جلوبندی خودرو شامل چه اجزایی می شود؟

جلو بندی خودرو شامل چه قسمت هایی می شود؟

می خواهید بدانید جلوبندی خودرو شامل چه اجزایی می شود؟ یا این که قصد دارید با وظایف بخش های مختلف این سیستم بیش تر آشنا شوید؟ خودرو در حالت کلی از قسمت های متفاوتی تشکیل شده است که یکی از مهم ترین بخش ها، جلو بندی می باشد. این قسمت شامل بخش های جلویی و زیرین خودرو می شود که با سیستم تعلیق آن ارتباط تنگاتنگی دارد. این سیستم شامل فرمان و میل فرمان شده و کنترل و هدایت خودرو را بر عهده دارد.

جلوبندی خودرو شامل چه قسمت هایی می شود؟

در پاسخ به سوال لوازم یدکی سراتو جلوبندی شامل چه اجزایی می شود؟ باید بگوییم که این سیستم شامل قسمت های مختلفی می شود که هر بخش در کنار سایر قسمت ها کار کرده و هدف کلی سیستم را تامین می کند. این سیستم با زیر بندی خودرو تفاوت داشته و کارکرد متفاوت تری از خود به نمایش می گذارد. در این بخش از اجزاء بسیار مهم و حیاتی استفاده شده و باعث حفظ تعادل خودرو در حالت حرکت و یا در حال سکون می شود. در صورت سالم بودن این بخش و عملکرد مناسب اجزای آن، آسایش و راحتی بیش تری به سرنشینان داده می شود و امنیت آن ها تامین می شود.

بیشتر بخوانید  شایع ترین ایرادات خودروها

این سیستم حرکت در ناهمواری ها، چاله ها، پیچ جاده ها و … را تسهیل کرده و تکان ها و لرزش های ناشی از حرکت خودرو در سطح جاده را خنثی می کند. این قطعات باید تا جای ممکن بسیار محکم و مقاوم باشند تا بتوانند ضربه های وارده ناشی از حرکت خودرو را به خوبی دریافت کنند. این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • چرخ ها و اجزای آن
  • سگ دست
  • فنر و کمک فنر ها
  • سیبک
  • میل تعادل
  • طبق ها
  • شغال دست
  • رام
  • بلبرینگ
  • فرمان و میل فرمان
  • سیستم تعلیق
جلوبندی خودرو شامل چه قسمت هایی می شود؟
جلو بندی خودرو شامل چه قسمت هایی می شود؟

وظایف اجزاء مختلف سیستم جلوبندی خودرو

حال که متوجه شدید سیستم جلو بندی خودرو شامل چه اجزایی می شود؟ خوب است بدانید که هر یک از این اجزاء دارای وظایف خاصی بوده و عملکرد منحصرفردی از خود نشان می دهند.

فنر و کمک فنر ها

وزن اتاقک خودرو توسط این بخش که حالت ارتجاعی دارد، تحمل می شود. این قسمت انعطاف پذیری بالایی داشته و از شدت ضربات به اتاق خودرو در ناهمواری ها جلوگیری می کند. این بخش شامل انواع مختلفی بوده که با نام های فنر تخت، فنر لول و فنر های پیچی معرفی می شوند. متداول ترین نمونه از این نوع فنر ها، فنر لول می باشد. این محصولات دارای نوساناتی هستند که این ارتعاش ها با استفاده از کمک فنر ها گرفته می شود. مهم ترین نمونه از انواع کمک فنر ها عبارتند از:

  • کمک فنر تلسکوپی
  • هیدرولیکی
  • کمک فنر تلسکوپی
  • کمک فنر بادی یا گازی
  • کمک فنر هیدرواستاتیکی
  • کمک جلو سراتو سایپایی
بیشتر بخوانید  علت زنگ زدن شمع خودرو

سیستم تعلیق در جلوبندی

این سیستم وظیفه دارد ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو بر روی ناهمواری  را خنثی کرده و اجازه نمی دهد این لرزش ها به اتاق و سرنشینان انتقال یابد. این بخش همچنین اصطکاک مناسبی بین چرخ ها و سطح جاده ایجاد می کند تا از منحرف شدن خودرو در حال حرکت جلوگیری شود.

سیستم تعلیق در جلوبندی
سیستم تعلیق در جلوبندی

سیبک ها

در پاسخ به سوال جلو بندی خودرو شامل چه اجزایی می شود؟ خوب است که با این بخش نیز بیش تر آشنا شویم. این قطعه در حقیقت یک محصول کروی شکل است که چرخ های اتومبیل را به سیستم تعلیق متصل کرده و باعث چرخیدن آن ها می شود. با چرخش فرمان این بخش نیز به همان سمت حرکت می کند و ارتعاشات ناشی از ناهمواری های جاده را تا حدود زیادی کاهش می دهد. این قطعه بخش زیادی از وزن خودرو را تحمل کرده و از اصطکاک میان قطعات در سیستم جلو بندی جلوگیری می کند.

اکسل در جلوبندی

این بخش از سیستم لوازم جلوبندی سراتو در حقیقت محور مرکزی چرخ نامیده می شود. این قسمت به کمک یاتاقان ثابت نگه داشته شده تا چرخ بتواند به راحتی به دور آن بچرخد.

سگ دست در جلوبندی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزاء موجود در این سیستم، سگ دست نام دارد. در پاسخ به سوال جلو بندی خودرو شامل چه اجزایی می شود؟ باید بگوییم که این قطعه یکی از بخش های بسیار مهم این سیستم می باشد. این قطعه که لولا مانند است، نه تنها وظیفه نگهداری چرخ ها را بر عهده دارد بلکه وظیفه چرخش آن ها بر روی محور فرمان نیز بر عهده اوست. از آن جایی که اجزای مختلف سیستم تعلیق، چرخ ها و اجزای جلو بندی بر روی این قطعه سوار می شوند، می توان گفت که این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید  روش های صداگیری خودرو

شغال دست در جلوبندی

این قطعه یکی دیگر از بخش های مهم خودرو است که سیبک فرمان خودرو، میل فرمان و میل کمک به آن وصل می شود.

میل تعادل

از این قطعه برای افزایش تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن خودرو در پیچ ها استفاده می شود. این قطعه نیرو را بین چرخ ها تقسیم می کند و از خارج شدن خودرو از جاده به خصوص در پیچ ها جلوگیری می کند.

طبق ها

بوش طبق سراتو از سیستم جاو بندی خودرو بازویی شکل بوده و اتصال شاسی خودرو به سیستم تعلیق را بر عهده دارد.

رام

قطعات جلوبندی از طریق این قطعه فلزی به اتاق خودرو متصل می شود.

کلام آخر اجزای جلوبندی خودرو

در پاسخ به سوال جلو بندی خودرو شامل چه اجزایی می شود؟ گفتیم که این سیستم شامل قسمت ها و بخش های مختلفی می شود. هر یک از این اجزاء عملکرد خاصی داشته و وظیفه ویژه ای در خودرو بر عهده دارند. در حالت کلی این سیستم وظیفه دارد وزن خود را تحمل کرده و لرزش و ارتعاشات خودرو در حال حرکت را کاهش دهد.

سوالات متداول برای جلوبندی خودرو شامل چه اجزایی میشود؟

  1. خراب بودن اجزا موجود در سیستم جلو بندی چه نشانه هایی دارد؟

در صورت خراب بودن این اجزاء صدای نامتعارفی از قسمت جلوبندی شنیده شده و لرزش زیادی در اتاق خودرو حس می شود.

2. فنر تخت مورد استفاده در سیستم جلو بندی خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

این قطعه که در اندازه های مختلفی تولید می شوند، انعطاف پذیری بالایی داشته و از جنس شمش فلزی می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 15 =