دلیل بالا رفتن آمپر خودرو

دلیل بالا رفتن آمپر خودرو

دلیل بالا رفتن آمپر خودرو چیست؟

دلیل بالا رفتن آمپر خودرو چیست؟ دلایل مختلفی برای افزایش آمپر موتور خودرو وجود دارد. کسانی که به تازگی گواهینامه رانندگی دریافت کرده اند یا رانندگان با سابقه تر، بیشتر در طول تابستان شاهد افزایش آمپر خودرو هستند.

با این حال، برای رانندگان تازه کار  یا کسانی که مشکلات مربوط به افزایش آمپر موتور خودرو را تجربه نکرده­اند، دمای موتور و “گرمایش” آن ممکن است نگران کننده به نظر برسد.

نشانه های بالا رفتن آمپر خودرو چیست؟

آمپر ماشین در برخی مسیرهای سربالایی (مانند مسیرهایی که شامل تپه‌ها هستند) و یا هنگام روشن کردن کولر افزایش پیدا می کند و در برخی دیگر (مثل مسیرهایی که شامل رانندگی در سراشیبی است) آمپر کاهش می یابد.

قطعات مختلف خودرو هنگام جوش آمدن آسیب می بینند. به محض مشاهده هر یک از علائم زیر، باید به گرم شدن بیش از حد موتور و افزایش آمپر مشکوک شوید:

  • بخار آب از اطراف کاپوت خارج می شود
  • آمپر خودرو یا نشانگر افزایش می یابد.
نشانه های بالا رفتن آمپر خودرو چیست؟
نشانه های بالا رفتن آمپر خودرو چیست؟

مطالب پیشنهادی: مهم ترین لوازم یدکی کیا سراتو 

مهم ترین علل بالا رفتن آمپر خودرو

موارد زیر که در ادامه با جزئیات بیشتر به آن ها پرداخته خواهد شد، دلایل اصلی افزایش آمپر موتور خودرو هستند.

  • کم شدن آب، کثیفی فن رادیاتور
  • مشکل ژنراتور آب
  • خرابی ترموستات های سوپاپ
  • انسداد مسیر اگزوز
  • عدم تنظیم روغن موتور
  • مشکل واشر سر سیلندر
بیشتر بخوانید  معنی اعداد روی روغن موتور

1.     بالا رفتن آمپر ماشین به دلیل مشکلات رادیاتور

رادیاتور و مشکلات آن با افزایش دمای موتور خودرو شامل وجود هوا در سیستم خنک کننده، نبود آب در خودرو، کثیفی رادیاتور و خرابی فن در ارتباط است.

  • در سیستم خنک کننده ماشین، هوا وجود دارد

هوای موجود در سیستم خنک کننده خودرو مانع از جریان آب می شود که در نهایت باعث خنک شدن موتور و افزایش فشار و گرم شدن بیش از حد موتور می­گردد.

می­توان از تهویه برای باز کردن مسیر آب و امکان حرکت برای رفع این مشکل استفاده کرد. ابتدا خودرو را خاموش کنید، سپس چندین بار استارت بزنید تا خنک شود و رینگ پیستون به سر سیلندر نچسبد. در نهایت، برای هوا گیری نزد یک مکانیک بروید.

  • خراب بودن فن رادیاتور

پس از بررسی هوا، فن رادیاتور باید روشن شود تا آب برگشتی موتور خنک گردد. اگر فن خراب شود آمپربالا می رود و موتور گرم خواهد شد. برخی از سیستم های خنک کننده خودرو، دو چرخه مجزا دارند.

  • کثیفی پره های رادیاتور

کثیفی روی پره های رادیاتور جریان آب را مسدود کرده و در خنک شدن موتور خودرو اختلال ایجاد می کند. ممکن است گرد و غبار زیادی با گل، برگ و غیره ترکیب شده باشد تا این حالت را ایجاد کند. تعمیر کار رادیاتور می تواند این موضوع را بررسی کرده و مشکل را حل کند.

  • کم شدن آب رادیاتور

مشکل بعدی مربوط به رادیاتور فشار کم آب است که برای رد مشکلات موتور باید بررسی شود. فرسودگی و خوردگی رادیاتور و همچنین نشتی از رادیاتور ممکن است منشا این مشکل باشد.

بیشتر بخوانید  روغن موتور مناسب سراتو
بالا رفتن آمپر ماشین به دلیل مشکلات رادیاتور
بالا رفتن آمپر ماشین به دلیل مشکلات رادیاتور

مطالب مرتبط: نشانه های خرابی شمع سراتو سایپا

2.     دلیل بالا رفتن آمپر موتور خودرو بخاطر مشکلات ترموستات

ترموستات با تنظیم جریان آب از رادیاتور به موتور (که بین موتور و رادیاتور خودرو قرار دارد)، به عنوان یک تنظیم کننده دما عمل می کند. در صورت خرابی ترموستات خودرو، دما و فشار افزایش می یابد، در نتیجه آمپر نیز بالا خواهد رفت.

بنابراین، خرابی ترموستات جریان آب رادیاتور به موتور را مسدود می کند و باعث اختلال در عملکرد آن می شود.

قفل شدن ترموستات می تواند به دلایل مختلفی از جمله تجمع رسوب و تاخیر در تعویض مایع خنک کننده ایجاد شود. اگر رادیاتور سرد و همزمان آمپر بالا باشد، ممکن است ترموستات به درستی کار نکند.

قبل از تعویض ترموستات، خودرو باید خاموش شود تا موتور خنک شده و سپس بتوان مشکل را حل کرد.

3.     خرابی واتر پمپ و بالا رفتن آمپر خودرو

برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور، یک پمپ آب وجود دارد. در واقع، پمپ آب، مایع خنک کننده را به گردش در می آورد تا موتور خودرو به خوبی کار کند.

نحوه کار پمپ آب به این صورت است که پروانه ها آب را می چرخانند که در صورت گرم شدن بیش از حد موتور باعث می شود موتور به طور نامنظم کار کند. این باعث می شود موتور مایع کافی را تحویل ندهد واین عمل در نهایت به گرم شدن موتور منجر خواهد شد. علاوه بر رسوب، مسئله دیگری که باعث خرابی پمپ آب می شود خرد شدن تیغه ها است.

بیشتر بخوانید  سراتو سایپایی بخرم یا وارداتی؟

اگر این قطعه به هر دلیلی نتواند به درستی کار کند، خودرو می جوشد و آمپر آن بالا می رود. علاوه بر این، اگر حتی پس از تعویض ترموستات، مشکل همچنان پابرجا بود، باید پمپ آب را بازرسی و در صورت لزوم تعمیر کنید.

خرابی واتر پمپ و بالا رفتن آمپر خودرو
خرابی واتر پمپ و بالا رفتن آمپر خودرو

مطالب مرتبط: علائم خرابی فیلتر بنزین سراتو 

کلام آخر دلیل بالا رفتن آمپر خودرو

دلیل بالا رفتن آمپر خودرو چیست؟  گرم شدن کاپوت خودرو، دود ناشی از آن، عملکرد کمتر موتور و غیره همگی نشانه افزایش آمپر هستند. خرابی  ترموستات، شلنگ یا تسمه، کم بودن روغن خودرو و … از  جمله مواردی هستند که باعث افزایش آمپر می شوند.

 

سوالات متداول در مورد دلیل بالا رفتن آمپر خودرو

  1. تنظیم نبودن روغن موتور چه تاثیری بر آمپر ماشین دارد؟

تنطیم نبودن روغن موتور می‌تواند تأثیرات جدی بر عملکرد و عمر موتور ماشین داشته باشد. روغن موتور علاوه بر عملکرد خنک‌کنندگی، وظایف دیگری مانند روان کردن قطعات موتور، کاهش اصطکاک بین قطعات، جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی و حفظ تمیزی موتور را نیز دارد.

  1. در زمان بالا رفتن آمپر خودرو و یا داغ کردن موتور، چه اقداماتی لازم است؟

گرفتگی خروجی اگزوز یا بدنه موتور بیش از حد کثیف باشد می تواند علت قطع آمپر و گرم شدن موتور خودرو باشد. برای جلوگیری از این امر، بررسی های فنی معمولی را روی خودرو انجام دهید.

  1. آیا روغن موتور به عنوان یک ماده روان کننده، اصطکاک بین قطعات موتور را کاهش می دهد؟
  • وظیفه اصلی روغن موتور در سیستم روان کنندگی، کاهش اصطکاک بین قطعات موتور است.
  • کاهش اصطکاک باعث افزایش کارایی و عملکرد موتور می‌شود و می‌تواند به کاهش مصرف سوخت و افزایش
  • قدرت خروجی موتور کمک کند. بنابراین، استفاده از روغن موتور با کیفیت و مناسب برای خودرو بسیار
  • مهم است تا اصطکاک بین قطعات موتور به حداقل برسد و عملکرد موتور بهینه شود.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =