8 علت داغ کردن موتور سراتو

علت داغ کردن موتور سراتو

همانطور که میدانید خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آن ها وظیفه خاصی را  بر عهده دارند. به جرات میتوان گفت موتور مهم ترین بخش هر وسیله نقلیه ای به شمار میرود و در واقع همه آن را به عنوان قلب خودرو می شناسند. موتور نیز مانند اجزاء دیگر خودرو ممکن است با مشکلاتی مواجه شود که داغ کردن یکی از رایج ترین آن ها است. در این مطلب قصد داریم به بررسی علت داغ کردن موتور سراتو بپردازیم. اگر مالک این خودرو هستید و با این مشکل مواجه شده اید این مطلب مخصوص شماست.

چرا موتور سراتو داغ میکند؟

داغ کردن موتور سراتو دلایل مختلفی دارد. در برخی اوقات خرابی هر یک لوازم یدکی سراتو باعث شده تا موتور سراتو داغ کند. رایج ترین علت داغ کردن موتور سراتو عبارتند از:

1.     پایین بودن سطح مایع خنک کننده

یکی از متداول ترین دلایلی که باعث گرم شدن موتور می شود پایین بودن سطح مایع خنک کننده است. عملکرد صحیح سیستم خنک کننده خودرو برای حفظ دمای موتور ضروری است. زمانی که این مایع خنک کننده در خودرو به گردش در می آید گرما را از موتور جذب کرده و آن را به سمت رادیاتور می فرستد. این پروسه تا زمانی که موتور در حال کار کردن است ادامه پیدا میکند. اگر مایع خنک کننده به اندازه کافی وجود نداشته باشد این فرایند به خوبی انجام نشده و موتور داغ می شود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با لوازم مصرفی سراتو

بیشتر بخوانید: تعمیر قفل صندوق عقب سراتو 

2.     وجود نشتی

چنانچه در خودرویتان به اندازه کافی مایع خنک کننده نبود ممکن است در بخشی از سیستم خنک کننده نشتی وجود داشته باشد. یکی از دلایل رایجی که باعث کاهش مایع خنک کننده می شود وجود نشتی است و می تواند منجر به داغ کردن موتور شود. اگر به طور مرتب مایع خنک کننده را به خودرویتان اضافه میکنید اما همچنان با این مشکل مواجه هستید باید آن را از لحاظ نشتی بررسی نمایید.

چرا موتور سراتو داغ میکند؟
چرا موتور سراتو داغ میکند؟

3.     روغن موتور کهنه علت داغ کردن موتور سراتو

استفاده از روغن موتور کهنه نیز می تواند علت داغ کردن موتور سراتو باشد. روغن موتور قطعات متحرک خودروی شما را روغن کاری میکند و مانع از ایجاد اصطکاک میان آن ها می شود. این مسئله کمک شایانی به جلوگیری از داغ کردن موتور میکند. چنانچه روغن موتور بیش از اندازه کهنه شود دیگر نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نهایت مشکلاتی از این قبیل به وجود می آیند.

4.     خراب شدن پمپ آب

داغ کردن موتور سراتو می تواند به دلیل خراب شدن پمپ آب نیز اتفاق بیفتد. پمپ آب یکی از مهم ترین قسمت های سیستم خنک کننده خودرو محسوب می شود. وظیفه این بخش گردش مایع خنک کننده در خودرو است. هر مشکلی در این قسمت ایجاد شود می تواند باعث داغ کردن موتور گردد. مشکلات متعددی ممکن است برای پمپ آب ایجاد شوند که از میان آن ها میتوان به آسیب دیدگی تیغه های پروانه و نشتی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه کنیم؟

5.     وجود مشکل در رادیاتور

مایع خنک کننده آلوده می تواند رسوب یا خوردگی هایی ایجاد کند. این مسئله منجر به مسدود شدن راه های داخلی رادیاتور می شود و در نهایت موتور خودرو را داغ میکند. گرد و غبارهای گیر کرده در رادیاتور مانع از عبور هوا از روی پره های خنک کننده می شوند و باعث به دام انداختن گرما خواهند شد. اگر درپوش رادیاتور معیوب باشد نمی تواند به خوبی فشار را نگه دارد در نتیجه موجب گرم شدن بیش از حد موتور می شود.

بیشتر بخوانید: زمان تعویض شمع سراتو سایپا

6.     خرابی فن خنک کننده رادیاتور

از دیگر علت های داغ کردن موتور سراتو خرابی فن خنک کننده رادیاتور است. در خودروهای جدید از یک یا چند فن خنک کننده الکتریکی در جهت فشار دادن هوا روی رادیاتور بهره می برند. اگر فن های خنک کننده خودرو به هر علتی دچار مشکل شوند باعث می شوند که موتور داغ کند. در این مواقع یک مکانیک باید خودروی شما را عیب یابی و تعمیر کند.

خرابی فن خنک کننده رادیاتور
خرابی فن خنک کننده رادیاتور

7.     عدم کارکرد صحیح ترموستات

کارکرد صحیح ترموستات می تواند نقش مهمی را در جلوگیری از داغ کردن موتور سراتو داشته باشد. اگر این قطعه مشکل داشته باشد نمی تواند دما را به درستی بخواند و این احتمال وجود دارد که مایع خنک کننده نتواند به خوبی در سیستم خنک کننده و موتور گردش پیدا کند. همان اندازه که وجود مایع خنک کننده برای موتور خودرو لازم است وجود ترموستات نیز اهمیت دارد. برای اینکه موتور سالم بماند باید ترموستات بتواند به طور دقیق دماها را ثبت کند.

بیشتر بخوانید  از کجا بفهمیم لنت ترمز تمام شده است؟

8.     نفوذ هوا به سیستم خنک کننده

از دیگر علت های داغ کردن موتور سراتو میتوان به نفوذ هوا به سیستم خنک کننده اشاره کرد. این موضوع باعث می شود که مسیر آب مسدود شود و مشکلات زیادی را برای موتور به وجود بیاورد. درست است که این سیستم به شکل کاملا بسته عمل میکند ولی با گذشت زمان ممکن است مقداری هوا وارد آن شده و در نهایت باعث انسداد مسیر جریان آب داخل رادیاتور به موتور شود.

نفوذ هوا به سیستم خنک کننده
نفوذ هوا به سیستم خنک کننده

بیشتر بخوانید: نشانه های خرابی فیلتر بنزین سراتو 

سخن آخر علت داغ کردن موتور سراتو

در این مطلب شما عزیزان را با علت های داغ کردن موتور سراتو آشنا کردیم. به دلیل اهمیت زیادی که موتور خودرو دارد باید این مسئله را جدی بگیرید. در قدم اول باید علت داغ کردن موتور مشخص شود تا بتوان راهکار مناسب را برای حل آن به کار برد. اگر به سلامت خودرویتان اهمیت می دهید باید حفظ سلامت موتور را الویت قرار دهید. اگر موتور به درستی کار کند خودروی شما نیز بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد.

سوالات متداول در مورد علت داغ کردن موتور سراتو

  1. آیا خرابی واشر سرسیلندر نیز می تواند در داغ کردن موتور سراتو نقش داشته باشد؟

بله، یکی از دلایلی که باعث داغ شدن موتور می شود خرابی واشر سرسیلندر است. در این مواقع باید در کوتاهترین زمان اقدام به تعویض این قطعه نمایید.

  1. آیا مسدود شدن و گرفتگی کاتالیست نیز در ایجاد این مشکل موثر است؟

مسدود بودن خروجی اگزوز از دیگر دلایلی است که می تواند باعث بروز این مشکل شود اما نسبت به بقیه موارد کمتر اتفاق می افتد. اگر بیش از حد از روغن موتور استفاده کنید دود سیاهی ایجاد می شود و در نهایت کاتالیزور مسدود می گردد.

  1. آیا تمیز کردن رادیاتور خودرو می تواند به کاهش دمای موتور کمک کند؟

رادیاتور یکی از بخش های خودرو است که باید آن را در فواصل زمانی مشخص تمیز کنید. این کار باعث می شود که سیستم خنک کننده وظیفه خود را بهتر انجام دهد و باعث کاهش دمای موتور شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =