چرا ماشینم دود سفید میکنه؟

چرا ماشینم دود سفید میکنه؟

گاهی اوقات افراد متوجه می شوند که رنگ دود خارج شده از اگزوز خودرو نسبت به همیشه تغییر کرده است. در این شرایط از خود می پرسند چرا ماشینم دود سفید میکنه؟ در حالت کلی این مشکل زمانی بروز می کند که مایع خنک کننده وارد محفظه های احتراق خودروی شما می شود. این مشکل هرگز نشانه خوبی برای خودرو نیست و معمولا در اثر ترک خوردگی و یا نشتی واشر سرسیلندر بروز می کند.

5 دلیل دود سفید ماشین

در پاسخ به سوال چرا ماشینم دود سفید میکنه؟ باید گفت که این مشکل در اثر عوامل مختلفی بروز می کند. مهم ترین عامل بروز این مشکل در خودرو، ترک خوردن واش سرسیلندر است که در نتیجه آن، مایع خنک کننده وارد محفظه احتراق خودرو می شود. علاوه بر این عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند در بروز این مشکل موثر باشند. مهم ترین نمونه از این دلایل عبارتند از:

  1. واشر سرسیلندر معیوب

وجود ترک خوردگی در بلوک و یا سرسیلندر موتور و یا شکستگی در مهر و موم واشر سرسیلندر مهم ترین مواردی هستند که در سیستم خنک کننده روزنه ایجاد می کنند. این روزنه می تواند خنک کننده را در معرض فشار و دمای بالای احتراق قرار دهد.

البته که احتمال ترک خوردن بلوک های موتور این ماشین ها بسیار کم است و در اکثر موارد خرابی واشر سرسیلندر سبب بروز این مشکل می شود. بنابراین ابتدا باید این واشر را تعویض کرده و شکاف های موجود را با مواد نگهدارنده ی مخصوصی پر کنید.

  1. فوم در روغن موتور
بیشتر بخوانید  چگونه فیلتر بنزین را تمیز کنیم؟

گاهی اوقات این مشکل در اثر وجود فوم در روغن موتور بروز می کند. برای آن که متوجه شوید که چنین اتفاقی افتاده است یا خیر، باید نشانگر مربوطه را مورد بررسی قرار دهید و روغن چسبیده به میله را چک کنید. اگر حباب های کف مانندی در روغن چسبیده به این میله مشاده شود، این مشکل بروز کرده است.

  1. فوم در مایع خنک کننده

در پایخ به سوال چرا ماشینم دود سفید میکنه؟ می توان گفت که این مشکل در اثر دلایل مختلفی بروز می کند. یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل، وجود فوم در مایع خنک کننده است. اگر این مشکل رخ داده باشد شما با برداشتن درپوش رادیاتور متوجه می شوید فوم روغنی در اطراف درپوش وجود دارد. همچنین با برداشتن درب رادیاتور متوجه بوی احتراقی می شوید که این امر نشان دهنده سالم نبودن مایع خنک کننده می باشد.

  1. ترک خوردن بلوک خودرو

این اتفاق بدترین حالت ممکنی است که ممکن است رخ دهد. برای تشخیص بروز این مشکل باید موتور خودرو را مورد بررسی قرار دهید. این مشکل بسیار خطرناک بوده و رفع آن پر هزینه است.

⇐ برای خرید فیلتر بنزین سراتو کلیک کنید.

دلیل دود سفید اگزوز ماشین

علاوه بر همه مواردی که گفتیم، دلایل دیگری نیز وجود دارد که می توان به عنوان پاسخ سوال چرا ماشینم دود سفید میکنه؟ معرفی کرد. این مشکل در حالت کلی در اثر آب سوزی و یا روغن سوزی موتور بروز می کند.

دلیل دود سفید اگزوز ماشین
دلیل دود سفید اگزوز ماشین

دلیل دود سفید اگزوز ماشین در اثر آب سوزی

گاهی اوقات در سرمای زمستان شما متوجه می شوید که دود اگزوز تغییر رنگ داده است. این اتفاق جای نگرانی ندارد و معمولا در چند دقیقه اول بعد از روشن شدن خودرو این مشکل رخ می دهد و سپس دود به رنگ طبیعی خود بر می گردد. دومین دلیل آب سوزی موتور اما اتفاقی است که خطرناک بوده و باید حتما برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

بیشتر بخوانید  بررسی کیا سراتو yd

ورود مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق در حقیقت همین عامل خطرناک می باشد. این مشکل در حالت کلی در اثر خراب شدن واشر سر سیلندر، تاب برداشتن سرسیلندر و همچنین سوراخ شدن بلوکه سیلندر رخ می دهد. در بروز این مشکل، هر چه دمای موتور بیش تر شود، روند تبخیر مایع خنک کننده تشدید می شود. در نهایت نیز دود غلیظ و سفید رنگی از اگزوز خارج می شود.

دلیل دود سفید اگزوز ماشین در اثر روغن سوزی

در پاسخ به سوال چرا ماشینم دود سفید میکنه؟ می توانیم عامل مهم دیگری را معرفی کنیم. این مشکل در اثر سوختن روغن گیربکس بروز می کند. زمانی که متوجه خروج دود سفید از خودرو خود شدید، بهتر است به بوی آن نیز توجه کنید.

اگر بوی سوختگی واضحی به مشام شما برسد، علت سوختن روغن گیربکس است. در شرایطی که متوجه هیچ بویی نشوید، این مشکل در اثر آب سوزی موتور اتفاق افتاده است. اگر قطعا به این نتیجه رسیدید که این مشکل در اثر روغن سوزی موتور بروز کرده است باید سوپاپ وکیوم گیربکس به سمت موتور را تعویض کنید.

⇐ برای خرید لنت ترمز جلو سراتو کلیک کنید.

جلوگیری از خروج دود سفید از خودرو

حال که به طور کامل به سوال چرا ماشینم دود سفید میکنه؟ پاسخ دادیم، خوب است با راهکار هایی برای جلوگیری از بروز این مشکل نیز آشنا شویم. شما برای آن که از خارج شدن دود سفید از خودرو خود جلوگیری کنید، اقدامات مختلفی می توانید انجام دهید که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • سطح مایع خنک کننده در خودرو خود را هر هفته و یا حداقل هر ماه یکبار بررسی کنید. اگر متوجه شدید که سطح این مایع دائما کاهش می یابد، قطعا مایع خنک کننده نشتی دارد.
  • برای جلوگیری از بروز این مشکل می توانید واشر منیفولد را مورد بررسی قرار دهید. هر گونه ترک، زنگ زدگی و یا آسیب در این بخش می تواند سبب بروز این مشکل شود.
  • انژکتور سوخت خود را هر ماه تمیز کنید. برای عملکرد روان و بهتر می توانید هر ۶ ماه یکبار آن را تغییر دهید.
  • اگر موتور خودروی شما دیزلی است، باید برای جلوگیری از بروز این مشکل باید پمپ بنزین خود را بعد از ۴۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید.
بیشتر بخوانید  بوش طبق چیست؟
جلوگیری از خروج دود سفید از خودرو
جلوگیری از خروج دود سفید از خودرو

کلام آخر چرا ماشینم دود سفید میکنه؟

ما در این مقاله به سوال چرا ماشینم دود سفید میکنه؟ پاسخ دادیم. این مشکل در اثر عوامل مختلفی بروز می کند که مهم ترین آن وارد شدن مایع خنک کننده در محفظه احتراق می باشد. در شرایطی که با چنین مشکلی مواجه شدید، بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید. برای آموزش های بیشتر در مورد سراتو، اپتیما و خرید لوازم یدکی سراتو می توانید به فروشگاه کیا 110 مراجعه کنید.

سوالات متداول برای چرا ماشینم دود سفید میکنه؟

  1. آیا پایین بودن عدد اکتان سوخت می تواند سبب دود سفید اگزوز خودرو شود؟

بله، در حالت کلی این عدد بین ۸۷ تا ۹۵ می باشد. اگر این مقدار کم تر از حد استاندارد باشد، دود سفید رنگی از اگزوز خارج می شود.

  1. آیا خراب بودن سیستم سوخت رسانی می تواند دود سفید رنگی از خودرو خارج کند؟

بله، گاهی اوقات در اثر خرابی انژکتور، سوخت بیش از حد مجاز وارد محفظه احتراق شده و در نتیجه این مشکل بروز می کند.

  1. آیا خراب بودن سنسور اکسیژن می تواند سبب خروج دود سفید از خودرو شود؟

بله، خراب بودن این قطعه می تواند چراغ چک خودرو را روشن کرده و سبب خروج دود سفید رنگ از خودرو شود.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شانزده =