راهنمای جامع زمان تعویض قطعات سراتو

راهنمای جامع زمان تعویض قطعات سراتو

امروزه، وسایل حمل و نقل به خصوص اتومبیل‌های سواری نقش پررنگی در زندگی افراد ایفا می‌کنند. یکی از اتومبیل‌های پر استفاده خودروی سراتو است که در 2 نوع سایپایی و وارداتی در ایران موجود است. آنچه در هنگام استفاده از این خودرو اهمیت دارد، نحوه استفاده از این اتومبیل‌ها می‌باشد. دارندگان این خودرو بهتر است با زمان تعویض قطعات سراتو آشنایی داشته باشند.

قطعات مصرفی خودروی سراتو از جمله پرفروش‌ترین قطعات به شمار می‌روند که نحوه استفاده از آنها بسیار مهم است. چرا که این قطعات ممکن است در صورت استفاده نادرست آسیب جدی ببینند. یکی دیگر از مواردی که باید مد نظر قرار دهید تاریخ انقضای این قطعات است.

 

معرفی قطعات پر استفاده سراتو و زمان تعویض آنها

از جمله لوازم یدکی سراتو که استفاده زیادی دارند می‌توان به لنت‌ها، شمع‌ها، تسمه دینام، تسمه تایم، دیسک و صفحه کلاچ، روغن خودرو و… اشاره کرد.‌ زمان تعویض قطعات سراتو با توجه به کارکرد خودرو مشخص می‌شود. لوازمی که نام بردیم نه تنها در خودروی سراتو بلکه در خودروهای دیگر نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خودروی سراتو بیشتر در کلان شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در روستاها و شهرهای کوچک افراد کمتری این خودرو را خریداری می‌کنند. این خودرو دارای برخی قطعاتی است که باید به طور فصلی و در طی دوره مشخص تعویض شوند. برخی از این قطعات عبارتند از: برف پاک کن، ضد یخ، زنجیر چرخ، کمپرسور کولر و…

علاوه بر آن، قطعاتی نیز هستند که عمر طولانی دارند اما هنگام آسیب به خودرو یا در صورت تصادف تعویض آنها الزامی است. قطعاتی از قبیل سپرها، دفیوزر یا فلاپ سپر، چراغ، پروژکتور و جلو پنجره از جمله پرفروش‌ترین این قطعات هستند.

یکی از فاکتورهای مهم‌ قابل توجه در خرید قطعات یدکی سراتو، کیفیت و اصالت این قطعات می‌باشد. این فاکتور در تعیین زمان تعویض قطعات سراتو بسیار مهم است.

آنچه جای تاسف دارد ورود لوازم یدکی تقلبی به بازار ایران است که استفاده از آنها می‌تواند جان افراد را در معرض خطر قرار دهد. بنابراین، باید فروشگاه‌های معتبر را برای تهیه و خرید این قطعات انتخاب کنیم.

بیشتر بخوانید: خرید قفل صندوق عقب سراتو

چرا باید قطعات سراتو را تعویض کنیم؟

شاید بسیاری از افراد از لزوم تعویض قطعات سراتو مطلع نباشند. ما در این مقاله ضمن معرفی تعدادی از قطعات سراتو به شرح دلیل تعویض این قطعات پرداخته‌ایم:

شمع خودرو سراتو

یکی از فاکتورهای مهم به هنگام تعمیر و نگهداری از اتومبیل، تعویض شمع سراتو سایپا  است. این قطعه  دارای نقش پررنگی در عملکرد فنی خودرو و کاهش مصرف سوخت آن است و مورد مصرف زیادی دارد. معمولا این قطعه از خودروی سراتو در زمان مشخصی (در هر ۴۰ هزار کیلومتر) تعویض می‌شود.

شمع سراتو وظیفه اشتعال بین سوخت و هوای را بر عهده دارد. زمان تعویض شمع وابسته به فاکتورهای مختلفی است. برای مثال، هنگام روشن کردن خودرو چنانچه کاهشی غیرطبیعی در شتاب خودرو مشاهده کردید و احساس کردید دور موتور لرزش ریزی دارد و پس از آن دود آبی رنگی از اگزوز خارج شد، باید نسبت به تعویض شمع اقدام کنید.

بیشتر بخوانید  چرا گاز ماشین گیر میکنه؟

لنت ترمز سراتو

این قطعه از سراتو استهلاک زیادی دارد و دلیل این استهلاک به درگیری مداوم آن با دیسک‌های خودرو مربوط می‌شود. چنانچه لنت ترمز فرسوده شود، خاصیت خود را از دست می‌دهد ‌و قادر به ایجاد اصطکاک نخواهد بود. در نتیجه، توقف خودرو همراه با مشکلات بسیاری است. این موضوع اهمیت تعویض به موقع لنت ترمز سراتو را مشخص می‌کند.

نسل‌های جدید خودروی سراتو دارای ترمزهای دیسکی هستند که با استفاده از تکنولوژی ای بی اس کار می‌کنند. این نوع ترمزها دارای یک هشدار دهنده هستند. به این صورت که تمامی لنت‌ها یک برق مثبت دارند که تمام شدن سطح لنت در آنها باعث ایجاد یک ارتباط برقی با دیسک می‌شود. همزمان با برقراری این ارتباط چراغ ترمز روشن می‌شود که نشان دهنده اتمام لنت و زمان تعویض آن است.

نکته قابل توجه اینجاست که لنت‌های ترمز جلو و عقب خودرو کارکرد متفاوتی دارند. در این مورد، لنت ترمز جلو در ترمزگیری خودرو موثر است و در صورت آسیب به آن و برطرف نشدن مشکل باعث آسیب به خودرو می‌شود. لنت ترمز عقب نیز در هنگام ترمزگیری و پارک کردن از حرکت چرخ‌های عقب جلوگیری به عمل می‌آورد.

بهتر است بدانید که لنت‌های جلو سریعتر از لنت عقب فرسوده می‌شوند و پس از ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد برای خودرو بایستی تعویض شوند. در مقابل، لنت‌های عقب کمتر فرسوده می‌شوند اما باید به طور مداوم بررسی شوند. زمان تعویض این لنت‌ها به طور میانگین هر ۴۰ هزار کیلومتر یکبار است.

لاستیک

شایان توجه است که مقدار و میزان سایش لاستیک خودرو ارتباط مستقیمی با باد این لاستیک دارد. هنگام بررسی میزان باد لاستیک توجه به آج آن الزامی است. این بدان جهت است که نبود آج برای لاستیک نشان دهنده فرسودگی آن است.

بهتر است سعی کنید که پس از ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو نسبت به تعویض لاستیک آن اقدام کنید. در واقع، از بین رفتن آج لاستیک نمایانگر زمان تعویض این قطعه از خودرو می‌باشد‌.

فیلتر روغن سراتو

این قطعه بعد از ۵۰ هزار کیلومتر رانندگی و یا پس از هربار تعویض روغن نیاز به تعویض دارد. البته، در صورتی که از خودرو در شرایط سختی همچون شرایط آب و هوایی نامناسب، ترافیک یا حرکت‌های سنگین، درجا زدن و… استفاده کنید، نیاز پیدا خواهید کرد که روغن موتور و فیلتر روغن را پس از ۴۰۰۰ کیلومتر رانندگی تعویض کنید.

علاوه بر آن، این فیلتر از جمله قطعاتی است که سوخت رسانی را تسهیل می‌کند و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. سالم بودن فیلتر روغن باعث افزایش عمر موتور و شتاب خودرو می‌شود.

فیلتر سوخت

وظیفه فیلتر سوخت در پیشرانه خودرو، پاکسازی آلاینده‌ها است. با توجه به کیفیت پایین بنزین مصرفی در ایران، سطح آلودگی‌های محیطی روز به روز افزایش می‌یابد. چنانچه، فیلتر سوخت را در زمان مناسبی تعویض کنیم، عمر پیشرانه و قطعات مختلف آن افزایش خواهد یافت.

به طور معمول در دفترچه راهنمای اکثر خودروها به زمان تعویض فیلتر بنزین اشاره شده است. به طور کلی، پس از ۲۰ الی ۲۵ هزار کیلومتر کارکرد خودرو باید نسبت به تعویض این فیلتر اقدام نمود.

بیشتر بخوانید  انواع ماشین های کیا موتورز  و بررسی مزایا و معایب

 

تسمه دینام سراتو

این تسمه در جلوی موتور قرار دارد و قسمت مهمی از آن محسوب می‌شود‌ و برای کنترل عملکرد قسمت‌های مختلف خودرو استفاده می‌شود. بدون تسمه دینام خودروی شما تقریبا قادر به حرکت نخواهد بود. چرا که در هر بار روشن شدن موتور این تسمه شروع به فعالیت می‌کند. در نتیجه، عملیات روشن کردن خودرو که روزانه چندین بار انجام می‌شود به تدریج این تسمه را دچار سایش می‌کند.

برای تعویض تسمه دینام زمان مشخصی وجود ندارد اما بهتر است در هنگام تعوبض روغن موتور و فیلتر موتور سالم بودن این تسمه را نیز کنترل کنید.

 

تسمه تایم

تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ‌ها بر عهده تسمه تایم است. در واقع، این تسمه باعث چرخش سوپاپ‌ها و کنترل آنها می‌شود. بنابراین، نباید از اهمیت قرار گرفتن تسمه تایم در مکان مناسب خود غافل شد. چنانچه، یک یا چند دندانه تسمه تایم جابجا شود، باعث به هم ریختگی زمان باز بودن سوپاپ‌ها و اختلال کارکرد موتور می‌شود.

زمان تعویض تسمه تایم سراتو معمولا پس از گذشت ۵ سال از زمان تولید خودرو و یا پس از ۶۰ یا ۸۰ هزار کیلومتر رانندگی است. البته، در خودروهای مختلف زمان تعویض این تسمه متفاوت است.

مواردی هم وجود دارند که باید تسمه تایم سریع تعویض شوند. این موارد عبارتند از: مشاهده دود از اگزوز، نامتعادل بودن دور موتور و عدم کارکرد صحیح موتور.

 

سپر

این قطعه از خودرو معمولا عمر طولانی دارد و تنها در صورت آسیب دیدن نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. با این وجود، به دلیل اینکه قطعه مزبور در جلو و عقب خودرو واقع شده است، در هنگام تصادفات اولین قطعه‌ای است که دچار خرابی یا آسیب می‌گردد. با توجه به اینکه سپر با پلاستیک تولید می‌شود این امکان وجود دارد که در صورت شکستگی ترمیم نشود.

 

پمپ بنزین

یکی از قطعات موجود در باک بنزین است که وظیفه پمپاژ کردن بنزین به موتور خودرو را بر عهده دارد. پمپ بنزین در صورت آسیب دیدن مانع از کارکرد خودرو می‌شود. زمان تعویض این قطعه پس از ۵۰ هزار کارکرد خودرو می‌باشد.

 

سیستم جلوبندی خودرو

این سیستم از جمله قطعات مصرفی و بسیار مهم سراتو به شمار می‌رود که باید در حفظ و نگهداری آن نهایت دقت را به خرج دهیم. چرا که در صورت آسیب سیستم جلوبندی ممکن است سایر قطعات خودرو نیز آسیب ببیند. بنابراین، بررسی مداوم این سیستم توصیه می‌شود.

تمامی سیستم جلوبندی خودرو به طور متوسط باید پس از ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو تعویض شود. در چنین مواردی راننده دچار سانحه نمی‌گردد.

 

صفحه کلاچ

جلوبندی خودرو اجزایی دارد که یکی از آنها صفحه کلاچ است. این صفحه نقش مهمی در سیستم خودرو دارد و در قطع و وصل کردن نیرو به کار می‌رود.

صفحه کلاچ پس از ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد نیاز به تعویض دارد. در این صورت مشکل جدیدی برای خودرو ایجاد نمی‌شود.

 

چراغ جلو و عقب

به هنگام رانندگی در شب سالم بودن چراغ‌های جلو و عقب از اهمیت بسیاری برخوردار است. چراغ‌ها نیز مانند سپر عمر طولانی دارند و نیازمند تعمیر دوره‌ای نیستند. این قطعات تنها به هنگام آسیب دیدگی تعمیر می‌شوند.

بیشتر بخوانید  مهم ترین لوازم یدکی خودرو در زمستان

 

باتری

جزو قطعات الکترونیکی و برقی خودرو به شمار می‌رود که مراقبت از آن الزامی است. در صورت خاموش بودن دائمی خودرو، شارژ باتری آن تمام می‌شود. البته، در صورت بروز این مشکل می‌توان با وصل کردن باتری دیگری به باتری مورد نظر آن را شارژ نمود. دقت کنید که کم یا زیاد بودن شارژ باتری می‌تواند به دینام آسیب جدی برساند.

هر خودرویی متناسب با کارکردی که دارد، نیاز به تعویض باتری دارد. برخی از خودروها یکسال یکبار یا دو سال یکبار نیاز به تعویض باتری دارند.

 

واشر سر سیلندر

قطعه‌ای مابین سیلندر و سرسیلندر است و جزو قطعات مصرفی خودرو به شمار می‌رود. واشر سرسیلندر برای آب بندی کامل بین سیستم‌های مختلف روغن رسانی آب و احتراق به کار می‌رود. این واشر پس از ۱۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو باید تعویض شود.

 

فیلتر هوا

این فیلتر در تسویه هوای درون خودرو موثر است. بنابراین، باید سالم یا فرسوده بودن آن به دقت بررسی گردد. در صورت فرسوده بودن فیلتر هوا ممکن است مشکلات زیادی به وجود آید که یکی از آن‌ها افزایش مصرف سوخت می‌باشد.

 

گردگیرها

از جمله لوازم مصرفی خودرو می‌باشد که مابین چرخ و گیربکس خودرو قرار می‌گیرد و این مکانی است که نیرو در حال جابجایی است‌. با توجه به در ارتباط بودن گردگیر با گیربکس پس از گذشت زمان کوتاهی آسیب می‌بیند.

این قطعه بایستی پس از ۳۰ هزار کیلومتر مسافت تعویض شود. در صورتی که گردگیرها دیرتر تعویض شوند، قطعات مصرفی اطراف خودرو را دچار آسیب می‌کنند.

 

کاسه چرخ

این قطعه از جمله قطعات مصرفی است در چرخ خودرو است و باعث کاهش سرعت خودرو به وسیله ترمز می‌شود. این قطعه دارای جنس چدن است اما در برخی از خودروها از جنس آلومینیوم آن نیز بهره می‌گیرند.

این قطعه استوانه‌ای شکل پس از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو نیاز به تعویض دارد. در صورت عدم تعویض کاسه چرخ خودرو دچار آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شود.

 

 سنسور اکسیژن

قطعه‌ای الکترونیکی برای اندازه‌گیری نسبت اکسیژن موجود در یک گاز یا مایع است. به طور کلی، سنسور اکسیژن وظیفه اندازه‌گیری میزان غنی یا رقیق بودن نسبت سوخت به هوای وارد شده به داخل موتور را بر عهده دارد.

این قطعه پس از ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو تعویض می‌شود. در غیر این صورت اجزای مختلف خودرو ممکن است آسیب ببینند.

 

کوئل

این قطعه ولتاژ برق را افزایش می‌دهد تا عمل جرقه زدن انجام شود. در صورتی که کوئل آسیب ببیند خودرو به آسانی روشن نمی‌شود. این قطعه پس از ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو تعویض می‌شود. در صورت تعویض نکردن کوئل سایر اجزای خودرو ممکن است دچار آسیب جدی شوند.

 

 

بهترین زمان تعویض قطعات سراتو

معمولا، زمانی که شما برای خرید خودروهای گران قیمت از قبیل سراتو هزینه می‌کنید، انتظار دارید که این خودرو مدت زیادی برای شما کارکرد داشته باشد. با این وجود، بهتر است بدانید که این رفتار شما با خودرو است که مدت و کیفیت کارایی خودرو را مشخص می‌کند.

چنانچه شما زمان تعویض قطعات سراتو را تشخیص دهید، قادر خواهید بود در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید و از بروز آسیب خودرو جلوگیری به عمل آورید. بنابر آنچه در این مقاله ذکر آن گذشت، زمان تعویض قطعات سراتو نقش بسیار مهمی در کارکرد آن دارند.

فروشگاه کیا ۱۱۰ بهترین نوع قطعات سراتو را با قیمتی مناسب در اختیار دارندگان این خودرو قرار می‌دهد.

قطعات یدکی سراتو سایپایی و وارداتی
قطعات یدکی سراتو YD

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =