودرو

اگر احساس کردید که کارایی خودروی شما نسبت به قبل کمتر شده و دیگر عملکرد نرمالی ندارد به احتمال زیاد باید فیلتر سوخت یا فیلتر هوا را تعویض کنید.

  • توجه به شرایط محیطی

اگر خودروی شما در شرایط محیطی آلوده ای قرار داشته باشد فیلترهای آن در زمان کوتاهی کثیف می شوند و باید اقدام به تعویض آن ها نمایید.

انواع فیلتر در خودرو
انواع فیلتر در خودرو

 

مطالب مرتبط: زمان تعویض لنت ترمز جلو سراتو 

آیا تعویض فیلترها برای همه خودروها یکسان است؟

فرایند تعویض فیلترهای خودرو بر اساس نوع خودرو و سیستم های مرتبط به آن می تواند متفاوت باشد. خودروهای مختلف دارای سیستم های خاصی نیز هستند و ممکن است به فیلترهای متفاوتی نیاز داشته باشند. بهترین کار این است که برای تعویض این قطعات از دستورالعمل‌ های سازنده خودرو استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید  ابزارهای مورد نیاز خودرو چیست ؟

این دستورالعمل‌ ها شامل موارد مختلفی می شوند که از میان آن ها میتوان زمان تعویض فیلترها، نوع فیلترهای مورد نیاز و روش های تعویض آن ها را نام برد. با کمک این دستورالعمل‌ ها می توانید پروسه تعویض فیلترها را به نحو بهتری انجام دهید و نتیجه مطلوب تری را بگیرید. این موضوع می تواند در افزایش کارایی و طول عمر خودروی شما نیز تاثیر زیادی داشته باشد.

آیا تعویض فیلترها برای همه خودروها یکسان است؟
آیا تعویض فیلترها برای همه خودروها یکسان است؟

سخن آخر انواع فیلتر در خودرو

در این مطلب در مورد انواع فیلتر در خودرو صحبت کردیم. نکته مهمی که نباید از آن غافل شوید این است که این فیلترها را به موقع تعویض کنید. توجه به این مسئله تاثیر زیادی در افزایش کارایی و عملکرد مناسب خودروی شما خواهد داشت. بهتر است فیلترها را به طور مرتب بررسی کنید تا از کارایی صحیح آن ها اطمینان حاصل نمایید. توصیه میکنیم تعویض فیلترهای خودرو را به دست افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا این فرایند به صورت اصولی انجام شود.

سوالات متداول انواع فیلتر در خودرو

  1. آیا تعویض فیلترهای خودرو در کاهش مصرف سوخت موثر است؟

بله، تعویض این فیلترها کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت میکند. فیلترهایی مانند فیلتر سوخت و فیلتر هوا با حذف آلودگی ها می توانند در این زمینه موثر باشند.

  1. آیا فیلترهای خودرو قابل شستشو هستند؟

بعضی از فیلترهای خودرو مانند فیلتر هوا ممکن است قابلیت شستشو داشته باشند. به صورت کلی شستشوی فیلترها توصیه نمی شود. برای اینکه خودروی شما عملکرد صحیحی داشته باشد بهتر است که این قطعات را در فواصل زمانی مشخص تعویض کنید.

  1. چه زمانی باید این فیلترها را تعویض کنیم؟

برای تعویض این فیلترها نمیتوان زمان دقیقی را مشخص کرد به دلیل اینکه عوامل مختلفی در آن تاثیر دارند. از میان این عوامل میتوان به مواردی مانند میزان آلودگی هوا و شرایط رانندگی اشاره کرد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =