سراتو سایپایی بخرم یا وارداتی؟

سراتو سایپایی بخرم یا وارداتی؟

سراتو سایپایی بخرم یا وارداتی؟ یکی از سوالات اکثر افرادیست که قصد خرید ماشین های کیا را دارند. کیا سراتو از جمله خودروهای کوچک خانوادگی است که با تلاش‌های بی وقفه کیا موتورز در سال ۲۰۰۳ میلادی تولید شده است. این خودرو که به نام کیا فوریه نیز شناخته می‌شود، شباهت زیادی به کیا ریو دارد و جزو خانواده‌ پراید محسوب می‌شود. شرکت سایپا بعد از گذشت ۱۵ سال و چهار نسل از تولید سراتو، هم اکنون اقدام به ساخت نسل دوم این خودرو کرده است. در این مقاله قصد داریم مقایسه‌ای بین سراتو سایپایی و وارداتی داشته باشیم.

 

تفاوت‌های ظاهری سراتو سایپایی با سراتو وارداتی

این دو مدل از خودروهای سراتو از نظر ظاهری تفاوت‌هایی دارند که برای تشخیص آن باید دقت زیادی به خرج دهیم. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

  • خروجی اگزوز و چراغ‌های ترمز عقب

شرکت سایپا در مدل مونتاژ داخل سراتو اقدام به حذف خروجی اگزوز و چراغ‌های ترمز عقب از این خودرو کرده است. این عمل باعث شده است که تا حدودی زیبایی و ظاهر اسپرت خودروی مزبور از بین برود. این مسئله از ضعف‌های کیا سراتوهای مونتاژی محسوب می‌شود.

 

  • اندازه رینگ‌ها

سراتو سایپا دارای رینگ‌هایی در اندازه ۱۶ است. با این وجود سراتو وارداتی با رینگ ۱۷ به بازار عرضه می‌شوند. درنتیجه، از میان سراتو سایپایی یا وارداتی، نوع وارداتی آن بهتر است.

 

  • عایق بندی

سراتو سایپا به دلیل عایق‌بندی نامناسبی که دارد باعث ورود صدای موتور به کابین در دورهای بالا می‌شود. با این وجود، نمونه‌های وارداتی از عایق بندی خوبی برخوردارند.

 

  • مواد و متریال مورد استفاده در خودرو

مدل‌های وارداتی کیا سراتو با وجود ارائه امکانات معمولی برای این خودرو از متریال مناسبی برای ساخت آن استفاده کرده است. در مقابل، نمونه مونتاژی ارائه شده توسط شرکت سایپا متریال ضعیف‌تر و امکانات بیشتری دارد.

 

  • امکانات داخل خودرو و کیسه‌های هوا

کیا سراتو مونتاژ داخلی از نظر امکانات داخلی خودرو مناسب است اما حذف برخی از موارد باعث شده ‌است که این تغییرات احساس نشود. برای مثال، کیاسراتو وارداتی دارای ۱۰ عدد کیسه‌ی هوا هستند که ایمنی سرنشینان را تامین می‌کند. شرکت سایپا در تولید نسل دوم این خودروها تنها ۲ کیسه هوا برای آن تعبیه کرده است که جزو نقص‌های آن محسوب می‌شود.

علاوه بر آن، امکانات دیگری از قبیل گرم‌کن، آینه فوتوکرومیک، دکمه مربوط به جمع کردن آینه‌ها نیز در کیا سراتو مونتاژ داخل حذف شده‌اند. در مقابل، این خودروی داخلی از نظر امکاناتی نظیر صفحه نمایشگر، بلندگوهای فابریک با کیفیت صدای بهتر نسبت به کیا سراتو وارداتی بهتر و قوی‌تر هستند.

 

  • سیستم کنترل پایداری و ترمز

در کیا سراتوی وارداتی یک سیستم کنترل پایداری و کششی موسوم به ESP وجود دارد که در مدل مونتاژ داخل این ویژگی وجود ندارد. این سیستم در مسیرهای پر پیچ و خم باعث حفظ تعادل خودرو می‌شود.

علاوه بر آن، مدل‌های مونتاژی کیا سراتو به جای ترمز دیسکی دارای ترمزهای متداول کاسه‌ای هستند. در نتیجه، فشردن پدال ترمز در این خودروها خط ترمز بیشتری ایجاد می‌کند. این مسئله و مسئله حذف سیستم کنترل پایداری و کششی، امنیت این نوع از خودروها را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید  انواع ماشین های کیا موتورز  و بررسی مزایا و معایب

 

  • هندلینگ

این قابلیت به این جهت در خودرو تعبیه می‌شود که سرنشینان هنگام نشستن در خودرو ناهمواری‌های مسیر را احساس نکنند. خودروی سراتو سایپا یا مونتاژی دارای هندلینگ خوبی نیستند. با توجه قیمت بالای این خودرو نبود هندلینگ جزو معایب آن محسوب می‌شود. چرا که حتی برخی از رقبای این خودرو هندلینگ مناسبی ارائه کرده‌اند. البته، این ویژگی در سراتو وارداتی وجود دارد.

 

  • رنگ سراتو وارداتی و مونتاژی

اگر دو خودروی سراتو وارداتی یا مونتاژی را با یکدیگر مقایسه کنید، متوجه تفاوت در رنگ دو خودرو خواهید شد. این یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های سراتوی وارداتی با سراتوی سایپا است.

در حقیقت، رنگ استفاده شده در سراتو سایپا از کیفیت خوبی برخوردار نیست. این رنگ در خودروهای رده پایینی نظیر پراید و تندر ۹۰ هم مشاهده می‌شود. با این وجود، خودروی سایپا وارداتی از کیفیت رنگ بسیار خوبی برخوردار است.

 

  • سیستم تهویه

مدل دنده‌ای سراتو مونتاژی دارای تهویه‌ای است که به صورت دستی کار می‌کند. خوشبختانه این مشکل در مدل اتوماتیک این خودرو حل شده است.

بیشتر بخوانید: زمان تعویض فیلتر بنزین سراتو 

 

معرفی انواع کیا سراتو

تاکنون ۴ نسل از خودروی مزبور معرفی شده‌اند که در اینجا به شرح مختصری درباره ویژگی‌های هر کدام از این ۴ نسل سراتو می‌پردازیم:

 

نسل اول یا LD

این نسل از سراتو توسط اطلس خودرو در سال ۲۰۰۳ میلادی به بازار عرضه شد و تا سال ۲۰۰۸ در بازار جهانی حضور داشت. این نسل از خودروهای سراتو دارای موتور ۲ لیتری با تنفس طبیعی با قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۱۸۶ نیوتن متر هستند.

علاوه برآن، گیربکس این نسل از سراتو دارای ۴ دنده اتوماتیک است و میانگین مصرف سوختی در حدود ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. امکانات شاخص این نوع سراتو عبارتند از: حسگر پارک عقب، اولویت روکش صندلی‌های چرمی، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، سی دی چنجر ۶ تایی با ۴ اسپیکر، دو عدد کیسه هوای جلو، سانوفی و آیینه‌های جانبی برقی و…

 

نسل دوم یا TD

این نسل از خودروهای سراتو در دو مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به بازار جهانی عرضه و وارد کشورمان شد. با این وجود، شرکت سایپا نیز به ساخت نمونه مونتاژ شده آن  در طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ خورشیدی پرداخت. این نمونه از سراتو عناوینی نظیر سراتو سایپا یا سراتو مونتاژی به خود گرفتند.

این نوع از سراتو وارداتی دارای دو نوع موتور ۱۶۰۰ لیتری با قدرت ۱۲۴ اسب بخار و ۲۰۰۰ لیتری با قدرت ۱۵۴ اسب بخار و تنفس طبیعی هستند. علاوه بر آن، گیربکس این خودروها دارای ۴ دنده اتوماتیک است. در مقابل سراتو مونتاژی ۱۶۰۰ لیتری دارای گیربکسی با ۵ دنده دستی و مدل ۲۰۰۰ لیتری آن دارای گیربکس ۶ دنده اتوماتیک می‌باشد.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی دیسک چرخ جلو سراتو 

 

نسل سوم یا YD

این نسل سراتو با مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ به کشور وارد شدند که طراحی بیرونی آن نسبت به نسل دوم تغییرات زیادی داشت. علاوه بر آن، موتور ۲۰۰۰ لیتری خودرو سراتو مدل YD دارای قدرت ۱۵۸ اسب بخار بود و گیربکسی با ۶ دنده اتوماتیک داشت. همچنین، میانگین مصرف سوخت این نسل از سراتو به ۷.۴ لیتر کاهش یافته بود.

سراتو yd

 

 

مقایسه لوازم و قطعات یدکی انواع سراتو

همزمان با آغاز واردات گسترده خودرو به کشور، نسل اول خودروی کیا سراتو در سال ۲۰۰۶ میلادی به کشور وارد شد. این نسل از خودروی سراتو به دلیل ضعف در طراحی و ویژگی‌های فنی نسبت به رقبای خود از قبیل مزدا ۳ فروش موفقی نداشت. با این وجود، ورود نسل دوم این خودرو به کشور در سال ۲۰۰۹ میلادی با رفع کاستی‌ها و دارا بودن نقاط قوت بسیار به پرفروش‌ترین خودروی سال مبدل شد.

بیشتر بخوانید  5 روش برای تشخیص لوازم یدکی اصل و تقلبی

شرکت سایپا با گذشت ۴ نسل از تولید خودروهای کیا سراتو به تولید نسل قبلی این خودرو پرداخته است. افرادی که نسل قبلی این خودرو را می‌پسندیدند انتظار داشتند که خودروی تولیدی سایپا با قیمت ارزان‌تری به فروش برسد. با این وجود، حذف برخی از امکانات از روی این خودرو باعث افت قیمت نسبی آن شده است.‌ با این تفاسیر، خرید یک خودروی سراتو سایپایی یا وارداتی به عهده خود خریدار گذاشته می‌شود.

شایان توجه است که قطعات فنی و ظاهری این خودرو از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شوند. با این وجود، به دلیل وارداتی بودن، این قطعات قیمت بیشتری به خود می‌گیرند. در زیر برخی از قطعات یدکی سراتو (وارداتی و سایپایی) را برایتان شرح می‌دهیم:

 

  • شلگیرهای موجود در زیر گلگیر سراتو

این قطعات در دونوع ساخت چین و کره در بازار وجود دارند که قیمت شلگیرهای کره‌ای دو برابر شلگیرهای چینی است.

  • کمک فنرهای عقب و جلوی سراتو

برند جنیون کمک فنر عقب سراتو این خودرو توسط شرکت کره‌ای تولید و به ایران صادر می‌شود. در مقابل، کمک جلو سراتو  آن را یک شرکت چینی- کره‌ای به نام اویمکس تولید می‌کند که قیمت این قطعات نسبت به قطعات عقب ارزان‌تر است.

  • لنت ترمز

لنت‌ ترمز جلو سراتو از جنس کره در دو برند جنیون و موبیس در بازار وجود دارند که برند جنیون تفاوت قیمت نسبی با برند موبیس دارد. البته، لنت‌های ترمز عقب قیمت کمتری نسبت به لنت‌های جلویی دارند.

  • رام موتور

با توجه به اینکه این قطعه تولید کشور تایوان است، قیمت بالاتری دارد.

  • بلبرینگ چرخ‌های سراتو

از کشور کره وارد می‌شوند و به طور نسبی قیمت گران‌تری دارند.

  • پمپ بنزین

تولید شرکت جنیون است که قیمت بسیار بالایی دارد.

  • مخزن شیشه شوی

وارداتی از شرکت جنیون کره است.

  • سینی فن رادیاتور

از کشور کره وارد می‌شود.

  • دسته موتور گیربکس

تولید شرکت جنیون کره است.

  • سگدست‌های جلوی خودروی سراتو

وارداتی از کشور کره است.

  • دیاق سپر جلوی سراتو

ساخت کشور تایوان است.

  • درب مخزن شیشه شوی سراتو

ساخت شرکت سایپا است و قیمت کمتری دارد.

  • سیبک فرمان سمت چپ و راست سراتو

جنس کره‌ای این قطعات در کشور وجود دارند.

  • بوش طبق کیا سراتو

اصل کشور کره است.

  • تیغه برف پاک کن سراتو

نوع کره‌ای این قطعات قیمت بالاتری دارد.

  • کندانسور کولر کیا سراتو

برند دوون و کره‌ای این کندانسور در کشور موجود است.

  • کمپرسور کولر کیا سراتو

از جمله گرانبهاترین قطعات این خودرو به شمار می‌رود که جنس کره‌ای آن قیمت بیشتری دارد.

  • توپی سرکمک‌های جلوی سراتو

قطعه وارداتی است.

  • تعویض فیلتر روغن یا صافی روغن کیا سراتو

از شرکت جنیون کره وارد ایران می‌شود.

  • پوسته سپر جلو و عقب سراتو

جنس چینی پوسته سپر جلو به ایران وارد می‌شود. پوسته سپر عقب این خودرو، وارداتی کشور تایوان است و قیمت بیشتری دارد.

  • فلاپ یا دیفیوز سپر عقب

توسط کشور تایوان تولید می‌شود.

  • درب کاپوت سراتو

این قطعه توسط دو کشور کره و تایوان تولید و وارد ایران می‌شود و جنس کره‌ای گران‌تر است.

  • پروژکتورهای جلوی سراتو

در دو مدل چینی و کره‌ای در بازار ایران وجود دارند و جنس کره‌ای قیمت بیشتری دارد.

  • جلو پنجره کیا سراتو

توسط دو شرکت جنیون و موبیس کره تولید و به بازار ایران عرضه می‌شود. برند جنیون این قطعه گران‌تر است.

  • شمع سراتو 

شمع سراتو نیز توسط برندهای جنیون پارت و موبیس به تولید می رسد. این قطعه نیز بنا به دلایل مختلفی دچار خرابی می شود. شما می توانید برای خرید شمع سراتو سایپا جنیون پارت به سایت کیا 110 مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  دلیل کاهش شتاب خودرو سراتو

اگر خودرو سراتو شما از مدل YD است، روی لینک زیر کلیک کنید تا تمامی محصولات یدکی این مدل را یکجا مشاهده فرمایید.

لوازم یدکی سراتو YD


 

 

شباهت‌های سراتوی وارداتی با سراتوی مونتاژی در چیست؟

از نظر فنی هر دو موتور دارای موتور ۲۰۰۰ سی سی هستند که قدرت تولید ۱۵۶ اسب بخار انرژی را دارند. در نتیجه، راندمان موتور آنها مشابه یکدیگر است. شایان توجه است که شرکت سایپا به تولید سراتو ۱۶۰۰ سی سی نیز می‌پردازد که قادر به تولید ۱۲۴ اسب بخار انرژی با گشتاور ۱۵۶ نیوتن متر است. این خودرو نمونه کم آپشن سراتو محسوب می‌شود.

هرکدام از موتورهای ۲۰۰۰ و۱۶۰۰ سراتو سایپایی دو نوع گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک یا دستی دارد. این گیربکس قادر است نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل کند. البته، بیشتر سراتوهای مونتاژی موجود در بازار دارای گیربکس ۴ دنده اتومات هستند. با این وجود، سراتوی وارداتی اطلس خودرو این مشکل دوگانگی را در نسل‌های جدیدتر برطرف کرده و تمامی خودروهای خود را مجهز به گیربکس ۶ دنده کرده است.

از سایر شباهت‌های سراتو وارداتی و مونتاژی می‌توان به سانوفی برقی، تهویه اتوماتیک، استارت بدون کلید و شیفتر تعویض دنده پشت فرمان اشاره کرد.

 

 

مزایا و معایب سراتو سایپا یا مونتاژی

این نوع سراتو دارای مزایایی است که در این مقاله به ذکر برخی از آنها می‌پردازیم:

  • توانایی‌های حرکتی قابل قبول
  • سطح آپشن عالی با توجه به قیمت آن
  • پیشرانه قدرتمند و کشش خوب
  • قیمت مناسب
  • استهلاک کمتر
  • کابین جادار
  • مصرف بنزین مقرون به صرفه با میانگین مصرف سوخت ۷.۱ لیتر
  • عملکرد خوب فرمان هیدرولیک
  • هماهنگی مناسب پیشرانه و گیربکس
  • شتاب مناسب
  • ظاهر مناسب

 

در مقابل، این خودروی داخلی معایبی هم دارد که ذکر آنها سبب آگاهی بخشی به خریداران می‌شود. این معایب به شرح زیر می‌باشد:

  • سیستم تعلیق خشک و ضعیف
  • کیفیت پایین کابین
  • حذف امکانات و آپشن‌ها از سراتو در سایپا
  • استفاده از پلاستیک بی کیفیت در ساخت داشبورد
  • صندلی‌های نامرغوب
  • کیفیت نامطلوب متریال فرمان و رودری‌های خودرو
  • عدم تطابق مواد تشکیل دهنده کابین با قیمت خودرو
  • ثبات ضعیف هنگام رانندگی یا فرمان‌پذیری کم
  • قطعات یدکی گران
  • صدای آزاردهنده هنگام استارت خوردن خودرو
  • بوق زدن کمربند ایمنی حتی در صورت بسته بودن آن
  • ترمزهای ضعیف و ایمنی کم خودرو
  • ارتفاع کم خودرو از سطح زمین
  • نیاز داشتن به سوئیچ برای باز کردن درب
  • کوچک بودن کابین برای سرنشینان عقب
  • حذف ویژگی تاشو صندلی‌های عقب

 

امکانات رفاهی سراتو سایپایی

سراتو سایپایی

این نوع از سراتو دارای امکانات رفاهی متعددی هست که سبب می‌شود، معایب آن کمتر احساس شوند. این امکانات عبارتند از:

  • کروز کنترل که فقط در نوع ۲۰۰۰ لیتری موجود است
  • سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)
  • غربلیک فرمان و دسته دنده با پوشش چرمی که فقط در نمونه ۲۰۰۰ لیتری آن وجود دارد
  • تهویه مطبوع اتوماتیک در نمونه ۲۰۰۰ لیتری
  • فرمان قابل تنظیم با کلی های کنترل
  • باز شدن اتوماتیک درب‌ها هنگام وقوع تصادف
  • دارا بودن جهت یا قطب نما
  • دارای چراغ‌های جلو با امکان تنظیم زاویه نور
  • چراغ‌های اتوماتیک در نمونه ۲۰۰۰ لیتری
  • چراغ‌های مه شکن جلو و عقب
  • کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان به همراه CD, IPOD,USB, AUX, MP3PLAYRER
  • تعداد ۶ عدد بلندگو

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به شرح ویژگی‌های سراتو وارداتی و مونتاژی پرداختیم تا آگاهی خریداران را نسبت به خودرو سراتو افزایش دهیم. حال انتخاب سراتو وارداتی یا مونتاژ یا به عبارتی دیگر سراتو سایپایی یا وارداتی را به خود خریدار محول می‌کنیم. امیدواریم که این مقاله از سایت کیا 110 مورد توجه خوانندگان محترم قرار بگیرد. برای خرید لوازم یدکی سراتو در هر مدلی می توانید به فروشگاه سایت ما مراجعه کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 7 =