علائم خرابی سنسور اکسیژن

علائم خرابی سنسور اکسیژن

برای داشتن یک موتور با حداکثر بازده نیاز به داشتن ترکیب مناسبی از سوخت و هوا دارید و همچنین نیاز به تنظیم دقیق جرقه زنی در محفظه احتراق می باشد. برای تحقق این دو هدف ای سی یو ماشین باید از بخش های مختلف اطلاعات پردازش شود؛ سنسوره های ماشین وظیفه جمع آوری این اطلاعات را دارند و در بین این سنسور ها، سنسور اکسیژن از ارکان مهم این سیستم بوده و نقش مهمی دارد. مشکلات و تداخلات هرچند کوچک این سیستم می تواند ترکیب سوخت را برهم بزند، با توجه به مهمی این قضیه به علائم خرابی سنسور اکسیژن در این مقاله می پردازیم. با داشتن اطلاعات در مورد این قطعه می توانید به سلامت بیشتر خودرو خود و راندمان مناسب موتور کمک کنید.

سنسور اکسیژن چیست؟

سنسور اکسیژن یکی از سنسور های مهم خودرو است که به بهینه سازی نسبت سوخت به هوا کمک می کند و اطلاعات لازم را به ای سی یو ارسال می کند تا عملکرد موتور بهینه شود. سنسور اکسیژن انواع مختلفی دارد که از آنها می توان به سنسور لامبدا که در ماشین های دارای سیستم  انژکتور مورد استفاده قرار می گیرد، سنسور های پیش و پس از کاتالیزور که برای تنظیم نسبت سوخت و هوا و سنسور پس از کاتالیزور و بررسی تنظیم نسبت سوخت و هوا و سنسور پس از کاتالیزور برای بررسی کارایی کاتالیزور استفاده می شود، اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  برند جنیون پارت بهتر است یا موبیس؟

عملکرد این قطع مهم اندازه گیری میزان اکسیژن باقی مانده در گاز های خروجی و تولید سیگنال الکتریکی است که بعد این سیگنال به ای سیو ماشین فرستاده می شود و با توجه به این اطلاعات، نسبت سوخت به هوا را تنظیم می گردد تا احتراق بهینه انجام شود. بنابراین این قطعه عملکرد پر اهمیتی دارد وباید نسبت به علائم خرابی سنسور اکسیژن، حساس باشید. برای حفظ عملکرد صحیح، توصیه می شود سنسور ها هر 60000 تا 100000 کیلومتر بررسی یا تعویض کنید.

علل عمده خرابی سنسور اکسیژن

خیلی مهم است که علل خرابی این قطعه و سایر لوازم یدکی اپتیما را بدانید در واقع این موضوع به شما کمک می کند که عمق مشکلات به وجود آمده را درک کنید و زمانی که به تعمیرگاه مراجعه می کنید می توانید این اطلاعات به دست آمده را در اختیار مکانیک قرار دهید.عمر مفید این قطعه چیزی حدود نصف عمر یک خودروی صفر است. بنابراین شما ممکن است تنها یکبار نیاز به تعویض این قطعه داشته باشید. از مهم ترین علت های خرابی سنسور اکسیژن عبارتند از

افزایش بیش از حد دمای گاز ها

سنسور اکسیژن  قطعه الکتریکی است که آستانه تحمل دمایی دارد. اگر دمای گاز های آلاینده خروجی موتور از محدوده مجاز بیشتر شود، این احتمال وجود دارد که قطعات موجود در مسیر خروج آلاینده ها مانند سنسور اکسیژن، آسیب ببینند.

خرابی واشر اگزوز

آلاینده ها باید از مسیر خروجی به سمت اگزوز بروند، در غیر این صورت ممکن است به قطعات دیگر آسیب بزنند. خراب شدن این واشر باعث تماس مستقیم سنسور اکسیژن با حجم زیادی از گاز های آلاینده می شود و این موضوع خرابی قطعه را در پی دارد.

بیشتر بخوانید  معایب کیا اپتیما

تجمع رسوب و آلاینده ها روی سطح این سنسور

ورود سوخت زیاد به موتور در پی خرابی سنسور اکسیژن باعث می شود که بنزین زیادی در محفظه احتراق بسوزد در پی زیاد شدن این احتراق، آلاینده های خروجی افزایش پیدا می کند و به شکل دود سیاه غلیظ رنگ از موتور خودنمایی می کند. یکی دیگر از مشکلاتی که رخ می دهد نیز احتراق ناقص است؛ در این حالت سوختن سوخت به طور کامل انجام نمی شود و علاوه بر کربن دی اکسید، گاز های آلاینده دیگری نیز تولید می شود. بوی این آلاینده ها چیزی شبیه به بوی تخم مرغ گندیده است.

نشانه های خرابی سنسور اکسیژن

باتوجه به اهمیت سنسور اکسیژن می دانید که خرابی این قطعه روی عملکرد سایر بخش های خودرو تاثیر می گذارد بنابراین نسبت به خرابی این سنسور حساس تر از سایر سنسور های ماشین باشید. از مهم ترین مواردی که نشان دهنده خرابی سنسور اکسیژن است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روشن شدن چراغ چک خودرو: اولین نشانه جدی خرابی هر یک از سنسور های ماشین روشن شدن چراغ چک است. در این مواقع با استفاده از دستگاه دیاگ می توانید بفهمیم مشکل در کدام یک از سنسور های ماشین است.
  • افزایش مصرف سوخت: مصرف بالای سوخت را باید از مهم ترین علت خرابی سنسور اکسیژن بدانید. اگر مصرف سوخت شما به طور ناگهانی افزایش پیدا کرده است احتمالا سنسور اکسیژن شما دچار مشکل شده است.
  • گاز نخوردن موتور: زمانی که سنسور شما دچار اختلال شده است جرقه زنی به درستی انجام نمی شود و در پی آن زمانی که شما پدال گاز را فشار می دهید ماشین گاز نمی خورد. البته که گاز نخوردن ماشین ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد.
  • بالا رفتن موتور: زمانی که دور موتور شما درجا بالا می رود مشکلی وجود دارد چراکه در حالت عادی باید دور موتور شما در محدوده 1000 RPM قرار بگیرید. اگر از این محدوده خارج شد امکان خرابی سنسور شما وجود دارد. چرا که در پی خرابی سنسور ای سی یو خودرو نمی تواند تشخیص دهد ماشین در چه وضعیتی قرار دارد.
بیشتر بخوانید  مهم ترین لوازم یدکی خودرو در زمستان

از دیگر علائم خرابی سنسور اکسیژن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سر و صدای غیر طبیعی موتور
  • خارج شدن دود تیره غلیظ
  • ریپ زدن ماشین
  • کاهش قدرت موتور

سخن پایانی خرابی سنسور اکسیژن

در این مقاله به اهمیت سنسور اکسیژن پرداختیم. این قطعه کاربردی به داشتن راندمان بهینه موتور شما کمک بسزایی می کند.همچنین به دلایل خراب شدن این قطعه نیز پرداختیم که با دانستن آنها و پیشگیری ازآن می توانید به سلامت سنسور خود کمک کنید. علائم خرابی سنسور اکسیژن نیز گفته شد که نسبت به آن بسیار حساس باشید. برای آموزش های بیشتر و خرید مهم ترین لوازم یدکی سراتو نظیر بوش طبق سراتو می توانید به سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد خرابی سنسور اکسیژن

  1. چگونه می توان خرابی سنسور اکسیژن را تشخیص داد؟ استفاده از دستگاه دیاگ برای خواندن کد های خطا و بررسی علائم ظاهری و عملکرد خودرو به شما کمک می کند.
  2. آیا رانندگی با سنسور اکسیژن خراب خطرناک است؟ ممکن است به کاتالیزور آسیب برساند و مصرف سوخت را افزایش دهد.
  3. هزینه تعویض سنسور اکسیژن چقدر است؟ هزینه ها بسته به نوع خودرو و مکان تعمیر متفاوت می باشد.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =