زمان تعویض آب رادیاتور سراتو

زمان تعویض آب رادیاتور سراتو

زمان تعویض آب رادیاتور سراتو کی است؟

کمتر کسی است که نداند وجود آب رادیاتور تا چه اندازه برای یک خودرو اهمیت دارد. عدم توجه به این موضوع می تواند مشکلات زیادی را برای خودرو ایجاد کند. انجام به موقع این فرایند نیز بسیار مهم است و باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. در این مطلب قصد داریم به بررسی زمان تعویض آب رادیاتور سراتو و مسائل پیرامون آن بپردازیم. اگر مالک این خودرو هستید ادامه مطلب را از دست ندهید.

آب رادیاتور چیست؟

آب رادیاتور یکی از مهم ترین قسمت های هر خودرویی به شمار میرود. این موضوع در مورد خودروی سراتو نیز صدق میکند. آب رادیاتور باعث خنک کردن قطعات خودرو می شود. آب رادیاتوری که برای خودرویتان استفاده می کنید باید دارای ضد یخ باشد.

وجود ضد یخ مانع از این می شود که خودروی شما در زمستان یخ بزند. در برخی مواقع عدم استفاده از آب رادیاتور در سرمای زیاد می تواند مانع از روشن شدن خودروی شما شود. به دلیل اهمیت زیاد عوامل ذکر شده باید بتوانید زمان تعویض آب رادیاتور سراتو را تشخیص دهید تا مانع از آسیب دیدن آن شوید.

 

مطالب پیشنهادی: زمان تعویض فیلتر بنزین سراتو 

زمان تعویض آب رادیاتور سراتو با چه علائمی همراه است؟

زمانی که خودروی شما به تعویض آب رادیاتور نیاز دارد ممکن است با برخی علائم همراه باشد. در ادامه مهم ترین آن ها را بیان میکنیم.

  • عملکرد نامنظم خودرو
  • خارج شدن آب از درب رادیاتور
  • روشن شدن چراغ هشدار
  • افزایش دمای آب و بالا رفتن آمپر
  • نشتی آب از رادیاتور
  • وجود بخار در زمان کار کردن خودرو
بیشتر بخوانید  چگونه کمک فنر ماشین را نرم کنیم؟
زمان تعویض آب رادیاتور سراتو با چه علائمی همراه است؟
زمان تعویض آب رادیاتور سراتو با چه علائمی همراه است؟

چه زمانی برای تعویض آب رادیاتور سراتو بهتر است؟

برای زمان تعویض آب رادیاتور سراتو نمیتوان عدد دقیقی را مشخص کرد به دلیل اینکه عوامل مختلفی می توانند روی آن تاثیر داشته باشند. برای اینکه بدانید چه زمانی باید این کار را انجام دهید لازم است تا به کیلومتر خودرویتان توجه نمایید.

عموما توصیه می شود که برای تعویض آب رادیاتور خودرو باید حدود دو سال از نخستین تعویض آن گذشته باشد البته لازم به ذکر است که این بازه زمانی می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر کند. به صورت کلی نمیتوان زمان ثابتی را برای تعویض آب رادیاتور در نظر گرفت. این موضوع به عوامل مختلفی مانند میزان گرم یا سرد بودن هوا، میزان کارکرد خودرو و موقعیت جغرافیایی بستگی دارد.

 

مطالب پیشنهادی: از کجا بفهمیم شمع سراتو سایپا خراب است؟

نحوه تعویض آب رادیاتور سراتو

در این بخش از مطلب قصد داریم به صورت کلی به نحوه تعویض آب رادیاتور سراتو بپردازیم. برای انجام این کار لازم است تا مراحلی که در ادامه بیان میکنیم را دنبال نمایید.

  • خرید آب رادیاتور

اولین قدم این است که یک آب رادیاتور مناسب بخرید. انتخاب محصول مناسب در این زمینه اهمیت زیادی دارد. به عنوان نمونه در بعضی از خودروها ممکن است 5 قسمت از آب رادیاتور متشکل از مایع خنک کننده باشد اما احتمال دارد در مورد خودروی دیگر این موضوع صدق نکند.

  • آماده سازی خودرو

در قدم بعدی باید خودرو را برای تعویض آب رادیاتور آماده کنید. در این مرحله لازم است تا همه نکات ایمنی را با دقت رعایت نمایید. باید خودرویتان را جایی پارک کنید که دارای سطح صافی باشد. هیچ گاه بعد از اینکه خودرو را خاموش کردید برای انجام این کار اقدام نکنید باید صبر کنید تا خودرو خنک شود. بهتر است این کار را حداقل یک ساعت بعد از خاموش کردن خودرو انجام دهید.

  • چک کردن قطعات داخل کاپوت
بیشتر بخوانید  دسترسی به صندوق عقب سراتو

عموما توصیه می شود که قبل از تعویض آب رادیاتور قطعات داخل کاپوت را چک کنید. این قطعات می توانند شامل شیلنگ ها شوند. باید این شیلنگ ها و کلیه لوازم یدکی سراتو را به طور کامل بررسی کنید که دچار نشتی نشده باشند. در این صورت باید آن ها را تعویض نمایید.

  • تخلیه آب رادیاتور

در مرحله بعدی عموما آب رادیاتور قدیمی را تخلیه می کنند. محل قرار گیری رادیاتور در بیشتر خودروها در جلوی محفظه موتور است. در ابتدا باید شیر تخلیه را پیدا کنید و یک سطل را زیر آن بگذارید و صبر کنید تا این مایع سرازیر گردد. اگر نتوانستید این شیر را پیدا کنید می توانید از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید.

  • باز کردن درپوش و شستشوی رادیاتور

بعد از آنکه آب رادیاتور را به طور کامل تخلیه کردید باید شیر تخلیه را ببندید. در ادامه باید درپوش رادیاتور را باز نمایید و محلولی که مخصوص شستن رادیاتور است را درون مخزن بریزید. پس از اتمام کار درپوش را ببندید و موتور و بخاری را روشن نمایید. باید حدود  10 دقیقه صبر کنید. بعد از آنکه این پروسه را انجام دادید باید صیر کنید که رادیاتور و موتور به طور کامل خنک شوند و سپس این مایع را مانند مرحله قبلی تخلیه کنید.

  • تعویض آب رادیاتور

در مرحله آخر نیز نوبت به تعویض آب رادیاتور سراتو می رسد. باید آب رادیاتور را درون مخزن آن بریزید. بعد از انجام این کار باید درپوش را به صورت کامل ببندید. بعد از پایان این مرحله می توانید موتور و بخاری را روشن کرده و صبر کنید تا حدود 10 دقیقه کار کنند.

نحوه تعویض آب رادیاتور سراتو
نحوه تعویض آب رادیاتور سراتو

 

 

مطالب پیشنهادی: علائم تمام شدن لنت ترمز جلو سراتو

نکات مهم در زمان تعویض آب رادیاتور سراتو

در زمان تعویض آب رادیاتور سراتو نکات مهمی هستند که باید آن ها را مد نظر قرار دهید. این نکات عبارتند از:

  • مواردی مانند شیر تخلیه و دریچه ها در هر خودرویی متفاوت هستند. برای اینکه به راحتی این قسمت ها را پیدا کنید و در مورد نحوه صحیح باز کردن آن ها اطلاعات کسب نمایید می توانید از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید.
  • اگر در هنگام تعویض آب رادیاتور سراتو متوجه شدید که درپوش یا ترموستات خراب است باید در کمترین زمان اقدام به تعویض آن ها نمایید.
  • با توجه به اینکه آب رادیاتور حاوی مواد شیمیایی است در هنگام استفاده از آن نباید اجازه دهید که روی زمین بریزد. توجه به این مسئله برای حفظ محیط زیست لازم است.
  • تا جایی که امکان دارد آب رادیاتور را با شتاب وارد مخزن نکنید به دلیل اینکه باعث سر ریز شدن آن می شود.
بیشتر بخوانید  از کجا بفهمیم لنت ترمز تمام شده است؟
نکات مهم در زمان تعویض آب رادیاتور سراتو
نکات مهم در زمان تعویض آب رادیاتور سراتو

سخن آخر زمان تعویض آب رادیاتور سراتو 

اگر به سلامت خودرویتان اهمیت می دهید باید به خوبی از آن مراقبت کنید. در صورت بی توجهی به این موضوع نه تنها طول عمر خودروی شما کاهش پیدا میکند بلکه هزینه های زیادی را نیز برایتان در پی خواهد داشت. گذشته از آن که باید به زمان تعویض آب رادیاتور سراتو اهمیت بدهید لازم است تا محصولی با کیفیت و مناسب را نیز خریداری کنید. توجه به این موارد باعث می شود که به بهترین شکل این کار را انجام دهید.

سوالات متداول زمان تعویض آب رادیاتور سراتو

  1. آیا زمان تعویض آب رادیاتور و ضد یخ سراتو یکی هستند؟

عموما آب رادیاتور حاوی ضد یخ است به همین دلیل می توانید تعویض هر دو را به صورت همزمان انجام دهید. در انجام این کار دقت زیادی باید به خرج داده شود به دلیل اینکه عدم انجام صحیح آن به خودروی شما آسیب می زند.

  1. آیا چک کردن روزانه آب رادیاتور لازم است؟

بله، یکی از نکات مهم نگهداری از هر خودرویی این است که به صورت روزانه آب رادیاتور آن چک شود.

  1. آیا ریختن آب معمولی در رادیاتور کار اشتباهی است؟

بله، این موضوع به این خاطر است که آب معمولی دارای املاح و ترکیبات مختلفی می باشد. عدم خلوص این آب باعث شده که انتخاب مناسبی برای استفاده در خودرو نباشد. این ناخالصی ها می توانند در رادیاتور رسوب کرده و باعث گرفتگی لوله های آن شوند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + یک =