معنی اعداد روی روغن موتور

معنی اعداد روی روغن موتور

روغن موتور یکی از موارد حیاتی در عملکرد خودروهاست. اگر مشکلی در کارایی آن پیش بیاید، کارایی ماشین ممکن است به خطر بیفتد. انتخاب روغن مناسب برای خودرو و اطمینان از کیفیت آن بسیار ضروری است. اما بدون داشتن اطلاعات کافی، انتخاب بهترین روغن موتور برای خودرو، کار چندان آسانی به نظر نمی‌رسد. درک معنی اعداد روی روغن موتور می‌تواند کمک کننده باشد تا این انتخاب آسان­تر شود.

ویسکوزیته و معنی اعداد روی روغن موتور

روغن‌های موتور عمدتاً به صورت “Multigrades” در بازار موجود هستند. این به این معناست که ویسکوزیته روغن در دو دمای مختلف مشخص شده است. ویسکوزیته به توانایی روغن در جریان داده شدن و میزان غلظت را نشان می‌دهد. هر روغن با دو عدد برای دو دمای مختلف ویسکوزیته خود را نشان می‌دهد. یکی برای دمای تابستان و دیگری برای دمای زمستان. این اعداد حداکثر ویسکوزیته روغن در دو فصل مختلف را نشان می‌دهند.

به عنوان مثال، بر روی روغن موتور کاسترول مگناتک 10w40، عدد 10 کنار حرف W به معنای وانتر (Winter یعنی زمستان)، نشان دهنده ویسکوزیته در دمای پایین است. اعداد کمتر نشان دهنده عملکرد بهتر روغن در دماهای سردتر هستند. به عنوان مثال 5w بهتر از 10w عمل می‌کند. عدد 40 نیز در این روغن به معنای ویسکوزیته روغن در دمای 100 درجه سانتیگراد است. این عدد محدوده خاصی از ویسکوزیته را نشان می‌دهد که روغن باید آن عرضه کند. به طور خلاصه، اعداد روی روغن موتور نشان دهنده ویسکوزیته روغن در دماهای مختلف هستند و انتخاب مناسب بر اساس شرایط دمایی محیط و خودرو بسیار اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید  5 روش برای تشخیص لوازم یدکی اصل و تقلبی
ویسکوزیته و معنی اعداد روی روغن موتور
ویسکوزیته و معنی اعداد روی روغن موتور

بیشتر بخوانید: خرید فیلتر بنزین سراتو 

توصیه‌هایی جهت انتخاب روغن موتور خودرو

پس از بررسی معنی اعداد روی روغن موتور، برای اطمینان از کیفیت روغن موتور خودرو، باید به مشخصات فنی آن توجه کنید. این مشخصات نشان‌دهنده عملکرد روغن، آزمون‌های انجام شده، و جدید بودن فرمول آن است. در هر بطری روغن موتور، باید به دو مشخصه اصلی توجه کنید:

API (موسسه صنایع نفت آمریکا) و ACEA (انجمن سازندگان اتومبیل اروپا). این دو مشخصه باید در هر روغن موجود باشند و معنای آنها برای شما مهم است. مشخصات API به صورت متفاوت در نظر گرفته می‌شوند. این استاندارد با حرف SG شروع شده و تا SN ادامه دارد. هر حرف از این نشان‌دهنده خصوصیت‌های خاصی از روغن است. به عنوان مثال:

  • SG: معرفی شده در سال 1989 با مواد پخش کننده برای مبارزه با لجن سیاه.
  •  SH: معرفی شده در سال 1993 با تست‌های موتور مشابه با SG، اما با کنترل کف و فرار.
  •  SJ: معرفی شده در سال 1996 با تست‌های موتور مشابه با SG/SH، اما با تغییرات در محدودیت فسفر و فرار
  •  SL: معرفی شده در سال 2001 با تست‌های موتور جدید مطابق با استانداردهای آلایندگی فعلی.

بنابراین، علاوه بر معنی اعداد روی روغن موتور با توجه به مشخصات API و ACEA، شما می‌توانید روغن مناسب برای خودرویتان را انتخاب کنید که با آخرین استانداردها و بهترین کیفیت ممکن سازگاری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: خرید کمک جلو سراتو اصل 

معیارهای انتخاب روغن موتور بر اساس استاندارد API

حال که در مورد معنی اعداد روی روغن موتو توضیح دادیم، بهتر است در مورد استانداردهای آن ها نیز توضیحاتی را بیان کنیم. این استاندارد در ایران برای اندازه گیری کیفیت روغن ها استفاده می‌شود. این استاندارد با حرف SG شروع شده و تا حرف SN که تا به امروز استفاده می‌شود ادامه پیدا کرده است. هر حرف در این استاندارد دارای معنی خاصی است، به عنوان مثال حرف S به موتورهای بنزینی و حرف C به موتورهای دیزل اشاره دارد.

بیشتر بخوانید  تشخیص ساییدگی لاستیک خودرو

اگر به متن زیر نگاهی بیندازیم، می‌توانیم تغییرات و بهبودهایی که در مشخصات روغن ها از سال 1989 تا به امروز اتفاق افتاده را مشاهده کنیم:

  • SG: معرفی شده در سال 1989، دارای مواد پخش کننده بسیار فعال تری برای مبارزه با لجن سیاه است.
  • SH: معرفی شده در سال 1993، دارای تست‌های موتور مشابه با SG است اما با حد فسفر 0.12٪ و کنترل بهتری برای کف، فرار و پایداری برشی.
  • SJ: معرفی شده در سال 1996، دارای تست‌های موتوری مشابه با SG/SH است اما با حد فسفر 0.10٪ و تغییرات در محدودیت‌های فرار.
  • SL: معرفی شده در سال 2001، با تمام تست‌های موتور جدید که بازتاب طراحی‌های مدرن موتورها و استانداردهای آلایندگی فعلی هستند.
  • SM: معرفی شده در نوامبر 2004، با بهبود مقاومت در برابر اکسیداسیون، حفاظت از رسوبات و سایش، عملکرد بهتر در دمای پایین و عمر بیشتر نسبت به دسته‌های قبلی.
  • SN: جدیدترین و با کیفیت‌ترین روغن موجود در بازار جهانی که تقریبا در تمام خودروهای امروزی استفاده می‌شود.
معیارهای انتخاب روغن موتور بر اساس استاندارد API
معیارهای انتخاب روغن موتور بر اساس استاندارد API

بیشتر بخوانید: نشانه خرابی دیسک چرخ جلو سراتو 

سخن پایانی معنی اعداد روی روغن موتور

انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به تأثیری که روغن بر عملکرد و عمر موتور دارد، توصیه ما این است که به مشخصات فنی و استانداردهای API و ACEA توجه کنید تا روغنی با کیفیت و سازگار با خودروی خود انتخاب نمایید. با درک معنی اعداد روی روغن موتور و انتخاب بهترین محصول، می‌توانید عملکرد خودرو خود را بهینه نموده و خطرات ناشی از استفاده از روغن بی­کیفیت را کاهش بدهید.  به‌یاد داشته باشید که انتخاب از بین روغن‌های Multigrade با ویسکوزیته مناسب بر اساس شرایط دمایی، نقطه حداکثر ویسکوزیته و استانداردهای به‌روز، امری حیاتی برای حفظ عملکرد بهینه خودرو شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لوازم یدکی سراتو می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  بهترین روغن موتور سراتو

سوالات متداول معنی اعداد روی روغن موتور

  1. به لحاظ گرانروی چه روغنی ایده‌آل است؟

روغن ایده‌آل به معنای روغنی است که در پاسخ به تغییرات دما، گرانروی آن تغییر نمی‌کند. این گونه روغن در واقعیت وجود ندارد، اما با پیشرفت تکنولوژی امروزی، سعی شده است که روغن‌ها به لحاظ گرانروی و ویسکوزیته به حد ایده‌آل نزدیک شوند. این امر با ساخت روغن‌های مولتی‌گرید (چند درجه‌ای) به خوبی مدیریت شده است تا تغییرات ویسکوزیته روغن در پاسخ به تغییرات دما کنترل شود.

  1. چه معیارهایی برای انتخاب روغن موتور خودرو وجود دارد؟

غالباً، روغن ایده‌آل روغنی است که گرانروی آن در پاسخ به تغییرات دما تغییر نکند. این نوع روغن در واقعیت وجود ندارد، اما با استفاده از تکنولوژی امروزی، سعی شده است تا روغن‌ها از نظر گرانروی (ویسکوزیته) به سمت روغن ایده‌آل نزدیک شوند. به عبارت دیگر، با تولید روغن‌های مولتی‌گرید (چند درجه‌ای)، تغییرات گرانروی روغن در پاسخ به تغییرات دما به حداقل رسانده شده است.

  1. چگونه تاریخ انقضاء روغن موتور تعیین می‌شود؟

اگرچه تاریخ انقضاء خاصی برای روغن‌های موتور مینرال (نفتی) تعیین نشده است، اما به دلیل احتمال تخریب عناصر در روغن توصیه می‌شود که حداکثر سه الی چهار سال پس از تولید مصرف گردد. حتی اگر خودرو زیاد استفاده نشود، در صورت ریخته شدن روغن در موتور، پیشنهاد می‌شود بدون در نظر گرفتن کیلومتر کارکرد، حداکثر هر یک سال روغن موتور تعویض شود. البته، هر چه حرکت خودرو بیشتر باشد، عمر روغن موتور نیز کمتر خواهد شد.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 1 =