علائم کثیفی پمپ بنزین  خودرو

علائم کثیفی پمپ بنزین  خودرو

علائم کثیفی پمپ بنزین خودرو شامل موارد مختلفی بوده که شناخت آن ها می تواند به تعویض سریع این قطعه کمک کند. در ابتدا بهتراست بدانیم پمپ بنزین چیست و چه نقشی دارد؟ پمپ بنزین، بنزین را از پمپ به موتور منتقل می کند. واضح است که خودرو بدون بنزین نمی تواند حرکت کند. درعصر امروز اکثر وسایل نقلیه مدرن دارای پمپ های سوخت الکتریکی هستند که به روی مخازن سوخت نصب می شود. بعضی دیگر ازپمپ های سوخت مجهز به پمپ های خطی یا مکانیکی است. از آنجایی که پمپ بنزین وظیفه سوخت رسانی را به عهده دارد، مشکلات آن می تواند منجر به مشکلات عمده در عملکرد خودرو شما شود.

کثیفی پمپ بنزین ممکن است باعث خرابی این وسیله مهم شود و مشکلاتی از جمله ریپ زدن ماشین، کاهش شتاب خودرو در سرعت های بالا ، خاموش شدن خودرو حین حرکت و سوختن سوپاپ موتور شود. بنابراین توصیه می شود به علائم کثیفی این وسیله دقت کنید.

دلایل کثیفی و گرفتگی پمپ بنزین

پیش از بررسی علائم کثیفی پمپ بنزین خودرو  بهتر است که با دلایل خراب شدن پمپ بنزین ماشین آشنا شوید. چرا که بررسی این علل می تواند به شما در نگهداری درست پمپ بنزین خودرو کمک کند. مهم ترین دلایل گرفتگی یا کثیفی پمپ بنزین در خودرو عبارتند از:

  • نوع بنزین مصرفی و خلوص آن
  • رانندگی طولانی در شرایط آلوده
  • فیلتر بنزین مهم است و باید به موقع تعویض گردد.
بیشتر بخوانید  نکات مهم برای خرید لوازم یدکی اصلی خودروهای خارجی

نشانه کثیفی پمپ بنزین ماشین

ممکن است پس از گرفتگی پمپ بنزین سراتو مشکلاتی برای خودرو شما رخ  دهد اما با شناخت بهتر آنها می توان این قبیل از مشکلات را رفع کرد؛ به برخی از علائم کثیفی پمپ در زیر می پردازیم:

  • تغییر صدای پمپ بنزین: زمانی که پمپ دچار گرفتگی و کثیفی می شود، مسیر انتقال بنزین مسدود شده و زمانی که شما به ماشین استارت می زنید،صدای غیر طبیعی از پمپ به گوش شما می رسد. اما از آنجایی که معمولا رانندگان به صدای پمپ توجه نمی کنند، متوجه تغییر در آن نمی شوند،بنابراین به این صدا دقت کنید.
  • مشکل در روشن شدن خودرو: بد روشن شدن ماشین مخصوصا در حالت سرد ازعلائم کثیفی پمپ می باشد. برای مثال ممکن است، برای روشن کردن ماشین نیاز به استارت های پیاپی باشد. دراین صورت به کثیف بودن پمپ بنزین خود شک کنید.
  • گرفتگی انژکتور: در پی گرفتگی و کثیفی پمپ بنزین و فیلتر آن انواع جرم و آلودگی وارد انژکتور می شود. و به مرور انژکتور از کار می افتد.
  • کاهش راندمان خودرو: یکی دیگر از علائم، کم شدن کشش موتور و به کندی بالا رفتن دور موتور می باشد. به خصوص این مورد هنگام استفاده از کولر به خوبی قابل تشخیص می باشد.
  • خاموش شدن خودرو ویا روشن شدن چراغ چک نیز از دیگر علائم کثیفی پمپ می باشد.
نشانه کثیفی پمپ بنزین ماشین
نشانه کثیفی پمپ بنزین ماشین

تاثیر خرابی پمپ بنزین در خرابی فیلتر بنزین

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، فیلتر بنزین نیز در  علائم کثیفی پمپ بنزین خودرو نقش دارد. درصورت گرفتگی فیلتربنزین، پمپ بنزین بیش تر تحت فشار قرار می گیرد تاسوخت را پمپاژ کند و دراثر این افزایش فشار، بخشی از آلودگی وارد انژکتور و ریل سوخت می شود. بنابراین عوض کردن به موقع این فیلتر الزامی می باشد. حتما این سوال برای شما پیش آمده که لازم است که پس ازچه مدت زمانی این فیلتر تعویض گردد. باید گفت بهتر است بعد از هردوسال یکبار و یا 20 هزار کیلومتر تعویض گردد.

بیشتر بخوانید  چرا سراتو بخریم؟  ۵ دلیل برای خرید کیا سراتو

تعویض به موقع فیلتر بنزین برای عدم خرابی پمپ بنزین

در خصوص علائم کثیفی پمپ بنزین خودرو بهتر است در مورد تعویض فیلتر بنزین نیز توضیح دهیم. تعویض به موقع فیلتر بنزین سراتو مزایایی دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم:

  • جلوگیری از احتراق ناقص :یک فیلتر کثیف به احتراق ناقص ختم می شود.
  • افزایش طول عمر وسایل موتور:ناخالصی ها و آلودگی های سوختی سیستم های سوخت مدرن را دچار مشکل می کند و گرفتگی فیلتر بنزین سایشی به روی اجزای موتور باقی می گذارد.
  • افزایش راندمان :برای کمک به بهینه بودن عملکرد خودرو و موتور خود بهتراست، فیلتر را به موقع تعویض کنید.
  • کارکرد صحیح انژکتور و ریل سوخت:آلودگی این فیلتر سبب مسدود شدن انژکتور می گردد.
  • افزایش طول عمر پمپ بنزین : همانطور که گفته شد، فیلتر بنزین اپتیما کثیف به پمپ فشار وارد کرده و باعث طول عمر کمتر آن می گردد.
تعویض به موقع فیلتر بنزین برای عدم خرابی پمپ بنزین
تعویض به موقع فیلتر بنزین برای عدم خرابی پمپ بنزین

علائم خرابی پمپ بنزین

بهتر است علاوه بر علائم کثیفی پمپ بنزین خودرو، علائم خرابی پمپ بنزین را نیز بدانید تادرصورت رخ دادن، آگاهی لازم را داشته باشید.به برخی از آن ها در زیر اشاره می کنیم:

قطع شدن برق خودرو

اگر هنگامی که ماشین شما می خواهد شتاب بگیرد. برق خودروی شما قطع شود، ممکن است پمپ بنزین شما ازکار افتاده باشد.

کاهش توان خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ سوخت شما این است که حین رانندگی درسربالایی، یا بکسل کردن بار، خودرو قدرت خود را ازدست می دهد.بعضی فعالیت های خودرو سوخت بیشتری را نیاز دارد مثل بالارفتن از تپه و یا بکسل بار. زمانی که این وسیله خراب است ماشین نمی تواند با تقاضای افزایش سوخت سازگارباشد.

بیشتر بخوانید  دلیل پایین آمدن دور موتور ماشین

تکان شدید خودرو

ممکن است زمانی که باسرعت بالا درحال حرکت هستید متوجه تکان هایی در موتور شوید که این موضوع نشان دهند، خرابی پمپ شما می باشد.این موضوع به این دلیل است که هنگام شتاب گیری خودرو، خودرو به سوخت بیشتری نیازدارد و پمپ مجبوراست سوخت بیشتری را به موتور برساند.اگر خودرو شبیه به حالتی است که در زمان توقف است، پمپ خودرو خود را چک کنید.

فرسودگی قطعات

دراین شرایط سرعت فرسودگی قطعات یکسان نمی باشد، فشار در خطوط سوخت خودرو می تواند باعث بروز ناسازگاری شود، دراین شرایط راننده متوجه این موضوع می شود که خودرو لحظه ای شتاب می گیرد،حتی زمانی که پدال گاز را فشار نداده اید، دور موتور بالا می رود. این موضوع نیز از علائم خرابی پمپ بنزین است.

روشن نشدن خودرو

ممکن است در صورت خرابی پمپ، موتور شما به طور کامل از کار بیفتد و این مورد زمانی اتفاق می افتد که سوخت به موتور نرسد. بهتراست برای اطمینان ازسالم بودن پمپ سوخت خودرو خود، فشار سوخت را در خطوط رسانی بنزین به وسیله فشارسنج های مخصوص اندازه بگیرید، درصورت صفربودن فشار، پمپ خراب است.

هزینه تعمیر یا تعویض پمپ بنزین

پمپ بنزین نیز مانند هر وسیله ی دیگری، عمر مفید مشخصی دارد.گفته می شود بهتر است هر 120 هزار کلیومتر یکبار این وسیله مهم  را  تعویض نمایید. خودروها مختلف دارای پمپ بنزین ها  مختلف می باشد که همین موضوع  روی قیمت  آن تاثیر می گذارد. قبل از اقدام  به  تعویض  پمپ، فیلتر بنزین را چک نمایید. گر پمپ شما دچار مشکلات برقی شود.

برای تعمیر آن دستمزی حدود 150 تا 200 هزارتومان  لازم است. اما اگر نیاز به تعویض باشد بسته به نوع خودروی شما چیزی درحدود 200 هزارتومان باید دستمزد به تعمیرکار بپردازید.

کلام آخر علائم کثیفی پمپ بنزین خودرو

در این مطلب به بررسی علائم کثیفی پمپ بنزین خودرو پرداختیم. برای سلامت پمپ سوخت خود قبل از روشن شدن چراغ  بنزین ،  سوخت گیری  را انجام دهید و از مکمل های غیراستاندار استفاده  نکنید. پمپ بنزین  وسیله مهمی برای خودرو شما می باشد؛ امید است  با  دانستن ا طلاعات لازم  به  سلامت خودرو خود کمک کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 7 =