چرا دیسک ترمز تاب بر میدارد؟

چرا دیسک ترمز تاب بر میدارد؟

دلیل تاب برداشتن دیسک ترمز

سیستم ترمز یکی از مهم ترین بخش های هر خودرویی به شمار میرود. این سیستم متشکل از قطعات مختلفی است که هر یک از آن ها کارایی خاصی دارند. یکی از این قطعات دیسک است. این قطعه نسبت به قطعات دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است. این قطعه نیز مانند هر قطعه دیگری ممکن است دچار برخی مشکلات شود که یکی از آن ها تاب برداشتن آن است. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا  دیسک ترمز تاب بر میدارد؟ با ما همراه شوید تا پاسخ این پرسش را به طور جامع دریافت کنید.

تاب برداشتن دیسک ترمز چه مشکلاتی را ایجاد میکند؟

سیستم ترمز خودرو به شکلی طراحی شده که تمام قطعات آن در کنار هم بهترین کارایی را ارائه می دهند. عملکرد همه این قطعات در کنار یکدیگر است که باعث متوقف شدن خودرو می شود. اگر دیسک ترمز به هر دلیلی دچار مشکل شود عملکرد کل سیستم مختل می شود.

زمانی که پدال را فشار می دهید لنت ترمز جلو سراتو باید به صورت کامل روی سطح بچسبد تا بتواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. زمانی که دیسک ترمز تاب بر میدارد لنت ها به صورت مداوم از دیسک جدا می شوند و دوباره در تماس با آن قرار می گیرند. همین مسئله می تواند قطعات مختلف سیستم ترمز را دچار مشکل کند.

بیشتر بخوانید  تعویض لنت خودرو کیا + زمان تعویض لنت خودروهای کیا

اگر در سرعت بالا با دیسک ترمز تاب برداشته اقدام به گرفتن ترمز نمایید کنترل خودرو برایتان بسیار سخت خواهد بود و حتی ممکن است باعث انحراف خودرو نیز بشود.

تاب برداشتن دیسک ترمز چه مشکلاتی را ایجاد میکند؟
تاب برداشتن دیسک ترمز چه مشکلاتی را ایجاد میکند؟

 

بیشتر بخوانید: زمان تعویض فیلتر بنزین سراتو 

مهم ترین علت تاب برداشتن دیسک ترمز

وظیفه دیسک ترمز کاهش سرعت خودروی شما است. این قطعه جزء قطعاتی محسوب می شود که لنت با آن درگیر شده و از حرکت چرخ ها جلوگیری می کند. دیسک نیز مانند لنت ترمز نقش بسزایی را در فرایند توقف خودرو دارد. کوچکترین آسیب به این قطعه می تواند مشکلات بسیاری را در زمان رانندگی برای شما ایجاد کند. اگر این قطعه تاب بردارد خودروی شما دچار لرزش هایی می شود که این لرزش ها همراه با سر و صدا هستند.

دلیل تاب برداشتن دیسک ترمز این است که راننده به صورت مداوم از ترمز استفاده می کند. این موضوع موجب گرم شدن این قطعه می گردد و در نهایت منجر به سرخ شدن آن می شود. در این شرایط خنک شدن این قطعه در زمان کوتاه موجب تاب برداشتن آن خواهد شد. بروز این مشکل باعث می شود که ترمز دیگر همانند قبل نتواند کار کند و در زمان ترمز گرفتن لرزش شدید خودرو را احساس خواهید کرد.

جالب است بدانید در این مواقع پدال ترمز به نحوی عمل می کند که تصور می کنید ترمز دارای هوا است. در زمان ترمز گرفتن این حس به شما دست می دهد که پدال ترمز در زیر پای شما دچار لغزش می شود. این نوسانات منجر به ایجاد تکان های بسیار شدید می شوند و در نهایت در فرایند ترمز گیری اختلال ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید  معرفی خودرو اپتیما

چطور می توانیم از تاب برداشتن دیسک ترمز جلوگیری کنیم؟

موارد مهمی هستند که با رعایت آن ها تا حد زیادی می توانید از تاب برداشتن دیسک ترمز جلوگیری کنید. در ادامه این راهکارها را بیان می کنیم.

  • عدم عبور از مکان های پر آب

یکی از راهکارهای جلوگیری از تاب برداشتن دیسک ترمز این است که از مکان های پر آب عبور نکنید. در مواقعی که پدال ترمز را به صورت مداوم استفاده میکنید تا جایی که امکان دارد از مکان های پر آب گذر نکنید. این موضوع باعث می شود که آب زیادی روی این قطعه جمع شود و در نهایت موجب تاب برداشتن آن خواهد شد.

  • جلوگیری از سپر به سپر حرکت کردن با خودروی جلویی

برای اینکه از تاب برداشتن این قطعه جلوگیری کنید باید از سپر به سپر حرکت کردن با خودروی جلویی خودداری نمایید. باید با خودروی جلویی خود فاصله مناسبی داشته باشید. عدم توجه به این موضوع باعث ایجاد گرما و اصطکاک می شود و در نهایت به دیسک و لنت ها آسیب وارد می کند.

  • استفاده از لنت با کیفیت

جالب است بدانید که استفاده از لنت ترمز جلو اپتیما با کیفیت نیز می تواند در این زمینه موثر باشد. اگر از لنت بی کیفیت استفاده کنید سطح دیسک با خوردگی مواجه می شود. این موضوع باعث می شود که این قطعه دچار مشکل شود.

  • اجتناب از گرفتن ترمز های شدید

از گرفتن ترمزهای شدید اجتناب کنید. این کار باعث تاب برداشتن این قطعه می شود. حتما پیش از گرفتن ترمز کامل سرعت خودرو را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید  لوازم یدکی سراتو 2008

 

چطور می توانیم از تاب برداشتن دیسک ترمز جلوگیری کنیم؟
چطور می توانیم از تاب برداشتن دیسک ترمز جلوگیری کنیم؟

راهکار حل مشکل تاب برداشتن دیسک ترمز

زمانی که دیسک ترمز تاب بر میدارد بهترین راهکار تعویض آن است. هر زمان که متوجه وقوع این مشکل در خودرویتان شدید باید در کمترین زمان این قطعه را تعویض نمایید.

راهکار دیگر تراش دیسک ترمز است که عموما توصیه نمی شود به دلیل اینکه این مسئله باعث کاهش ضخامت این قطعه می گردد. این کاهش ضخامت در نهایت فرایند ترمزگیری را دچار اختلال میکند.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی شمع سراتو سایپا

سخن آخر چرا دیسک ترمز تاب بر میدارد؟

در این مطلب سعی کردیم به این پرسش که چرا دیسک ترمز تاب بر میدارد پاسخ دهیم. سیستم ترمز اهمیت زیادی دارد و همه بخش های آن باید در سلامت کامل باشند. عدم توجه به این موضوع می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد. در صورتی که احساس کردید این قطعه دچار مشکل شده است در کمترین زمان باید اقدام به تعویض آن کنید. برای خرید لوازم یدکی سراتو و لوازم یدکی اپتیما می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید.

سوالات متداول چرا دیسک ترمز تاب بر میدارد؟

  1. برای اینکه تاب برداشتن دیسک ترمز به ‌دفعات زیاد تکرار نشود چه اقدامی باید انجام دهیم؟

برای اینکه از وقوع چنین مشکلی جلوگیری کنید بهتر است از ترمزهای شدید و پشت سر هم خودداری نمایید.

  1. چگونه می توان عمر مفید دیسک ترمز را افزایش داد؟

طول عمر دیسک ترمز با نوع رانندگی شما ارتباط مستقیمی دارد. به عنوان مثال رانندگی بیش از حد می تواند باعث فرسودگی لنت ترمز شود. رانندگی صحیح نیز از دیگر عوامل موثر بر افزایش طول عمر این قطعه محسوب می شود.

  1. آیا آلودگی نیز می تواند در تاب برداشتن دیسک ترمز نقش داشته باشد؟

با گذشت زمان  آلودگی ها سطح این قطعه را می پوشانند. این مسئله می تواند در ناهموار شدن سطح دیسک ترمز نقش داشته باشد.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =