سراتو چند لیتر روغن میگیرد؟

سراتو چند لیتر روغن میگیرد؟

خودرو سراتو چند لیتر روغن میگیرد؟

کمتر کسی است که نداند روغن موتور تا چه اندازه برای یک خودرو اهمیت دارد. سراتو نیز از این قائده مستثنی نیست. روغن موتور باعث می شود که خودروی شما عملکرد بهتری داشته باشد و در افزایش کارایی و طول عمر موتور نیز نقش مهمی را ایفا میکند. ممکن است از اهمیت این موضوع آگاه باشید اما اطلاعات جامعی در مورد اینکه سراتو چند لیتر روغن میگیرد؟ نداشته باشید. در ادامه به بررسی مسائل پیرامون روغن موتور این خودروی محبوب می پردازیم.

چرا وجود روغن موتور برای سراتو ضروری است؟

وجود روغن موتور در خودروی سراتو نیز مانند هر خودروی دیگری ضروری است.  پیش از آنکه بدانیم سراتو چند لیتر روغن میگیرد؟ بد نیست کمی با وظایف این سیال در خودرو آشنا شویم.

  • روانکاری و کاهش اصطکاک در موتور

مهم ترین وظیفه روغن موتور روانکاری و کاهش میزان اصطکاک قطعات است. این سیال در قسمت های مختلف موتور به حرکت در آمده و آن ها را روانکاری میکند. این روانسازی مانع از به وجود آمدن اصطکاک در بین قطعات و از بین رفتن آن ها می شود.

  • کاهش دمای موتور

کارکرد و احتراق داخلی موتور باعث کاهش دمای آن می شوند. روغن موتور حجم زیادی از گرمای ایجاد شده از احتراق موتور را به خود جذب میکند و در نهایت باعث می شود که دمای آن کاهش پیدا کند.

  • پاکسازی رسوبات موتور
بیشتر بخوانید  نشانه های خرابی فیلتر بنزین خودرو 

اگر از کارکرد موتور مدت طولانی گذشته باشد رسوبات ناشی از احتراق سوخت در آن تجمع پیدا می کنند. این رسوبات باید تمیز شوند عدم توجه به این موضوع باعث می شود که قطعات موتور دچار آسیب دیدگی شوند. روغن موتور قابلیت تمیز کردن این رسوبات را دارد و می تواند در این زمینه بسیار مفید واقع شود.

  • کاهش مصرف سوخت

چنانچه از روغن موتور با گرید مناسب برای خودروی سراتو استفاده شود این سیال راحت تر می تواند در موتور گردش پیدا کند. این موضوع باعث می شود فشاری که روی پیستون ها وجود دارد کاهش پبدا کند و در نهایت حرکت آن ها سریع تر و راحت تر شود. این مسئله می تواند نقش موثری در کاهش مصرف سوخت داشته باشد.

  • جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی قطعات

روغن موتور ترکیبات شیمیایی خاصی دارد. این موضوع باعث می شود که مانع از زنگ زدگی و خوردگی لوازم یدکی سراتو موتوری شود و با این کار باعث افزایش طول عمر آن ها خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چه زمانی فیلتر بنزین سراتو را عوض کنیم؟

حجم مناسب روغن موتور سراتو سایپا

در پاسخ به این پرسش که سراتو چند لیتر روغن میگیرد؟ باید بگوییم که مقدار مناسب روغن موتور سراتو سایپایی در صورت عدم تعویض فیلتر چیزی حدود 4-3.3 لیتر است.

عموما توصیه می شود که در زمان تعویض روغن موتور سراتو فیلتر روغن و هوا را نیز عوض کنید. این کار تاثیر زیادی در افزایش طول عمر قطعات خواهد داشت.

حجم مناسب روغن موتور سراتو سایپا
حجم مناسب روغن موتور سراتو سایپا

چرا باید روغن موتور سراتو را تعویض کنیم؟

بعد از دانستن اینکه سراتو چند لیتر روغن میگیرد؟ لازم است بدانیم که چرا تعویض روغن این خودرو بسیار مهم است. زمانی که اقدام به روشن کردن موتور خودرویتان میکنید، روغن موتور کار خود را آغاز کرده و شروع به گردش در میان قطعات خواهد کرد. گردش روغن موجب کاهش کیفیت آن می شود. هر چقدر این فرایند بیشتر ادامه داشته باشد ناخالصی هایی که جذب روغن موتور می شوند نیز افزایش پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید  چه زمانی برای تعویض فیلتر بنزین مناسب است؟

این ناخالصی ها باعث می شوند که روغن موتور عملکرد خود را از دست بدهد و دیگر خاصیت روانکاری نداشته باشد. چنانچه روغن خودرویتان را به موقع عوض نکنید قطعات موتور دچار آسیب دیدگی می شوند. این مسئله موجب می شود تا هزینه های زیادی را متحمل شوید.

لازم به ذکر است روغن موتور با گذشت زمان تغییر رنگ می دهد و رنگی سیاه به خود می گیرد. این تغییر رنگ به این مفهوم نیست که کیفیت پایینی دارد یا خراب است بلکه نشان می دهد که وظیفه پاک کنندگی خود را به درستی انجام داده است.

چه زمانی باید روغن موتور سراتو را تعویض کنیم؟

بر اساس گفته کارشناسان خودرو بهتر است روغن موتور را هر 7-5 هزار کیلومتر تعویض کنید. لازم به ذکر است که این عدد ثابت نیست و عوامل مختلفی می توانند روی آن تاثیر داشته باشند.

از میان این عوامل میتوان به مواردی مانند نوع رانندگی، دمای موتور، شرایط جاده ای، میزان کیفیت روغن موتور و عملکرد مناسب فیلترها اشاره کرد. هر یک از این عوامل می توانند در مدت زمان تعویض روغن سراتو تاثیر داشته باشند.

 

چه زمانی باید روغن موتور سراتو را تعویض کنیم؟
چه زمانی باید روغن موتور سراتو را تعویض کنیم؟

بیشتر بخوانید: زمان تعویض لنت ترمز جلو سراتو

سخن آخر سراتو چند لیتر روغن میگیرد؟

در این مطلب سعی کردیم به این سوال که سراتو چند لیتر روغن میگیرد پاسخ داده و مسائل مرتبط با آن را مورد بررسی قرار دهیم. روغن موتور سراتو یکی از قسمت های اصلی این خودرو محسوب می شود و نقش مهمی را در عملکرد و بازدهی آن ایفا میکند. لازم به ذکر است که باید برای هر خودرویی از روغن موتور مناسب آن استفاده کرد. عدم توجه به تعویض به موقع روغن موتور باعث می شود که قطعات خودرو آسیب ببینند و در نهایت هزینه های سنگینی را به بار خواهد آورد.

بیشتر بخوانید  5 نکته مهم برای تعویض شمع موتور خودرو

سوالات متداول سراتو چند لیتر روغن میگیرد؟

  1. وظیفه فیلتر روغن موتور چیست؟

فیلتر روغن موتور یکی از مهم ترین بخش های فرایند روغنکاری به شمار میرود. فیلتر باعث می شود که روغن پمپاژ شده به موتور بدون هیچ ناخالصی وارد آن شود. خلوص روغن پمپاژ شده موجب می شود که طول عمر موتور افزایش پیدا کند.

  1. اگر فیلتر روغن کثیف شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر این قطعه کثیف شود روغن نمی تواند به سادگی از آن عبور کند و در نتیجه میزان کافی از این سیال به موتور نخواهد رسید. چنانچه روغن کافی از فیلتر عبور نکند و سرعت خودرو نیز زیاد باشد دور موتور افزایش پیدا میکند. افزایش دور موتور باعث می شود که استهلاک آن بالا رفته و در نهایت دچار آسیب دیدگی شود.

  1. دانسیته روغن موتور چیست؟

دانسیته روغن موتور به مفهوم میزان تعادل غلظت یا رقیق بودن آن است. دانسیته نقش بسیار مهمی را در عملکرد موتور ایفا میکند. اگر میزان این تعادل کاهش پیدا کند عملکرد موتور نیز با مشکل مواجه خواهد شد. به عنوان مثال چنانچه غلظت روغن بیش از اندازه باشد نمی تواند به درستی در میان قطعات آهنی حرکت کند و در نهایت این قطعات دچار سایش می شوند.

 

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − سه =