روغن موتور مناسب سراتو

روغن موتور مناسب سراتو

روغن موتور مناسب سراتو ، اگر صاحب یک خودروی سراتو باشید، حتما می دانید که روغن موتور جزء نیازهای ضروری اتومبیل شما است. خودروی سراتو هم مانند سایر اتومبیل ها برای اینکه بتواند بهترین بازده و عملکرد را داشته باشد، به یکسری ابزار و تجهیزات مصرفی نیاز دارد. یکی از مهم ترین مواد مصرفی کلیه خودروها، روغن موتور است. در ادامه می خواهیم بیشتر در مورد روغن موتور مناسب سراتو صحبت کنیم.

آشنایی با خودروی سراتو

سراتو یکی از محصولات شرکت خودروسازی کیا موتورز کره جنوبی است. این خودرو در سال 2003 تولید و روانه بازارهای جهانی گردید. تا امروز 4 نسل از سراتو وارد بازارهای جهانی شده است. نسل دوم این خودرو با نام کیا سراتو (TD) در سال 2008 تولید شد و به بازار ایران راه یافت. همزمان با ورود نسل 3 این خودرو به کشور، خودروسازی سایپا طی قراردادی با کیاموتورز، یک شراکت استراتژیک ایجاد کرد.

به این ترتیب توانست این نسل سراتو را به صورت مونتاژی در داخل ایران تولید کند. سایپا برای اینکه بتواند خودروهای خود را با قیمت کمتر به فروش برساند، برخی از امکانات و آپشن های رفاهی سراتو را حذف کرد. با این حال، استقبال خوبی از سراتو شد. بعدها شرکت خودروسازی سایپا، مدل های آپشنال سراتو را همراه با تجهیزاتی مانند کروز کنترل، سانروف، سنسور و دوربین عقب، سوئیچ هوشمند و … راهی بازار کرد. با اجرای تحریم ها علیه ایران، این همکاری به پایان رسید. در حال حاضر نیز قطعات مصرفی این خودرو نظیر لنت ترمز جلو سراتو، دیسک چرخ، کمک فنر و…. از برندهای جنیون پارت و موبیس در کشور به فروش می رسند.

اهمیت استفاده از روغن مناسب در خودروی سراتو

روغن موتور مناسب سراتو باعث می شود تا قطعات و اجزای موتور به راحتی و به صورت روان کار کنند. این مایع لغزنده، اصطکاک و سایش بین قطعات موتور خودروی شما را از بین می برد. در این حالت، شما شاهد بهترین عملکرد و بازدهی خودروی خود خواهید بود. شما به عنوان صاحب خودرو نباید در استفاده از یک روغن موتور مناسب غفلت کنید. چرا که پشت گوش انداختن این موضوع می تواند خسارت های زیادی به موتور خودرو وارد می کند. موتور خودرو به عنوان قلب تپنده ی آن محسوب می شود. اگر مشکلی در عملکرد آن رخ دهد، اتومبیل شما نمی تواند کار کند. روغن موتور، مایعی است که موجب روانکاری قطعات موتور می شود و از استهلاک بالا، اصطکاک، سایش و پوسیدگی آن ها جلوگیری می کند. اگر از روغن مناسبی استفاده نشود یا اینکه تعویض روغن موتور به موقع صورت نگیرد، مشکلات زیادی به وجود می آید که برای رفع آنها باید هزینه ی زیادی صرف کنید. در این صورت باید قطعات اصلی آسیب دیده را با لوازم یدکی سراتو جایگزین نمایید.

بیشتر بخوانید  در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه کنیم؟

بیشتر بخوانید: انواع ماشین های کیا موتورز  و بررسی مزایا و معایب

روغن موتور خودرو چه وظایفی دارد؟

روغن موتور با حرکت در بین قطعات موتور باعث می شود تا آنها راحت تر و روان تر کار کنند. یعنی اصلی ترین وظیفه ی روغن موتور، روانکاری قطعات موتور می باشد. علاوه بر این، می تواند گرمای موجود در بین قطعات را جذب کند و به این ترتیب، باعث خنک کاری قطعات گردد. حتما می دانید که اگر روغن موتور وجود نداشته باشد، تماس قطعات مختلف موتور، اصطکاک ایجاد می کند و به این ترتیب قطعات کم کم فرسوده می شوند. روغن موتور مانع از ایجاد اصطکاک بین قطعات می گردد. با این کار موجب افزایش عمر آنها می شود. علاوه بر این مواردی که گفتیم، روغن موتور نقش مهمی در شستشوی قطعات موتوری ایفا می کند. تا اینجا به اهمیت روغن موتور در خودروی سراتوی خود پی بردید.

انواع روغن موتور خودرو

به طور کلی روغن موتور خودرو را به صورت زیر دسته بندی می کنند.

1- روغن موتور معدنی (Mineral)

این روغن موتور از نفت خام به دست می آید و به عنوان نوع اولیه و قدیمی روغن موتور شناخته می شود. ساختار ساده ی این نوع روغن موتور باعث شده است تا قیمت آن نسبت به روغن موتور صنعتی ارزان تر باشد. روغن موتور معدنی فاقد هر گونه مواد افزودنی است. به همین علت باید زودتر از روغن موتور صنعتی تعویض گردد. بیشتر خودروهای قدیمی از این نوع روغن موتور استفاده می کنند.

2- روغن موتور صنعتی

این نوع روغن موتور را با استفاده از ترکیبات شیمیایی تولید می کنند. در بسیاری از آزمایشگاه ها بر روی این روغن موتور تغییراتی ایجاد می کنند تا اینکه قابلیت روانکاری آن را به حداکثر و میزان ناخالصی آن را به حداقل برسانند. این نوع روغن موتور در خودروهای جدید و پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد.
– روغن موتور صنعتی سنتتیک (Synthetic)
– روغن موتور صنعتی نیمه سنتتیک (Semi-Synthetic)

بیشتر بخوانید  معنی اعداد روی روغن موتور

تفاوت روغن موتور معدنی با روغن موتور صنعتی

تفاوت این دو نوع روغن موتور مانند تفاوت بنزین معمولی و سوپر است. اگر شما در خودروی خود که با استفاده از بنزین معمولی کار می کند، بنزین سوپر بریزید مشکلی برای آن ایجاد نمی شود. این امر در مورد روغن موتور هم صادق است. یعنی شما می توانید در خودرویی که به روغن موتور معدنی نیاز دارد از روغن موتور صنعتی استفاده کنید. اما عکس این قضیه در مورد بنزین و روغن موتور صادق نیست. یعنی نمی توانید در خودرویی که با استفاده از بنزین سوپر کار می کند از بنزین معمولی استفاده کنید یا اینکه برای خودرویی که به روغن موتور صنعتی نیاز دارد از روغن موتور معدنی استفاده نمایید. در صورت انجام چنین کاری باید منتظر یک فاجعه باشید!!

بیشتر بخوانید: زمان تعویض شمع سراتو سایپا 

نکات مهم در انتخاب روغن موتور مناسب

در هنگام انتخاب روغن موتور مناسب سراتو باید به شاخص های گرانروی (SAE) و API روغن موتور توجه نمایید. شاخص گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور که نشان دهنده غلظت آن است به دو صورت یک درجه ای و چهار فصل ارائه می شود. یعنی روغن موتورهایی که گرانروی آن ها یک درجه ای است فقط برای یک نوع شرایط آب و هوایی مناسب هستند و از آنها تنها در آب و هوای گرم و یا سرد می توانید استفاده کنید. اما روغن موتورهایی که ویسکوزیته آنها Multi grade یا 4 فصل باشد را می توانید در همه فصول استفاده کنید.
شاخص بعدی API است که به کیفیت روغن موتور مربوط می شود. استانداردهای API خودروهای مختلف شامل SN ، SM، SL ، SJ ،SH ، SG ، SF ، SE ، SD ، SA ، SB می شوند. در هنگام انتخاب روغن موتور مناسب به نوع روغن و حجم موردنیاز آن هم باید توجه نمایید.

روغن موتور مناسب سراتو

روغن موتور مناسب سراتو سایپایی

با توجه به نکات موجود در دفترچه راهنمای سراتو (2000-1600)، روغن موتور مناسب برای مناطقی با محدوده ی دمایی 8- تا 50+ از نوع SAE 20W-50 با سطح کیفیت SN می باشد. در مورد مناطق معتدل با محدوده ی دمایی 200- تا 40+ ، روغن موتور 15W-40 SN و 10W -30 مناسب هستند. در مورد مناطق کوهستانی و سرد با سرمای بیش از 255 درجه می توان از روغن موتور W-40 و
55W-30 SN استفاده کرد.
دقت داشته باشید که روغن موتوری که در دفترچه راهنمای خودروی سراتو ثبت شده است SM می باشد. با این حال می توان با استفاده از روغن موتور کیفیت SN ، عملکرد خودرو را بهبود بخشید و روانکاری قطعات موتور را افزایش داد.

بیشتر بخوانید  آیا خرید لوازم یدکی سراتو استوک خوبه؟

بیشتر بخوانید: خرید فیلتر بنزین سراتو 

حجم مناسب روغن موتور سراتو سایپایی

حجم مناسب روغن موتور سراتو سایپایی بدون تعویض فیلتر 4-3.3 لیتر می باشد. توصیه می شود در هنگام تعویض روغن موتور سراتو، حتما فیلتر روغن و فیلتر هوا را هم تعویض نمایید. این کار باعث می شود تا طول عمر قطعات افزایش یابد.

دلایل تعویض روغن موتور سراتو

هنگامی که موتور خودروی خود را روشن می کنید، روغن موتور شروع به گردش در بین قطعات می کند. حرکت روغن باعث کاهش کیفیت آن می گردد. هر چقدر بیشتر این روند ادامه پیدا کند، ناخالصی های بیشتری جذب روغن موتور می شوند و روان کاری آن از بین می رود. اگر روغن موتور خودرو را به موقع تعویض نکنید، قطعات موتوری آسیب می بینند و هزینه های زیادی به شما تحمیل می گردد.
به این نکته توجه داشته باشید که روغن موتور به مرور زمان تغییر رنگ می دهد و سیاه می شود. این تغییر رنگ به علت خرابی یا کیفیت پایین روغن نیست. بلکه نشان از خاصیت پاک کنندگی روغن موتور دارد. بنابراین اگر بعد از مدتی که خودرو کار کرد، تغییر رنگی در روغن موتور ایجاد نشود باید در سریع ترین زمان ممکن آن را تعویض کنید. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است ناخالصی ها بر روی قطعات متحرک موتور خودرو رسوب کنند.

زمان تعویض روغن موتور خودرو

به طور کلی روغن موتور خودرو را باید هر 7-5 هزار کیلومتر تعویض نمود. با این حال، عوامل مختلفی مانند نوع رانندگی، درجا کار کردن خودرو، شرایط جاده، دمای موتور، نوع سوخت رسانی، کیفیت روغن موتور و سوخت، عملکرد صحیح فیلتر هوا و روغن، سرعت خودرو و دمای محیط بر روی زمان تعویض روغن موتور تاثیر می گذارند.

سخن پایانی

روغن موتور سراتو تاثیر بسزایی در بازدهی و عملکرد خودرو ایفا می کند. البته برای هر نوع خودرو باید از روغن موتور مناسب آن استفاده کرد. به یاد داشته باشید که عدم توجه به روغن موتور و تعویض نکردن آن باعث آسیب دیدن قطعات متحرک موتور خودرو می شود و هزینه های سنگینی به بار می آورد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است روغن موتور مناسبی برای خودروی خود انتخاب کنید و به موقع آن را تعویض نمایید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 5 =