فیلتر هوا چیست و چگونه تعویض می شود؟

فیلتر هوا چیست و چگونه تعویض می شود؟

فیلتر هوا یکی از قطعات مهم خودرو است که از زمان روشن شدن تا خاموش کردن آن در حال کار کردن می باشد. این بخش مانع از ورود آلودگی و گرد و غبار به درون موتور خودرو می شود. یکی از سوالات پرتکرار بسیاری از افراد این است که فیلتر هوا چیست و چگونه تعویض می شود؟ در ادامه قصد داریم به طور جامع به بررسی این موضوع بپردازیم.

فیلتر هوا چیست؟

فیلتر هوا قطعه ای است که باعث تصفیه هوای ورودی به موتور می شود. موتور خودرو در محفظه احتراق بنزین و هوا را با یکدیگر ترکیب میکند و در نهایت با مشتعل ساختن آن باعث ایجاد نیرو می شود. هوای ایجاد شده به وسیله فیلتر به موتور می رسد و در مقابل گرد و غبار، آلاینده ها و حشرات از آن محافظت میکند. این قطعه نیز همانند فیلتر بنزین کیا سراتو نقش مهمی  را در خودرو ها ایفا می کند.

عملکرد صحیح فیلتر هوا در کارایی خودرو نقش بسزایی دارد و حتی می تواند در کاهش مصرف سوخت نیز تاثیر داشته باشد. این قطعه نقش مهمی را در  جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات موتور در اثر ورود آلودگی ‌های هوای محیط ایفا میکند.

انواع فیلتر هوای خودرو

فیلتر هوای خودرو دارای انواع مختلفی است که در این بخش از مطلب قصد داریم آن ها را به شما عزیزان معرفی کنیم.

  • فیلتر سلولزی
بیشتر بخوانید  چه زمانی برای تعویض فیلتر بنزین مناسب است؟

فیلتر هوای سلولزی یکی از کاربردی ترین فیلترها در خودروهای شهری است. این فیلترها از نظر ظاهری مشابه کاغذهای پلیسه دار هستند که روی یک فریم پلاستیکی واقع شده اند. این نوع فیلترها از قیمت های مناسبی برخوردار می باشند.

  • فیلتر اسفنجی

از این نوع فیلتر هوا غالبا در خودروهای مسابقه ای استفاده می شود. این نوع فیلترها از ساختاری چند لایه برخوردار هستند و با استفاده از فناوری نانو ساخته می شوند. این مدل ها نسبت به نمونه های سلولزی قیمت های بالاتری دارند.

  • فیلتر کتان

فیلترهای کتان نسبت به دو مدل قبلی طول عمر بیشتری دارند. در صورت نیاز امکان شستشوی آن ها نیز فراهم است. این فیلتر از 6 لایه پارچه روغنی تشکیل شده است و یکی از بهترین فیلترها به شمار میرود.

انواع فیلتر هوای خودرو 
انواع فیلتر هوای خودرو

برای خرید دیسک چرخ جلو سراتو کلیک کنید. 

از کجا بفهمیم زمان تعویض فیلتر هوا است؟

برخی علائم در خودرو نشان می دهند که زمان تعویض فیلتر هوا فرا رسیده است. مهم ترین این علائم عبارتند از:

  1. کثیف شدن فیلتر هوا

یکی از بهترین راهکارها برای پی بردن به زمان تعویض فیلتر هوا توجه به ظاهر آن است. اگر فیلتر تمیز باشد نیازی به تعویض ندارد. در صورتی که فیلتر کثیف شده و از رنگ تیره ای برخوردار باشد باید آن را تعویض کنید.

  1. افزایش میزان مصرف سوخت

افزایش مصرف سوخت در خودروهای قدیمی بیانگر کثیف شدن فیلتر آن ها است. در این نوع خودروها در صورت کثیف شدن این قطعه برای رساندن اکسیژن بیشتر به موتور مصرف سوخت افزایش پیدا میکند. خودروهای جدید دارای سیستم انژکتوری هستند به همین دلیل کثیفی این قطعه مصرف سوخت را افزایش نمی دهد. این اتفاق در زمانی که فیلتر بنزین اپتیما کثیف باشد نیز رخ می دهد.

  1. عدم روشن شدن موتور خودرو

عدم روشن شدن موتور خودرو نیز می تواند نشان دهنده این باشد که فیلتر هوا نیاز به تعویض دارد. گاهی اوقات برای روشن کردن ماشین باید زمان زیادی را صرف کنید. این موضوع به این علت است که موتور هوای کمتری را دریافت میکند و به سوخت بیشتری احتیاج دارد. هر زمان با مشکل روشن نشدن خودرو مواجه شدید حتما فیلتر هوا را  بررسی کنید.

  1. به گوش رسیدن صداهای غیر طبیعی از موتور

به طور طبیعی موتور خودرو در زمان کار کردن با صداهایی همراه است. در برخی مواقع این صداها غیر عادی هستند و حتی ممکن است تکان هایی را نیز در خودرو ایجاد کنند. یکی از دلایل رخ دادن این موضوع می تواند کثیفی فیلتر هوا باشد.

بیشتر بخوانید  نشانه های خرابی فیلتر بنزین خودرو 
از کجا بفهمیم زمان تعویض فیلتر هوا است؟
از کجا بفهمیم زمان تعویض فیلتر هوا است؟

برای خرید شمع سراتو سایپا کلیک کنید. 

  1. روشن شدن چراغ چک موتور

یکی از علائمی که نشان می دهد به تعویض فیلتر نیاز دارید روشن شدن چراغ چک موتور است. موتور خودرو برای احتراق به اکسیژن احتیاج دارد. اگر این اکسیژن فراهم نباشد با انباشته شدن کربن داخل موتور چراغ چک روشن خواهد شد.

  1. خارج شدن دود از اگزوز

چنانچه سوخت در فرایند احتراق به طور کامل نسوزد از طریق لوله اگزوز خارج می گردد. زمانی که متوجه شدید از اگزوز دود سیاه خارج می شود باید فیلتر را بررسی کنید. خارج شدن دود از اگزوز نه تنها هوا را آلوده میکند بلکه سوخت را نیز هدر می دهد.

نحوه تعویض فیلتر هوا

هر خودرویی از فیلتر هوای مخصوص به خود استفاده میکند. این موضوع باعث می شود که مکان و چگونگی قرارگیری آن ها با یکدیگر فرق داشته باشد. با این وجود بیشتر مدل های این قطعات در مسیر ورود هوا به موتور واقع شده اند. نحوه قرار گیری این قطعه به شکلی است که به سادگی و با باز کردن یک بست میتوان آن را جدا و تعویض کرد.

پس از پیدا کردن مکان قرارگیری این قطعه باید بست مربوطه را باز کنید. بعد از باز کردن بست می توانید فیلتر را از جای خود خارج نمایید. غالبا طراحی این بست بسیار ساده است و امکان باز و بسته کردن آن در زمان کوتاه وجود دارد.

پس از آنکه مطمئن شدید فیلتر هوا دیگر کارایی سابق را ندارد باید آن را با یک فیلتر جدید تعویض کنید. پس از پایان فرایند تعویض درب مکان قرار گیری این قطعه را با بست محکم کنید.

بیشتر بخوانید  راهنمای جامع زمان تعویض قطعات سراتو
نحوه تعویض فیلتر هوا
نحوه تعویض فیلتر هوا

سخن آخر  فیلتر هوا چیست؟

در این مطلب سعی کردیم به این پرسش که فیلتر هوا چیست و چگونه تعویض می شود پاسخ دهیم. این قطعه نیز مانند سایر قطعات خودرو مهم است و باید در صورت نیاز تعویض شود. عدم توجه به این موضوع باعث می شود که به بخش های دیگر خودرو آسیب وارد شود. توصیه میکنیم در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در متن این قطعه را بررسی کنید. در زمان تعویض این قطعه اگر تجربه ای در این زمینه ندارید از افراد متخصص کمک بگیرید.

سوالات متداول در مورد فیلتر هوای خودرو

  1. مهم ترین نکته در زمان خرید فیلتر هوا چیست؟

مهم ترین نکته در زمان خرید این قطعه اندازه آن است. اندازه این قطعه باید با سیستم تهویه مطابقت داشته باشد.

  1. آیا کثیف شدن فیلتر در رسوب دوده روی شمع های خودرو نیز تاثیر دارد؟

بله، اگر اکسیژن کافی برای احتراق سوخت وجود نداشته باشد بنزین نسوخته به شکل دوده از موتور خارج می گردد و در نهایت روی شمع ها می نشیند.

  1. آیا در صورت لرزش موتور نیز باید فیلتر را تعویض کنیم؟

زمانی که فیلتر هوا کثیف است پروسه احتراق به درستی انجام نمی شود. این موضوع باعث می شود که در زمان استارت زدن موتور لرزش پیدا کند.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =